امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۷ Friday, 19 April 2024

اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه در سال 1394

اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه در سال ۱۳۹۴

سخنگوی قوه قضاییه با برشمردن اولویت‌های این قوه در سال 94 گفت: تسریع رسیدگی به پرونده‌ها، ارتقا سلامت قوه قضاییه، تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی، زمین خواران و مبارزه جدی با تهدیدکنندگان امنیت جامعه از مهمترین برنامه های دستگاه قضا در سال جاری است.

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز ، به نقل از ایرنا، حجت الاسلام محسنی اژه ای امروز دوشنبه در نخستین نشست خبری خود در سال 1394 افزود: در سال جدید جهت رسیدگی به کار مردم، تسریع پرونده ها و کاهش حجم کار قضات در جهت تامین منابع انسانی، ارتقا سطح دانش قضایی قضات و ارائه آموزش های لازم و تخصصی تمرکز، و بیشتر از سنوات گذشته تلاش خواهیم کرد.
:
به گفته وی، 808 قاضی جدید در سال 93 مشغول به کار شدند و یکهزار و 200 نفر نیز جذب و مشغول آموزش هستند که امسال فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. محسنی اژه ای، ارتقا سلامت قوه قضاییه را یکی دیگر از اولویت های دستگاه قضا در سال 94 برشمرد و افزود: قضات حجم کار سنگینی دارند اما این باعث نمی شود که کمترین تخلفی صورت بگیرد.
:
وی ادامه داد: با همه آنهایی که از نام قوه قضاییه سوءاستفاده می کنند، افراد دلال و افرادی که خود را وابسته به قاضی یا کارمند داگستری می دانند برخورد می کنیم. البته ممکن است در خود دستگاه قضایی تخلفی باشد که در جهت ارتقای سلامت و اعتماد بخشی مردم مصمم هستیم با هرگونه از این موارد بر خورد کنیم که در همین راستا نیز تعدادی از متخلفان در سال گذشته بازداشت و افرادی نیز سلب صلاحیت قضایی شدند.
:
به گفته وی، تعدادی افراد جاعل، دلال و احیانا پرسنل قضایی در بازداشت به سر می برند. تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی بدون تبعیض، اولویت دستگاه قضا بود که معاون اول قوه قضاییه به ان اشاره کرد و افزود: مصمم هستیم با هرگونه مفاسد اقتصادی خصوصا با افرادی که به دانه درشت معروف و کسانی که متکی به قدرت و ثروت هستند، بدون تبعیض برخورد کنیم.
:
** لایحه ای به نام تخصیص قاچاقچیان مواد مخدر نداریم
محسنی اژه ای در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه لایحه ای به نام تخصیص قاچاقچیان مواد مخدر در حال تصویب است، آن را کاملا رد کرد و گفت: مطلقا چنین چیزی وجود ندارد و لایحه ای نه از طرف قوه قضاییه و نه از طرف هیچ دستگاه دیگری به مجلس نرفته است. وی تاکید کرد: هیچ لایحه ای تحت عنوان تخصیص قاچاقچیان مواد مخدر اعم از اعدام و یا غیر اعدام در قوه قضاییه نداریم.
:
** درمورد پرونده رییس دولت نهم و دهم
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری در این خصوص که دو سال از تشکیل پرونده برای محمود احمدی نژاد رییس دولت نهم و دهم از سوی قوه مقننه می گذرد و این پرونده هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: اگر رییس جمهوری پرونده داشته باشد طبق قانون به دادسرا نمی رود و به دادگاه می رود. وی افزود: برای پرونده خصوصا پرونده های کیفری نمی توان وقت تعیین کرد و این موضوع به دادگاه، قاضی، بازپرس و دادیار به حسب مورد بستگی دارد.
:
** سه نفر از مقامات دولت نهم و دهم فهرست اموال ارائه نکرده اند
خبرنگاری درمورد رسیدگی به اموال مسوولان دولتی بر اساس اصل 142 قانون اساسی توسط قوه قضاییه از سخنگوی دستگاه قضا پرسید که وی پاسخ داد: اصل 142 قانون اساسی برخی مقامات دولتی را موظف کرد تا در ابتدای کسب سمت، فهرست دارایی خود و خانواده را به ریاست قوه قضاییه اعلام کنند و البته آنها بعد از پایان سمت نیز باید این فهرست را ارایه دهند.
:
محسنی اژه ای خاطر نشان کرد: در دولت نهم و دهم همه افراد غیر از سه نفر فهرست اموال خود را اعلام کردند. به گفته وی، ابراهیم عزیزی معاون توسعه و مدیریت رییس جمهوری در دو دولت نهم و دهم فهرست اموال خود را ارایه نکرده است و همچنین محمد جواد محمدزاده معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست و ملک زاده معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی کشور دو نفر دیگر از مقامات دولتی در دولت دهم بودند که فهرست اموال خود را ارائه نکردند.
:
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه این موضوع همچنان در حال پیگیری است، اظهار داشت: بقیه افراد در دو دولت نهم و دهم فهرست دارایی خود را اعلام کردند که اموال همه آنها به غیر از پنج نفر رسیدگی و مختومه شد. فهرست اموال و دارایی پنج نفر دیگر در حال رسیدگی است. به گفته وی، همه افراد در دولت یازدهم فهرست اموال خود را اعلام کرده اند که البته پرونده چهار نفر از آنان ناقص است.
:
** درمورد پرونده جیسون رضاییان و پرونده حمیدرضا سیاسی
سخنگوی دستگاه قضا در مورد جیسون رضاییان خبرنگار آمریکایی ایرانی الاصل که سال گذشته بازداشت شد، گفت: چهار نفر در مرحله اول در این پرونده تحت تعقب قرار گرفته اند. وی افزود: برای یک نفر از آنها قرار منع تعقیب صادر شد و از آنجا که این پرونده هنوز در دادگاه بدوی است و حکمی صادر نشده، نمی توانم چیزی بگویم.
:
معاون اول قوه قضاییه در مورد پرونده حمیدرضا سیاسی مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس نیز گفت: برای این پرونده کیفر خواست صادر شده، اما هنوز حکمی صادر نشده است. وی با بیان اینکه منتظریم که این پرونده رسیدگی شود، ادامه داد: ظاهرا شنیدم که وی با قید وثیقه آزاد شده است.
:
** پرونده علی مطهری در شیراز
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سووال خبرنگاری درخصوص حادثه ای که برای علی مطهری روی داده و آیا اینکه قوه قضاییه در این مورد پیگیری کرده است، گفت: شورای تامین استان فارس وارد موضوع شد و رییس کل دادگستری استان یکی از اعضای آن شورا است. وی افزود: دادستان هم وارد شد و دولت نیز قضیه را پیگیری کرد و بعضی در این پرونده بازداشت و برخی دیگر نیز با قرار آزاد شدند و پرونده همچنان در حال رسیدگی است.
:
** درباره برخورد با افراد خودسر
محسنی اژه ای درمورد چگونگی مقابله با افراد خودسر که قصد بر هم زدن تجمات در ایام انتخابات پیش رو را دارند، گفت: قوه قضاییه و معاونت پیشگیری از وقوع جرم این دستگاه، با همکاری سایر دستگاه های امنیتی نظارتی و اطلاعاتی، موفقیت بیشتری در این ارتباط خواهند داشت.
:
** نمی دانم باغ دامپزشکی کجاست
وی درمورد خبر واگذاری باغ دامپزشکی در منطقه یازده تهران از سوی ارتش به شهرداری برای ایجاد فضای سبز و تبدیل شدن این فضا به ساخت و ساز و اعتراض مردم منطقه نسبت به این قضیه ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: نمی دانم باغ دامپزشکی کجاست و اطلاعی ندارم که آیا شکایتی شده است یا نه.
:
** از بیان جزییات حادثه تروریستی در حمیدیه معذورم
خبرنگاری درباره حادثه تروریستی در حمیدیه و دستگیری چند نفر در این پرونده از سخنگوی دستگاه قضا پرسید که او پاسخ داد: افرادی که دستگیر و بازداشت می شوند حتما برای آنها در دستگاه قضا پرونده تشکیل شده است. وی افزود: این موضوع در حالی بررسی است و از بیان جزییات معذورم اما با توجه به روی دادن این اتفاق در روز تعطیل و کشتن ماموران خدوم امیدوارم دادگستری سریع پرونده آنها را تکمیل کند.
:
** درمورد اظهارات یکی از اعضای شورای نگهبان
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سووالی مبنی بر اظهارات «م.الف» یکی از اعضای شورای نگهبان و ادعای وی درمورد تمایل اعضای شورای نگهبان در سال 88 به برخی کاندیداها گفت: اصلا از این مساله اطلاع ندارم.
:
** درمورد فعالیت ناجا در فروش نفت
محسنی اژه ای در پاسخ به سووالی مبنی بر فعالیت نیروی انتظامی در زمان تحریم ها برای فروش نفت و بازنگشتن مقداری از پول آن به وزارت نفت گفت: چنین چیزی نشنیده ام.
:
** در مورد بازداشت یک اصلاح طلب اصفهانی
وی در پاسخ به سووال دیگری مبنی بر بازداشت یک اصلاح طلب اصفهانی برای هماهنگی مراسم ترحیم همسر آیت الله خاتمی گفت: هیچ کس به این دلیل بازداشت نشده است، شاید خطایی مرتکب شده باشد.
:
** درباره رفع ممنوع التصویری رییس جمهوری اسبق
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سووالی مبنی بر رایزنی دولت و قوه قضاییه برای رفع ممنوع التصویری رییس دولت هفتم و هشتم گفت: اگر صحبت با شخص خاصی صورت گرفته نمی دانم، اما چنین چیزی نبوده است. وی ادامه داد: شخصی از آقای جهانگیری جویای موضوع شده که ایشان در پاسخ گفته این موضوع قابل حل است.
:
** درباره حکم دستیار رییس جمهوری از سوی دادگاه روحانیت
محسنی اژه ای در رابطه با حکم دستیار رییس جمهوری از سوی دادگاه ویژه روحانیت گفت: دادستان دادگاه روحانیت در این باره صحبت کرده و حرف ایشان صحبت آخر است و من چیزی بیشتر از آن ندارم.
:
** مطلب بدون سند ارائه نشود
وی در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه واکنش قوه قضاییه به اظهارات رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر رفتارها خشن در قوه قضاییه چیست، گفت: این گونه مطالب اگر بدون سند باشد تهمت و افترا است. توصیه من این است اگر کسی مطلبی را دارد، مستند ارائه دهد. اگر ظلمی شده باشد، برخورد می شود، اما بیان این گونه مسایل خلاف قانون است.
:
** ماموران عربستانی باید تعقیب شوند
وی در پاسخ به سووالی در رابطه با تجاوز دو مامور عربستان به دو نوجوان ایرانی و مسایل مطرح شده و درباره خودکشی این دو نوجوان گفت: بیان این مطالب درست نیست. ماموران عربستان کار بسیار زشت و خلافی را انجام دادند که باید تعقیب شود. محسنی اژه ای گفت: دولت و وزارت خارجه بدنبال موضوع هستند، آنها هم قول دادند و امیدواریم به شدت برخورد کنیم، اما دامن زدن به این مسایل درست نیست.
:
** پرونده بدهکار نفتی
وی در رابطه با پرونده بدهکار نفتی نیز گفت: کارهای بسیاری درباره شناسایی اموال و تحویل آنها به وزارت نفت با کمک دولت و بانک مرکزی انجام شده است. سخنگوی قوه قضاییه افزود: در مقام شناسایی و ارزیابی اموال قرار داریم تا جایی که ممکن بوده در داخل و خارج اموال شناسایی شده و هر مقدار از اموال که شناسایی شود به دولت و وزارت نفت تحویل داده می شود. محسنی اژه ای افزود: قرار مجرمیت برای این بدهکار صادر شده است و برای رفع نقص برگشته اما کیفر خواست صادر نشده است.
:
** پرونده خبرنگار واشنگتن پست
وی در رابطه با پرونده خبرنگار واشنگتن پست هم گفت: این پرونده صفحات زیادی دارد و در دادگاه انقلاب است و وکلا در حال مطالعه آن هستند. من به قاضی گفتم که وکلا وقت بیشتری بگذارند تا مطالعه تمام و دادگاه شروع شود.
:
** حمایت از افراد فعال در حوزه محیط زیست
وی در رابطه با حکم اعدام یکی از محیط بانان گفت: تمام دستگاه ها و مردم باید در رابطه با حفظ محیط زیست فعالیت کنند و باید از کسانی که در این زمینه کار می کنند، حمایت شود. قوه قضاییه نیز اگر لازم باشد حمایت می کند.
:
محسنی اژه ای ادامه داد: اگر کسی در جایی جرمی مرتکب شد، بدیهی است که نمی توان از آن جرم صرف نظر کرد، می شود تخفیف داد اما نادیده گرفتن جرم درست نیست. اگر حکم قصاص است، پسندیده است ولی دم گذشت کند. البته فرد قاتل نیز باید قدر این رضایت را بداند.
:
** با سوداگران مرگ و افراد ضد امنیت کشور برخورد خواهیم کرد
محسنی اژه ای گفت: در سال 94 همچون سال های گذشته و شدیدتر بدنبال مبارزه با افرادی هستیم که امنیت مردم و کشور را به خطر می اندازند و با سوداگران مرگ و اراذل و کسانی ضد امنیت کشور فعالیت می کنند، برخورد خواهیم کرد.
:
** بخشش 365 قاتل محکوم به اعدام در سال 93
محسنی اژه ای گفت: در سال 1393، 365 قاتل که محکوم شده بودند با رضایت، نجات پیدا کردند. وی ادامه داد: در مورد خاصی که اشاره شد فشار قومیت مطرح نیست.
:
** تخریب 1500 مورد ساخت وساز غیر مجاز در تهران
محسنی اژه ای با تاکید بر اینکه دستگاه قضا در سال جاری در برخورد با زمین خواران مصمم است، گفت: با کسانی که به منابع و منافع ملی دست اندازی می کنند و به هر بهانه ای در جهت تخریب و تهدید این منابع هستند، مبارزه خواهیم کرد.
:
سخنگوی قوه قضاییه، با مثبت ارزیابی کردن فعالیت های انجام شده در سال گذشته در این راستا، تصریح کرد: خوشبختانه کارنامه در مورد زمین خواری در سال 93 درخشان بود بطوریکه در استان تهران 710 هکتار از اراضی به ناحق متصرف شده، رفع تصرف شد و 1500 مورد ساخت وساز غیرمجاز در این استان تخریب شد. به گفته وی، دولت، نهادهای نظارتی، قوه قضاییه و همه در این زمینه خوب کار کردند.
:
محسنی اژه ای خاطر نشان کرد: در سراسر استان ها به همین منوال تقریبا میلیون ها متر مربع از اراضی غیرقانونی متصرف شده به نام دولت، آزاد شد. وی تصریح کرد: مصمم هستیم با همکاری دولت و خصوصا نهادها و ارگانهایی که مجوز صادر می کنند، برای صدور مجوز هماهنگی انجام شود تا خود دولت و شهرداریها در همان مرحله اول اجازه ساخت وساز غیرمجاز را ندهند.
:
** درمورد مهارت آموزی زندانیان
سخنگوی قوه قضاییه درمورد مهارت آموزی زندانیان گفت: بنیاد تعاون زندانیان و سازمان زندانها تلاش می کنند تا در صورت امکان، زندانیان را با حرفه ای آشنا سازند تا در زمان خروج از زندان بتوانند مشغول به کار شوند. سازمان زندانها برای بیش از 50 هزار زندانی کار ایجاد کرده اند. به شدت در تنگنای بودجه ای هستیم، اما اگر بخش خصوصی در این زمینه پیشقدم شود، حمایت می کنیم.

:

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین