امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۸ Friday, 19 April 2024

المعلم: تا کری عذرخواهی نکند، با آمریکا مذاکره مستقیم نمی‌کنیم

المعلم: تا کری عذرخواهی نکند، با آمریکا مذاکره مستقیم نمی‌کنیم

وزیر خارجه سوریه اعلام کرد: در صورتی که جان کری از سخنان خود در مراسم افتتاحیه کنفرانس ژنو 2 عذرخواهی نکند، هیات دولت سوریه با واشنگتن مذاکرات مستقیم نخواهد کرد.

 

به گزارش سات تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه و رئیس هیات اعزامی دولت به نشست ژنو2 در اظهاراتی در هواپیمایی که وی را به دمشق منتقل می‌کرد عنوان داشت: تا زمانی که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از سخنانش در مراسم افتتاحیه نشست ژنو 2 عذرخواهی نکند دمشق درخواست واشنگتن برای انجام مذاکرات مستقیم را نخواهد پذیرفت.

 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم موافقت ائتلاف مخالفان سوریه با طرح پیشنهادی دمشق در محکوم کردن تروریسم عنوان داشت: مخالفت ائتلاف با این طرح لکه ننگ واقعی بر پیشانی این گروه است و من پیشتر نیز گفتم که هر شخصی در هر جای دنیا که طعم تروریسم را چشیده باشد با این طرح موافقت خواهد کرد.

 

ولید المعلم تصریح کرد: اعضای ائتلاف مخالفان در سوریه زندگی نکرده‌اند و با کودکان مدارس یا دانشجویان دانشگاه‌ها نبودند که هدف خمپاره‌ها قرار می‌گیرند. بدن‌های نزدیکانشان قطعه قطعه نشده و از تخریب پل‌ها و خطوط انتقال نفت و گاز و زیرساخت‌ها رنج نبرده‌اند. آنها در هتل‌های پنج ستاره زندگی می‌کنند و عجیب نیست که با این طرح مخالفت کنند چرا که آنها واقعیت سوریه را درک نمی‌کنند.

 

این مقام سوری در ادامه افزود: آمریکایی که هیات ائتلاف مخالفان سوریه را رهبری می‌کند با طرح ارائه شده از سوی دولت سوریه مخالفت کرد اما این در حالی است که آمریکا به عنوان یک کشور عضو دائم در شورای امنیت باید به مبارزه با تروریسم پایبند باشد. طرح ارائه شده از سوی دولت سوریه با استناد به قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین قطعنامه‌های الزام‌آور سازمان ملل بوده و به همین دلیل مخالفت آنها با این طرح لکه ننگی است.

 

وی در پاسخ به سوالی پیرامون تحریم‌های ظالمانه غرب و آمریکا علیه مردم سوریه گفت: اکثریت جامعه بین‌الملل با ما به صورتی غیرمنصفانه رفتار می‌کنند. متاسفانه آنها با معیارهای دوگانه در خصوص مسائل مختلف برخورد می‌کنند. آمریکا بر بخش بزرگی از جامعه بین‌الملل کنترل و نفوذ دارد و زمانی که آنها نام جامعه بین‌الملل را مطرح می‌کنند ما به این حرفشان می‌خندیم چرا که آنها نماینده جامعه بین‌الملل نیستند. زمانی که تعداد ساکنان روسیه، چین، هند و کشورهای عضو گروه اقتصادی “بریکس” را در نظر بگیریم می‌بینیم که آنها جامعه بین‌الملل هستند.‌ اما طرف دیگر بر شورای امنیت و سازمان ملل کنترل و تسلط دارد.

 

وزیر امور خارجه سوریه در ادامه افزود: غرب چگونه از ما می‌خواهد تا در ژنو به مذاکره بپردازیم حال آنکه خود علیه مردم و کودکان سوری تحریم‌هایی را اعمال می‌کند. من این سوال را برای کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در مونترو مطرح کردم و از وی خواستم تا این مساله را برای من تشریح کند که چگونه غرب شیر و مواد غذایی را از مردم سوریه منع می‌کند اما از طرف دیگر مساله کمک‌های بشردوستانه را مطرح می‌سازد.

 

وی خاطرنشان کرد: چگونه آمریکا از عراق برای مبارزه با گروه “دولت اسلامی عراق و شام” (داعش) حمایت می‌کند و این گروه را تروریست می‌خواند، اما تروریست‌ها در سوریه را به صورت علنی و همزمان با برگزاری ژنو 2 به سلاح مجهز می‌کند؟ تروریست‌ها در حال حاضر به سوریه ضربه می‌زنند و نمی‌دانیم که فردا به کجا ضربه خواهند زد و من اعلام می‌کنم که دمشق معیارهای دوگانه غرب و آمریکا را نمی‌پذیرد.

 

ولید المعلم در پاسخ به سوالی پیرامون تمرکز هیات ائتلاف مخالفان سوریه بر مساله دولت انتقالی و پست رئیس‌جمهوری گفت: این توهم‌ را حامیان مخالفان به آنها تلقین کرده‌اند و اگر از این اقدامات خود منصرف نشوند ضربه خواهند دید. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در آن قانون اساسی، دولت، پارلمان و رئیس‌جمهور وجود دارد و هر چیزی که با قانون اساسی ما مغایرت داشته باشد آن را نمی‌پذیریم. همه‌پرسی در خصوص این قانون اساسی صورت گرفت و اکثریت مردم آن را تایید کردند و به همین دلیل هیچ‌کس حق ندارد در خصوص جایگاه ریاست جمهوری بحث و مذاکره کند.

 

وی در خصوص عدم مشارکت ایران در ژنو 2 تصریح کرد: سازمان ملل با پس گرفتن دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو2 و دعوت نکردن از مخالفان داخلی سوریه که باید بر اساس توافقنامه ژنو 1 دعوت می‌شدند کوتاهی کرد. ما بر این باوریم که هیات مخالفان گروه ارکستی بود که با ساز آمریکا می‌رقصد. من به جان کری گفتم که هیچ‌کس در جهان، نه وی و نه کشورهای حامی آمریکا این حق را ندارند که به نیابت از مردم سوریه صحبت کنند چرا که این خود مردم سوریه هستند که آینده خود را تعیین می‌کنند.

 

ولید المعلم در خصوص اختیارات دولت انتقالی اظهار کرد: اگر طرف دیگر گمان می‌کند که هیات انتقالی یا دولت آتی اختیارات رئیس‌جمهور را محدود خواهد کرد و این امر به نحوی باشد که با قانون اساسی کنونی کشورمان مغایرت داشته باشد ما می‌گوییم که آنها دچار توهم شده‌اند و باید پیش از آنکه به ژنو بیایند این افکار خود را تغییر دهند.

 

وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به این سوال که آیا هیات دولت سوریه دیدارهای جانبی نیز برگزار کرده است یا خیر؟ تاکید کرد: مهم این است که در دیپلماسی سوریه دیدارهای جانبی غیرعلنی صورت نمی‌گیرد و ما با هیچ طرفی روابط پشت پرده نداریم.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه هیات سوری فهرست اسامی ربوده‌شدگان توسط گروه‌های تروریستی را ارائه می‌دهد، گفت: حتی اگر ما بتوانیم فهرست اسامی ربوده‌شدگان را ارائه بدهیم باید بدانیم که چه کسانی در سوریه هستند که دست به آدم‌ربایی می‌زنند. آنها چند گروه تروریستی‌اند نه حامیان ائتلاف مخالفان و اگر ما اسامی به آنها ارائه دهیم آنها خواهند گفت که این افراد نزد ما نیستند. ما می‌خواهیم آنها اسامی افرادی را که تروریست‌ها در مناطق تحت کنترل آنها ربوده‌اند به ما ارائه دهند و بگویند که در مقابل چه می‌خواهند. ما آماده هستیم. هیات سوری تاکنون هیچ اسامی دریافت نکرده است. اما به محض اینکه اسامی ربوده‌شدگان را ارائه دهند ما آماده هستیم تا با آنها تعامل داشته باشیم چرا که ما کاملا با خانواده‌های ربوده‌شدگان احساس همدردی می‌کنیم.

 

ولید المعلم در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات برخی از اعضای هیات ائتلاف مخالفان که با هدف فتنه‌انگیزی است، عنوان داشت: حقیقت این است که آنها به ترویج طایفه‌گرایی می‌پردازند و بیانیه گروه “دولت اسلامی عراق و شام” در الرقه خود بهترین شاهد برای این امر است و من همانطور که در مونترو گفتم زمانی که به کلیساها حمله شود، ما مسیحی هستیم و زمانی که مساجد حمله شود، مسلمان و تروریست‌ها تنها به دلیل آگاهی مردم سوریه که طایفه‌گری را نمی‌پذیرند شکست خورده‌اند.

 

وزیر امور خارجه سوریه در خصوص اظهارات رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه درباره سوریه که در جریان سفرش به ایران مطرح شد اظهار کرد: ما نه به حرف بلکه به عمل اهمیت می‌دهیم و هیچ اقدام چشمگیری را تاکنون از سوی مرزهای شمالی خود مشاهده نکرده‌ایم.

 

ولید المعلم در پایان گفت: من در وهله نخست خرسندم که به وطن خود بازگشته‌ایم، به دلیل فعالیت‌های رسانه‌های ملی خود نیز خرسند هستم چرا که آنها با صداقت اخبار پیرامون ژنو را پوشش دادند و هیات ما از اطمینان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، رهبران و مردم سوریه برخوردار است.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین