امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۰ Thursday, 18 April 2024

تغذیه و خودمراقبتی در ماه مبارک رمضان

تغذیه و خودمراقبتی در ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان سرشار از هدیه‌های الهی برای بندگان است و ماهی است که عنایت ویژه و رحمت و بخشش بی حد و حصر پروردگار متعال بر بندگان ساری و جاری می شود.

 

یکی از مسائل مهمی که باعث درک بهتر رمضان و لذت بردن از این ماه قدسی می‌شود آمادگی و نشاط جسمی در این ماه عزیز است، به ویژه همزمانی این ماه مبارک با فصل تابستان و گرمی هوا و روزهای بلند، مراقبت‌های ویژه ای را می‌طلبد و از طرفی هم فاصله کوتاه بین افطار و سحر از مسائل مهمی است که لازم است در این فاصله کوتاه شرایط تغذیه مفید، سالم و کافی را فراهم کرد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، سرپرست دانشکده طب سنتی قم در گفت‌وگو با ایسنا ، توصیه کرد: بین بیست دقیقه تا نیم ساعت قبل از مصرف موادغذایی در وعده افطار یک مایع نوشیدنی شیرین مصرف شود.

 

دکتر حسین مرادی، افزود: مصرف مایعات شیرین باعث تغذیه سریع بدن و دستگاه گوارش می‌شود و دستگاه گوارش آمادگی و نیروی لازم برای هضم غذا را دریافت می‌نماید، ضمن اینکه عطش اولیه را هم کمی فروکش می‌کند.

 

به گفته وی؛ ولع و عجله در سریع غذا خوردن از بین می‌رود که این عجله در سرعت غذا خوردن باعث نجویدن کامل غذا و نفخ و مشکلات گوارشی می شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم، با بیان اینکه مصرف مایعات شیرین از مصرف آب و مایعات در بین غذا جلوگیری می‌کند، گفت: این درحالی است که مصرف آب و مایعات همراه غذا باعث هضم ناقص غذا و مشکلات گوارشی می شود.

 

مرادی با تاکید بر اینکه در هنگام افطار از مصرف غذاهای غلیظ و دیرهضم پرهیز شود، گفت: حلیم، کله پاچه، آش رشته، گوشت گاو و حیوانات پیر، الویه، ماکارونی، ماهی تن، زولبیا و بامیه، سوسیس و کالباس، نان‌های خمیری مثل نان بربری، سیب زمینی و گوشت و بادمجان و سایر موادغذایی که زیادسرخ شده از جمله این مواد غذایی هستند.

 

سرپرست دانشکده طب سنتی قم، در مورد وعده سحر نیز گفت: غذاهایی مصرف شوند که در طول روز ایجاد تشنگی نکرده و غذاهای دیر هضم و پروتئین‌های دیرهضم مثل گوشت گاو و الویه و ماکارونی، سرخ کردنی‌هایی که برای هضم آنها احتیاج به آب فراوان است، توصیه نمی‌شوند.

 

مرادی افزود: همچنین غذاهایی که فلفل و ادویه جات و سبزی‌های تند و سیر و پیاز در آنها به کار رفته است نیز توصیه نمی‌شوند و از مصرف دم نوش‌هایی که دارچین، زعفران، زنجبیل و ادویه جات گرم در آنها به کار رفته است پرهیز شود.

 

وی توصیه کرد: بعضی از افراد هاضمه خیلی قوی دارند که معده آنها معمولاً اسید بیشتری ترشح می‌کند، احتیاج به غذاهایی دارند که ماندگاری این غذاها در معده آنها بیشتر باشد تا از گرسنگی زودرس در آنها جلوگیری شود.

 

مرادی اضافه کرد: این افراد می‌توانند غذاهای غلیظ تر میل کنند البته تشنگی نیز در این افراد بیشتر اتفاق می‌افتد و هنگام افطار نیز بهتر است این افراد با آب ولرم یا شربت سکنجبین افطار را باز کنند تا اسید و صفرا و مواد تجمع یافته در معدۀ آنها شسته شده و دفع شود و سپس روزه خود را باز کنند.

 

سرپرست دانشکده طب سنتی قم، جهت جلوگیری از تشنگی و گرسنگی زیاد در طول ماه مبارک رمضان پرهیز از مصرف مایعات و موادغذایی و دارویی که باعث دفع آب بدن می‌شوند و مدر مانند چای پررنگ – قهوه – نسکافه – نوشابه‌های گازدار – خربزه – پونه را ضروری دانست.

 

مرادی افزود: لباس‌های نایلونی و پشمی باعث افزایش حرارت بدن می‌شوند و تشنگی و تعریق را افزایش می‌دهند لذا بهتراست از لباسهای باجنس کتان و پنبه استفاده شود(حتی لباس‌های زیر).

 

به گفته وی، لباس‌های بارنگ تند مثل قرمز و زرد کمتر استفاده شوند و به جای آن لباس‌هایی با رنگ‌های ملایم مثل آبی و سفید و سبز کم رنگ استفاده شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم، گفت: خشکی زیاد هوا می‌تواند عامل ایجاد تشنگی باشد که بهتر است در طول روز از کولرهای آبی که رطوبت هوا را افزایش می‌دهند استفاده شود و در این خصوص دوش آب خنک و یا قرارگرفتن در استخر آب شیرین و خنک به رفع تشنگی کمک می‌کند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین