امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۰ Saturday, 20 April 2024

برنده جایزه صلح نوبل 2015 معرفی شد

برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۵ معرفی شد

بنیاد نوبل «کمیته چهارجانبه گفت‌وگوهای ملی تونس» را به عنوان برنده جایزه صلح نوبل در سال 2015 معرفی کرد. کمیته صلح نوبل می‌گوید، این جایزه را به پاس زحمات این هیأت در جهت برقراری “دمکراسی کثرت‌مدار” در تونس به آن اهدا می‌کند.

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز،این کمیته به دلیل تلاش برای گفت‌وگوهای صلح‌آمیز میان شهروندان در جریان انقلاب تونس به عنوان برنده صلح نوبل امسال انتخاب شد. جایزه صلح نوبل یکی از پنج جایزه نوبل است که توسط «آلفرد نوبل» صنعت‌گر و مخترع سوئدی وقف شده و این جایزه برای اولین بار در سال 1901 اعطا شد. جایزه نوبل صلح تنها جایزه نوبل است که در «استکهلم» پایتخت سوئد اعطا نشده بلکه هر سال در «اسلو» پایتخت کشور نروژ به یک نفر که از سوی کمیته نروژی نوبل انتخاب شده، اهدا می‌شود.
:
در واپسین روزها تا اعلام نام برنده جایزه صلح نوبل امسال، برخی رسانه‌های غربی لیستی از نام نامزدهای احتمالی دریافت این جایزه را ذکر کرده بودند که از آن میان نام دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، همچنین نام «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در کنار نام «پاپ فرانسوآ» و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان دیده می‌شد. حضور ظریف و کری در طول دو سال دیپلماسی و برگزاری دو سال مذاکره در موضوع هسته‌ای ایران را که به توافق هسته‌ای منجر شد، دلیلی برای احتمال دریافت جایزه صلح نوبل امسال برای یکی از این دو وزیر خارجه عنوان شده بود.
:
اولین برندگان جایزه صلح نوبل در سال 1901 میلادی، «ژان هانری دونان» از کشور سوئیس و «فدریک پسی»از کشور فراسنه بودند. انتخاب «ژان هانری دونان» به دلیل تاسیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و همچنین ابتکار در ایجاد کنوانسیون ژنو و انتخاب «فدریک پسی» از فرانسه به دلیل اینکه از اصلی‌ترین بنیان‌گذاران اتحادیه میان پارلمانی و نیز مسئول اصلی اولین کنگره جهانی صلح بود، انجام گرفت.
:
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از جمله مطرح‌ترین نامزدهای امسال برای دریافت جایزه صلح نوبل بود. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به همراه جان کری، همتای ‌آمریکایی‌اش نیز از گزینه‌های دریافت صلح نوبل سال ۲۰۱۵ بودند. هیأت چهارگانه گفت‌وگوی ملی تونس از نمایندگان اتحادیه عمومی کارگران، اتحادیه صنفی صنایع و صنایع دستی، اتحادیه حقوق بشر و کانون وکلای تونس تشکیل شده است. کمیته صلح نوبل ابراز امیدواری کرد که این جایزه راه را برای دمکراسی در تونس هموارتر سازد. کمیته همچنین عنوان کرد که این جایزه باید “انگیزه‌ای برای تمامی آنهایی شود که به دنبال برقراری صلح و دمکراسی در خاورمیانه، شمال ‌آفریقا و سایر نقاط جهان‌اند.”
:
جایزه صلح نوبل که ارزش آن ۸ میلیون کرون سوئد (حدود ۸۵۰ هزار یورو) است به صورت سنتی روز دهم دسامبر، در سالمرگ آلفرد نوبل، بنیانگذار این جایزه و مخترع دینامیت در اسلو اهدا خواهد شد.

:
سال گذشته ملاله یوسف‌زی، فعال حقوق کودکان از پاکستان و کایلاش ساتیارتی، فعال حقوق کارگران از هند به طور مشترک جایزه صلح نوبل را از آن خود کردند.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین