امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۶ Saturday, 20 April 2024

انتقاد کم‌سابقه وزیر دفاع آمریکا از ارتش عراق

انتقاد کم‌سابقه وزیر دفاع آمریکا از ارتش عراق

وزیر دفاع آمریکا در انتقادی کم‌سابقه از نیروهای عراقی و شکست هفته گذشته آنها در شهر رمادی، گفت به نظر می‌آید عراقی‌ها عزم جنگیدن ندارند و همزمان، يك فرمانده آمریکایی گفته است كه داعش در حال سربازگیری در افغانستان است.

به گزارش سایت خبری بینانیوز ،‌اشتون کارتر، به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که شمار نیروهای عراقی در نبرد رمادی بسیار بیشتر از نیروهای داعش بوده، اما آنها نتوانسته‌اند دوام بیاورند و عقب‌نشینی کرده‌اند. شهر رمادی مرکز استان سنی‌نشین انبار، در حدود صد کیلومتری غرب بغداد، یک هفته پیش به اشغال کامل شبه‌نظامیان گروه موسوم دولت اسلامی (داعش) در آمد. صدها نفر در جریان درگیری‌های این شهر کشته و حدود ۵۰ هزار نفر مجبور به فرار شدند. سازمان ملل اوضاع رمادی را “بسیار نگران کننده” توصیف کرده است.
:
در جریان عقب‌نشینی نیروهای عراقی از این شهر مقدار زیادی از تجهیزات نظامی و خودروهای زرهی از جمله چند تانک که آمریکا در اختیار عراقی‌ها گذاشته بود، به دست نیروهای داعش افتاد. وزیر دفاع آمریکا با انتقاد شدید از ارتش عراق گفت: “به نظر می‌آید آنچه رخ داده این است که نیروهای عراقی هیچ تمایلی برای نبرد از خود نشان نداده‌اند. آنها نه‌تنها تعدادشان کمتر نبوده بلکه بسیار بیشتر از نیروهای مخالف بوده‌اند. این نشان می‌دهد که مشکل در اراده عراقی‌ها برای جنگ با داعش و دفاع از خودشان است.”
:
دولت عراق که در ابتدا از اعزام شبه‌نظامیان شیعه به جنگ رمادی خودداری کرده بود، روز شنبه حدود سه هزار نفر از این نیروها را به همراه سربازان عراقی برای پس گرفتن رمادی عازم انبار کرد. بر اساس گزارش‌ها نبرد سنگینی در اطراف رمادی جریان دارد و مسئولان محلی از پیشروی شبه‌نظامیان شیعه و نیروهای عراقی در حومه شرقی شهر خبر داده‌اند.
:
فرمانده آمریکایی: داعش در حال سربازگیری در افغانستان است

از سوي ديگر، ژنرال جان کمپ‌بل، فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان گفته که گروه دولت اسلامی معروف به داعش، فعالانه سرگرم سربازگیری در این کشور است، اما تا هنوز عملیات خود را شروع نکرده است. این ژنرال آمریکایی گفته که افراد زیادی از گروه طالبان از رهبر خود ملا عمر سرخورده شده و به داعش پیوسته‌اند.
:
در یکی از ویدیوهایی که گروه داعش منتشر کرده، شماری از افراد طالبان افغان و پاکستانی دیده می‌شوند که با ابوبکر بغدادی، رهبر داعش بیعت می‌کنند. ژنرال کمپ‌بل گفته: “طالبان زیادی هستند که از ملاعمر ناراضی شده‌اند. آنها کجا می‌روند؟ این را فرصتی می‌بینند تا شاید به منابع بیشتری دست بیابند و این است که با داعش بیعت کرده‌اند. ما مانع گسترش بیشترشان می‌شویم تا وضعیت مانند سوریه و عراق نشود.”
:
با این حال این فرمانده آمریکایی معتقد است که طالبان و داعش با هم سازگاری ندارند و درگیر جنگ یا یکدیگر هستند. در کنار شورشیان طالبان و اعضای حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، حضور داعشي‌ها، روز به روز پررنگ‌تر شده است. برای دولت افغانستان که سال‌ها زیر فشار شورشیان طالبان است، ظهور گروه داعش در این کشور تهدیدی تازه و خطری جدی شمرده می‌شود.
:
مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان چند هفته پیش در مجلس گفت که درست مانند القاعده، لشکر طیبه و گروه‌های شورشی داخلی، داعش نیز یک خطر است. دولت افغانستان سه ماه است که برای مبارزه با داعش استراتژی تازه‌ای روی دست گرفته است. نخستین عملیات علیه این گروه در ولایت جنوبی هلمند اجرا شد که عبدالرئوف خادم رهبر محلی‌ این گروه را کشت اما تاکنون این استراتژی باعث نابودی گروه داعش در افغانستان نشده است، بلکه در شش ماه گذشته فعالیت این شورشیان گسترده‌تر هم شده است.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین