امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۵ Saturday, 20 April 2024

سیف : تا رسیدن به بانکداری اسلامی راه درازی در پیش داریم

تا رسیدن به بانکداری اسلامی راه درازی در پیش داریم/نرخ سود بانکی فعلا تغییر نمی‌کند

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که اقتصاد ایران تا رسیدن به مرحله بانکداری اسلامی راه درازی را در پیش دارد گفت: باید تلاش کنیم این راه را با تدوین و تصویب سیاست‌های درست بپیماییم.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز ، ولی الله سیف در بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی گفت: با توجه به این که در طول 30 سال گذشته از ابتدای انقلاب تا امروز نام بانکداری اسلامی بارها تکرار شده و مدنظر مسوولان بوده این مسئله یک انتظار در داخل کشور و نگاه کنجکاوانه در خارج از کشور برانگیخته و همه منتظرند تا بانکداری اسلامی را مشاهده کنند.

وی ادامه داد:‌ در این بین چند سوال اصلی مطرح می‌شود که چرا خیلی از کشورها این موضوع را نتوانستند به پایان برسانند و یا این که آیا بانکداری بدون ربا آن طور که در اقتصاد ایران به صورت دفعتا اجرا شد درست بود و یا این که مانند کشورهایی که این طرح را به صورت تدریجی اجرا کردند باید نشان داد فرق بین تئوری و عمل چگونه است و شیوه‌ای که ما در ایران به کار بسته‌ایم تا چه حد توانسته نتایج مورد نظر را محقق کند.

سیف با اشاره به مصوبه سال 62 مجلس برای حذف ربا از نظام بانکداری ایران اظهار کرد: در ابتدای این قانون بنا شده که برای پنج سال نخست باشد و پس ازاین پنج سال و گرفتن تجارب عملی از طرح که آیا قابلیت اجرای دقیق دارد یا خیر بر آن بازنگری شود که البته این امر هیچ وقت محقق نشد و مشخص نیست آیا قانون سال 62 مجلس آن قدر کامل بوده که نیاز به بازنگری نداشته است یا این که ما نگاه درستی به آن نداشتیم.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تشکیل شورایی که در بانک ملی و به منظور بازنگری در سیاست‌های نظام بانکداری بدون ربا تشکیل شد، اظهار کرد: ما در شورایی که در بانک ملی داشتیم برای بهبود نحوه اجرای این قانون طرح‌هایی را مطرح کردیم که عقود مبادله و عقود مشارکتی جزیی از آن بود. عقود مبادله‌ای می‌توانست بروکراسی اداری را کاهش دهد، هزینه خدمات را پایین بیاورد و سرعت کار را افزایش دهد. پس از آن معاونت بانکی وزارت اقتصاد و همچنین شورای فقهی در بانک مرکزی شکل گرفت تا در این راستا حرکت کند. به هر حال باید در نظر داشته باشیم که رسیدن به بانکداری اسلامی نیاز به بسیاری از شرایط و پیش نیازها دارد که برای رسیدن به آن‌ها راهی بسیار طولانی در پیش است.

سیف همچنین با اشاره به دغدغه استقلال بانک مرکزی در دولت یازدهم گفت: این مسئله برای نخستین بار اتفاق افتاده که من بعد از 30 سال حضور در عرصه بانکی کشور می‌بینم استقلال بانک مرکزی نه تنها دغدغه رییس کل این بانک که دغدغه تمام تیم اقتصادی دولت به خصوص شخص رییس جمهوری است که این امر نشان دهنده یک فضای امیدوار کننده برای آینده این بانک در اجرای وظایف و مسوولیت‌هایش به شمار می‌رود.

نرخ سود بانکی فعلا تغییر نمی کند

وی در حاشیه این همایش نیز با بیان این‌که باید تعادل در اقتصاد در عمل ایجاد شود گفت: نرخ سود بانکی فعلا تغییر نمی کند و این مسئله با یک سری برنامه‌ریزی‌هایی که در اقتصاد ایجاد می‌شود می تواند مورد نظر باشد.

وی در ادامه در پاسخ به این که آیا نرخ سود بانکی تغییر می کند اظهار کرد:‌ فعلا نرخ سود تغییر نخواهد کرد. اجازه دهید برنامه های اقتصادی درست بررسی شود و براساس تصمیماتی که مراجع ذیربط می گیرند اقداماتی صورت گیرد.

رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: این گونه اظهار نظر و عمل کردن به هیچ وجه منطقی نیست. بحث ما ایجاد تعادل مطلوب در اقتصاد است و باید به سمت آن حرکت کنیم و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

سیف درباره ساماندهی موسسات قرض الحسنه تصریح کرد: اصولا همه فعالیت‌های این موسسات باید براساس نظارت بانک مرکزی انجام شود و این مسئله‌ای است که بانک مرکزی به سمت آن پیش می رود.

وی ادامه داد: برنامه این است که تورم کاهش یابد. یعنی اول به سمت کاهش تورم حرکت کنیم و پیش زمینه‌ای را ایجاد کنیم که یک در یک اقتصاد تعادلی نرخ سود با نرخ تورم تعادل داشته باشد.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه درباره تصمیم بانک مرکزی برای بازار ارز گفت: فعلا که وضعیت بازار ارز متعادل است و در حال حاضر هیچ برنامه ضربتی و شوک آور برای این بازار نداریم و برنامه‌ها در این زمینه بلند مدت است.

وی در ادامه درباره مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصاد مبنی بر برداشت مابه التفاوت ارزی از حساب بانک‌ها خاطرنشان کرد: این پرونده باید رسیدگی شود و اگر بانکی تخلف کرده باشد متناسب با تخلف با آن بانک برخورد می کنیم و بانک‌هایی که تخلف نکرده باشند مبلغ مابه التفاوت به حسابشان بازمی گردد.

سیف در پاسخ به ایسنا درباره چگونگی تامین ارز کالاهای اساسی گفت: این مسئله در شرف رسیدگی است تا چگونگی اختصاص ارز کالاهای اساسی مشخص شود و ان‌شاء‌الله به زودی به نتیجه می‌رسد.

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین