امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۱ Saturday, 20 April 2024

تزریق 180 میلیارد دلار ارز به بازار طی 3 سال گذشته

تزریق ۱۸۰ میلیارد دلار ارز به بازار طی ۳ سال گذشته

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: اگر چه کاهش تورم و کنترل بازار ارز همچنین یکسان‌سازی نرخ ارز اولین اولویت بانک مرکزی است اما این به معنای بی‌تفاوتی ما در تامین سرمایه در گردش برای بنگاه‌های تولیدی نیست.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، ولی‌الله سیف در همایش سیاست‌های اقتصادی وزارت تعاون با بیان اینکه در سال‌های گذشته سهم تولید بسیار کاهش یافته اظهار کرد: این در حالی است که در این سال‌ها پنج عامل مهم در این امر شامل کاهش مواد اولیه، گرانی مواد اولیه، کمبود نقدینگی، تامین ارز و کافی نبودن تقاضا برای تولید بوده است.

 

وی با بیان اینکه رشد نقدینگی در آذر ماه سال 91 حدود 28.1 درصد بوده که رشد مطلوبی محسوب می‌شود، گفت: این در حالی است که بانک مرکزی توصیه کرده تا پرداخت تسهیلات برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در اولویت قرار گیرد.

 

وی افزود: پرداخت تسهیلات شبکه بانکی در پایان آبان 91 به 150 هزار میلیارد تومان می‌رسد که 56.2 درصد آن مربوط به تولید است.

 

سیف ادامه داد: اگر به سهم تولید در تولید ناخالص ملی که 31.6 درصد است توجه کنیم نشان می‌دهد که نسبت خوبی از منابع به تولید اختصاص یافته است.

 

تک نرخی شدن ارز جدی ترین هدف بانک مرکزی

سیف با اشاره به اینکه حمایت‌ از بازار ارز، ایجاد ثبات در بازارهای مالی و کنترل و گسترش ابزارهای پرداختی در شبکه بانکی از مهمترین اقدامات بانک مرکزی است، افزود: از مهمترین رویکردهای ما تنظیم سیاست‌های پولی و تداوم بازنگری در این سیاست‌ها به منظور تقویت اقتصاد کلان کشور و حرکت به سمت ثبات بوده و خواهد بود.

 

وی همچنین با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی در نرخ ارز تاکید کرد: مهمترین سیاست ما در ادامه یکسان‌سازی نرخ ارز خواهد بود اما این امر موجب نخواهد شد که از دیگر بخش‌ها و وظایف بانک مرکزی غافل شویم.

 

سیف با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز از جدی ترین اهداف پیش روی بانک مرکزی است گفت:این تجربه را ما در سال 80 داشتیم اما در سال‌های بعد با رفتارهای غلطی که انجام شده تمام نتایج مثبت آن از بین رفت.

 

 

ورود 180 میلیارد دلار ارز به بازار برای کنترل قیمت

وی تاکید کرد: طی سه سال گذشته نزدیک به 180 میلیارد دلار ارز به بازار ریخته شده تا قیمت آن کنترل شود که هیچ دلیل قانع کننده‌ای بهتر از تشخیص غلط و پایبندی به بی برنامگی نمی‌تواند عامل آن باشد.

 

به گفته رییس کل بانک مرکزی تامین ارز برای واردات دارو و کالاهای اساسی در دستور کار این بانک قرار دارد.

 

وی با اشاره به تاکیدات وزیر صنعت در مورد گشایش اعتبار اسنادی اضافه کرد: از اقدامات مهم بانک مرکزی کاهش پیش دریافت گشایش اعتبار اسنادی به 30 درصد است که هم‌اکنون نیز مورد توجه ما بوده وامیدواریم در ادامه از این هم بهتر شود.

 

بازنگری در مقررات ارزی

سیف همچنین با اشاره به دیگر اقدامات بانک مرکزی در ساماندهی سیستم پولی کشور گفت: تدبیر برای تامین منابع مسکن مهر، ‌افزایش تسهیلات قابل پرداخت برای بانک مسکن همچنین بازنگری در مقررات ارزی و پرداخت تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی از دیگر اقدامات بانک مرکزی است که در ادامه نیز به آن خواهد پرداخت.

 

رییس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به این‌که تیم اقتصادی دولت حرکت مثبتی را در پیش گرفته است، گفت: همفکری و انسجام و صمیمت بین تیم اقتصادی مرکب از سه دستگاه اصلی به اضافه بخش‌های اقتصادی مهم‌ترین ویژگی‌های تیم اقتصادی دولت یازدهم است.

 

وی با اشاره به آخرین آمار در سال 91 مبنی بر نرخ رشد اقتصادی منفی 5.8 درصدی بیان کرد: این در حالی است که در مقایسه با سال قبل از آن که سه درصد رشد داشتیم رشد اقتصادی 8.8 درصد کاهش یافته است.

 

سیف با تاکید بر این‌که مهم‌ترین مساله‌ی فعلی اقتصاد ایران رکود تورمی است، عنوان کرد: تورم فزاینده، تحریم‌های شدید، قرار‌گرفتن بانک مرکزی در حلقه تحریم، کاهش شدید تولید، کاهش صادرات نفت، تلاطم بازار ارز از مهم‌ترین معضلاتی بودند که اقتصاد ایران را در رکود فرو برده است.

 

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش 21.9 درصدی رشد تشکیل سرمایه‌گذاری افزود: این خبر بسیار بدی است که در سال 91 اتفاق افتاد.

 

وی شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی در شش ماه اول سال 92 نسبت به دوره مشابه سال قبل را 8.4 درصد کاهش بیان کرد و ادامه داد: این کاهش شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی بیانگر ایجاد رکودی که به سال 92 نیز تسری یافته است.

 

سیف با اشاره به این‌که علاوه بر افت شاخص تولید، تورم نیز بسیار سنگین بوده است، توضیح داد: تغییرات شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در 12 ماهه منتهی به آذرماه سال 93 نسبت به دوره سال قبل 39.3 درصد بود که در آذرماه سال 92 نسبت به دوره مشابه سال قبل 29.6 درصد افزایش یافته این درحالی است که در آبان‌ماه 31.9 درصد بوده که نشان‌دهنده کاهش و علامتی مثبت خواهد بود.

 

وی افزود: هم‌چنین شاخص بهای تولید در 12 ماه منتهی به آذرماه سال 91 نسبت به مشابه سال قبل 37.5 درصد و در دوره مشابه در سال 91 به 24.7 درصد رشد یافته است.

 

رییس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به تغییرات رشد نقدینگی افزود: رشد نقدینگی در 12 ماهه منتهی به آذرماه سال 92، 28.1 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل که 32 درصد بود حدود 3.9 درصد کاهش یافته است.

 

سیف ادامه داد: پایه پولی در 9 ماهه سال 92 نیز نسبت به پایان ماه قبل 1.8 درصد افزایش یافته که در مقایسه با رشد دوره مشابه سال قبل 13 درصد کاهش در پایه پولی ملموس است.

 

وی با تاکید بر موفقیت بانک مرکزی در برقراری انضباط پولی افزود: این در حالی است که پایه پولی در 12 ماه منتهی به آذرماه 92، 13.1 درصد افزایش یافته که نسبت به دوره مشابه سال قبل 18.6 درصد کمتر است که البته کاهش رشد پایه پولی نشان از بهینه‌شدن ترکیب و موفقیت سیاست‌های بانک مرکزی است.

 

سرمایه بانک رفاه افزایش می‌یابد

سیف هم‌چنین با اشاره به این‌که دو بانک رفاه و توسعه تعاون از مهم‌ترین بانک‌های کشور هستند، گفت: ما انتظار داریم که با تغییر و تحول در این بانک، به سوی توسعه و انضباط مالی بیشتر حرکت کنند.

 

وی هم‌چنین از تحولات عظیم در شرف انجام در بانک رفاه را افزایش سرمایه این بانک اعلام کرد و گفت: مراحل این موضوع طی شده و در آینده‌ای نزدیک جواب مثبت بانک مرکزی برای افزایش سرمایه‌ی بانک رفاه ابلاغ خواهد شد.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین