امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۰ Saturday, 20 April 2024

بحران کمبود گاز بیخ گوش دولت

بحران کمبود گاز بیخ گوش دولت

بر این اساس، برخی گزارش‌ها نشان از آن دارد که در سال قبل کمبود سوخت زمستانی به حدی بود که مردم برخی شهرهای اقماری کرج حتی قادر به استحمام، استفاده از آب گرم و حتی طبخ غذا نبودند و این امر در برخی موارد منجر به تحصن، راهپیمایی و اعتراض در برخی مناطق از جمله خرمدشت و پیشاهنگی شده بود.
:
به گزارش سایت خبری بینانیوز ، در حالی که وزارت نفت به در پیش گرفتن برنامه کوتاه مدت برای تامین گاز اکتفا کرده،‌ برخی گزارش‌ها نشان از رشد مصرف انرژی و کمبود گازی دارد که بیخ گوش دولت است.
:
به گزارش اقتصادنیوز، در سال‌های گذشته بارها به مسئله افزایش مصرف انرژی هشدار داده شده بود. با این حال، تازه‌ترین گزارش اعلام شده از قول معاون عملیات شرکت ملی گاز نشان از آن دارد که این بحران کماکان ادامه دارد. آنچه که در این میان می‌توان به آن تاکید کرد، مسئله نبود برنامه مناسب برای کنترل این مصرف است.
:
آنچه که اسفند ماه سال قبل از قول وزیر نفت بیان شده بود، نشان از خیال راحت وزارت نفت داشت که با پشت سرگذاشتن مسئله بحران گاز در زمستان، دیده می‌شد. بیژن زنگنه وزیر نفت در اسفند ماه سال قبل عنوان کرده بود که با تولید سال قبلی که از شش فاز پارس جنوبی صورت گرفته بود، کمبود گازی در سال 93 وجود نداشت.
:
بر همین اساس هم، گزارشی که اخیرا معاون عملیات شرکت ملی گاز منتشر کرده مسئله کمبود گاز و انرژی را نشان می‌دهد، چرا که میزان مصرف انرژی در ایران به اذعان وی، رشد قابل توجهی داشته است. وی حتی به صراحت اعلام کرده است که اگر شدت مصرف مطابق با الگوی جهانی نباشد در آینده گاز تولیدی حتی برای بخش‌های تجاری و خانگی کافی نخواهد بود.
:
با این حال، صحبت‌های پیشین وزیر نفت در خصوص میزان گاز مورد نیاز نشان می‌دهد که این وزارتخانه به دنبال تامین گاز برای نیاز جاری خود بوده و فکری برای تامین گاز برای آینده ندارد. عبدالحسین ثمری در این رابطه عنوان کرده است که روند شدت مصرف انرژی در ایران 3.3 برابر متوسط جهانی است و این مقدار هفت برابر کشور ژاپن، 4 برابر کشور ترکیه است و حتی شدت مصرف انرژی در ایران از عربستان نیز بیشتر است.چنانچه شدت مصرف در کشور مطابق با الگوهای جهانی نباشد در سال‌های آینده گاز تولیدی کشور حتی برای بخش‌های تجاری و خانگی نیز کافی نخواهد بود.
:
این مسئله در کنار صحبت‌های وزیر نفت مبنی بر پشت سرگذاشتن بحران کمبود گاز در شرایطی است که طبق گزارش‌ها، سال گذشته کمبود گاز تاثیر خود را در برخی استان‌ها بیشتر نشان داده است.
:
بر این اساس، برخی گزارش‌ها نشان از آن دارد که در سال قبل کمبود سوخت زمستانی به حدی بود که مردم برخی شهرهای اقماری کرج حتی قادر به استحمام، استفاده از آب گرم و حتی طبخ غذا نبودند و این امر در برخی موارد منجر به تحصن، راهپیمایی و اعتراض در برخی مناطق از جمله خرمدشت و پیشاهنگی شده بود.
:
درست در همین شرایط است که وزارت نفت به صورت غیررسمی اقدام به گران کردن گاز خانگی کرده است. این مسئله که پیش از این قرار بود به صورت پلکانی صورت گیرد تا مشوق بیشتری برای کنترل مصرف گاز باشد، در نهایت به صورت یکسان و برای تمام گروه‌های مصرف، گران شد.
:
با وجود این افزایش قیمت و با توجه به شدت گرفتن مصرف انرژی در ایران، به نظر می‌رسد که لزوم برنامه‌ای مدون و بلندمدت برای مدیریت مصرف انرژی به چشم می‌خورد. با این حال به نظر می‌رسد که پیشبرد برنامه‌های وزارت نفت به صورت کوتاه‌مدت است، چرا که تنها با گذر از یک سال، خیال مسئولان دولتی از تامین گاز موردنیاز به خصوص در زمستان، راحت می‌شود.
:
./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین