امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۶ Friday, 19 April 2024

آغاز کار واحد تولید ایزوتوپ اکسیژن 18 اراک و اتاق کنترل راکتور تهران

آغاز کار واحد تولید ایزوتوپ اکسیژن ۱۸ اراک و اتاق کنترل راکتور تهران

با حضور صالحی دو دستاورد هسته‌ای جدید کشورمان آغاز کار کردند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ،  علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت هسته‌ای ایران عصر چهارشنبه از طریق ویدئو کنفرانس دو دستاورد هسته‌ای “اتاق کنترل راکتور تحقیقاتی تهران” و “واحد تولید ایزوتوپ اکسیژن 18 مجتمع آب سنگین اراک” را رونمایی کرد.

 

وی پیش از افتتاح این دو طرح گفت: به امید خدا با اجازه‌ای که از محضر مقام معظم رهبری کسب کردیم، امیدوار هستیم دو دستاورد بسیار ارزشمند را به ملت عزیزمان معرفی کنیم.

 

صالحی ادامه داد: اولین دستاوردی را که افتتاح می‌کنیم، دستاورد تولید اکسیژن 18 است که عنصری بسیار مهم در عرصه‌های مختلف پزشکی، صنعتی و محیط‌زیست محسوب می‌شود و برای اولین بار در ایران موفق شدیم این عنصر اکسیژن 18 را تولید کنیم.

 

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که قدم‌های اولیه در زمینه تولید عنصر اکسیژن 18 برداشته شده است، خاطرنشان کرد: با امید خدا در آینده نه چندان دور ما این پروژه را تکمیل می‌کنیم و به نتیجه نهایی می‌رسیم. امروز قصد داریم با اجازه ملت بزرگ ایران واحد تولید اکسیژن 18 را که فعلا در مقیاس کم است را در اراک راه‌اندازی و افتتاح کنیم.

 

وی از طریق برقراری تماس ویدیو کنفرانسی با سایت خنداب اراک این سایت را افتتاح کرد و گفت: امیدواریم با شرح مختصری که در رابطه با اکسیژن 18 و سایر ایزوتوپ‌های پایداری که در نظر داریم در آینده تولید کنیم، ملت عزیزمان از این دستاورد مطلع شده و با امید خدا از نتایجی که این دستاورد بزرگ می‌تواند برای ملت عزیزمان داشته باشد، مطلع بشوند.

 

هم‌چنین کارشناس سازمان انرژی اتمی در اراک در زمان راه‌انداژی این پروژه اظهار کرد: پس از راه‌اندازی موفقیت‌آمیز و بهینه‌سازی مجتمع خنداب اراک، در حال حاضر افتخار داریم که ایزوتوپ اکسیژن 18 که پرمصرف‌ است را افتتاح کنیم. از کاربردهای ایزوتوپ‌های پرمصرف می‌توان به این اشاره کرد که این ایزوتوپ جزو گران‌ترین ایزوتوپ‌ها در جهان است و کاربردهای زیادی از جمله متابولیسم سلولی در تحقیقات کشاورزی و حتی در زمینه‌های جرم‌شناسی دارد.

 

او خطاب به صالحی گفت از شما می‌خواهم که دستور راه‌اندازی این مجتمع را بدهید که صالحی اظهار کرد: دکتر روحانی در دولت تدبیر و امید از ابتدا تاکنون بر این مورد تاکید داشتند که رویکرد جدید سازمان باید به گونه‌ای باشد که ما از تجربه‌های گوناگون که تاکنون به آن رسیده‌ایم به طور جد استفاده کنیم.

 

صالحی تصریح کرد: قدم اول در بحث استفاده از این تجارب بحث ایزوتوپ بود که به نتیجه رسید و توانستیم از اکسیژن 18 بهره‌برداری کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: با کسب اجازه از مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور و ملت عزیز ایران امروز واحد مربوط به اکسیژن 18 را افتتاح می‌کنیم.

 

رییس سازمان انرژی اتمی هم‌چنین در جریان افتتاح اتاق جدید کنترل راکتور تهران گفت: این اتاق کنترل اولین اتاق کنترل راکتور تحقیقاتی است که در ایران طراحی شده است.

 

او با اشاره به این که مراحل طراحی و تحقیقات برای ساخت این اتاق کنترل از سال 89 آغاز شده است، گفت: در مذاکرات پیشین با 1+5 آن‌ها به ما پیشنهاد دادند که به غیر از دادن اورانیوم با غنای 20 درصد، یک اتاق کنترل جدید برای راکتور تهران طراحی کنند چرا که اتاق کنترل این راکتور مربوط به دهه 40 بود و در سال 46 بهره‌برداری از آن آغاز شده بود.

 

صالحی ادامه داد: مفتخرم که بگویم امروز ما نه تنها اورانیوم با غنای 20 درصد را در داخل کشور ساخته‌ایم، بلکه اتاق جدید کنترل راکتور تهران را هم طراحی و ساخته‌ایم.

 

رییس سازمان انرژی اتمی در مورد ویژگی‌های اتاق کنترل جدید راکتور تهران، گفت: این اتاق از منطق جدید کنترلی استفاده می‌کند. از ویژگی‌های آن این است که از زیر گنبد راکتور خارج شده و بنابراین امنیت آن بیش‌تر است. هم‌چنین به دلیل این که تعداد سیگنال‌های بیش‌تری دریافت می‌کند دقت عمل آن هم بیش‌تر است.

 

وی هم‌چنین تصریح کرد: کشور امروز در حوزه فن‌آوری آب سبک هیچ گلوگاهی ندارد چرا که هم امکان تولید سوخت را داریم و هم اتاق کنترل راکتور را ساخته‌ایم.

 

به گزارش ایسنا، مهندس خلفی، مسوول پروژه اتاق کنترل جدید راکتور تهران در ادامه در توضیحاتی در مورد این اتاق، گفت: از آن‌جایی که تعداد مراکز سیگنال‌برداری در اتاق جدید کنترل افزایش یافته است امکان پردازش اطلاعات و هم‌چنین کنترل راکتور بیش‌تر شده و ایمنی اتاق کنترل افزایش یافته است.

 

در ادامه با صدور اجازه افتتاح اتاق جدید کنترل راکتور تهران، مراحل فنی بهره‌برداری از این اتاق آغاز شد و خلفی در توضیحات خود اظهار کرد: از این به بعد اتاق کنترل قدیمی راکتور تهران برای مصارف آموزشی استفاده خواهد شد.

 

در پایان مراسم افتتاح اتاق کنترل جدید راکتور تهران، رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که ایران دیگر مشکلی در زمینه بهره‌برداری از تکنولوژی آب سبک ندارد، گفت: ما برنامه‌ای برای ساخت اتاق کنترل جدید برای راکتورهای 10 مگاوات در دستور کار داریم و هم‌چنین آمادگی خود را اعلام می‌کنیم که تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کشورهایی که درخواست و آمادگی برای بهره‌برداری از این تکنولوژی را دارند اتاق کنترل طراحی کرده و بسازیم.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین