امروز: سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۶ Tuesday, 16 April 2024

تحلیل روز: سهم مبادلات آذربایجان‌غربی با اقلیم کردستان عراق

به قلم سردبیر – در سه ماهه اول امسال 155 ميليون دلار صادرات از آذربايجان غربي به خارج از كشور صادر شده كه 5/78 درصد اين صادرات به عراق صورت گرفته است. در حال حاضر سهم مبادلات تجاری استان با اقلیم کردستان عراق به یک میلیارد و 725 میلیون دلار...

به قلم سردبیر – در سه ماهه اول امسال 155 ميليون دلار صادرات از آذربايجان غربي به خارج از كشور صادر شده كه 5/78 درصد اين صادرات به عراق صورت گرفته است. در حال حاضر سهم مبادلات تجاری استان با اقلیم کردستان عراق به یک میلیارد و 725 میلیون دلار رسیده است.

استان آذربایجان غربی با داشتن پنج پایانه مرزی و هم مرز بودن با سه کشور خارجی یکی از پرترددترین استان های کشور در زمینه ترانزیت کالا محسوب می شود.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که برای رشد و توسعه آذربایجان غربی باید اقتصاد استان بین المللی شود و تنها راه خروج از بن بست اقتصادی این است که وارد مرز های بین المللی شود و اقلیم کردستان عراق بهترین و مناسب ترین این مرزها است.
آذربايجان غربي با داشتن حدود يك هزار كيلومتر مرز مشترك با سه كشور تركيه، جمهوري آذربايجان و عراق از مزيت بالاي توسعه صادرات كالاهاي غيرنفتي بهره مي برد كه در اين بين توجه به کشور عراق و به خصوص اقلیم کردستان که در حال رشد و توسعه می باشد از جايگاه خاصي در توسعه صادرات آذربایجان غربی برخوردار است. به عبارتی می تواند بازار مناسبی برای کالاهای تولیدی استان محسوب گردد.
ظرفیت های مختلفی در اقلیم کردستان عراق و استان آذربایجان غربی برای رشد و توسعه دو جانبه وجود دارد به طوری که افزایش تعداد مسافران بین دو طرف و حمل و نقل بار بسیار امیدوار کننده است ولی باید این روند جهشی روز به روز با شتاب بیشتر همراه باشد.
از سوی دیگر پتانسیل های فراوانی در آذربایجان غربی در بخش های صنعتی، تجاری و اقتصادی وجود دارد که با افزایش مبادلات و بالا بردن سطح همکاری های مشترک می توان تجربیات را به مدیران و مسئولان اقلیم کردستان عراق انتقال داد تا زمینه پیشرفت این اقلیم نیز بیش از پیش فراهم شود. پتانسیل ها و قابلیت های استان در زمینه کشاورزی و صنایع تبدیلی باعث شده تا بخش های تولیدی استان آذربایجان غربی اعم از دولتی و خصوصی به ایجاد کارخانجات کنسانتره و آبمیوه در اربیل عراق اقدام کنند.
اخیرا نیز مسئولان اقلیم کردستان عراق در دیدار با مدیران اجرایی استان آذربایجان غربی اذعان کرده اند که گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران اولویت اصلی اقلیم کردستان عراق است.
در حال حاضر روابط سیاسی و اقتصادی بین دو استان اربیل و آذربایجان غربی بسیار پیشرفت کرده است و این امر نشان از توجه مدیران دو منطقه برای توسعه روابط دارد.
از سال 2004 تا 2012 فعالیت های اقتصادی و عمرانی بسیاری در استان اربیل انجام شده است و در این خصوص بیش از هفت میلیارد دلاری توسط دولت و 16 میلیارد دلاری توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.
امضای 19 بند تفاهم نامه در اولین اجلاس مشترک استانداران استان های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق، سندی است که نقشه ای کامل از آینده روابط بین دو منطقه را ترسیم می کند. اجرایی شدن این تفاهمات تاثیر زیادی در توسعه همکاری های همه جانبه و به خصوص در حوزه اقتصادی بین دو منطقه به دنبال داشته است.
این در حالی است که کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با حل مشکلات بین دو طرف مرز تمرچین، مشکلات بین دو طرف در سالهای گذشته بسیار کمتر شده و سال به سال وضعیت بهتری بوجود می آید.
بر اساس آمار موجود، در سه ماهه اول امسال نيز مجموعا 155 ميليون دلار صادرات از آذربايجان غربي به خارج از كشور صادر شده كه 5/78 درصد اين صادرات به عراق صورت گرفته است. در حال حاضرسهم مبادلات تجاری استان با اقلیم کردستان عراق به یک میلیارد و 725 میلیون دلار رسیده است.
محصولات كشاورزي، انواع ميوه، كنسانتره، انواع مصنوعات، مصالح ساختماني، مواد پلاستيكي، لبنيات و ساير اقلام كالاهاي مهم صادراتي از آذربايچان غربي را شامل مي شوند.
کارشناسان اقتصادی ايجاد زمينه هاي لازم براي توسعه صادرات غيرنفتي را از اولويت هاي استان عنوان مي کنند و معتقدند که دستگاه هاي اجرايي نيز بايد براي حل مسائل و مشكلات موجود در گمرك های استان بايد همكاري لازم را داشته باشند.
زيرساخت ها فيزيكي ديگر نظير راه، تجهيزات و وسايل حمل و نقل، تاسيسات گمركي در كنار قوانين و مقررات سهل و آسان براي صادرات از زمينه هايي هستند كه به اعتقاد فعالان اقتصادي مي توانند در گسترش فضاي تجاري و اقتصادي با كشورهاي همجوار تاثير داشته باشند.
در میان کشورهای همسایه ، عراق جایگاه خاصی به لحاظ بازار محصولات تولیدی آذربایجان غربی و صادرات می تواند داشته باشد.
این در حالی است که رشد 70 درصدی سهم تجاری استان با اقلیم کردستان عراق طی سال گذشته در مقایسه با سال 90 نشان می دهد می توان روی این منطقه به لحاظ صادرات کالاهای تولیدی استان ظرفیت های جدیدی باز کرد. این امر نشان دهنده ظرفیت و توانمندی بسیار زیاد دو طرف در مبادلات تجاری است.
در سال 91 همچنین بیش از 785 هزار نفر از مرز تمرچین به سمت دو طرف تردد کرده اند که از این تعداد 389 هزار نفر به سمت آذربایجان غربی و 395 هزار نفر به سمت اقلیم کردستان عراق بودند.
طبق آمار مراجع رسمی، در سال 91 حجم صادرات استان به این اقلیم، 243 میلیون دلار بود که 42 درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشت.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین