امروز: پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۵ Thursday, 25 April 2024

توافق برد-برد هسته‌اي در ژنو؟

نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی: تهران همه چیز به دست آورد؛ اما هیچ چیز از دست نداد

نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی: تهران همه چیز به دست آورد؛ اما هیچ چیز از دست نداد

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز به نقل از روزنامه دنياي اقتصاد– پیشرفت قابل‌توجه مذاکرات هسته‌ای ژنو و مواضع مثبت ایران و 1+5، از فراهم شدن زمینه‌های لازم برای توافق هسته‌ای حکایت دارد. لغو سفر نیم روزه ظریف به ایتالیا و نیمه کاره رها کردن سفر خاورمیانه‌ای جان کری و متعاقب آن سفر 3 وزیر امورخارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان برای شرکت در گفت‌و‌گوها، این گمانه را به طور جدی مطرح کرده که «توافق بزرگ» هسته‌ای ایران و غرب در چارچوب بازی برد-برد در حال شکل‌گیری است. توافقی که می‌تواند آغازی بر پایان یک دهه مذاکرات فرسایشی باشد و به گفته محمد جواد ظریف به یک توافق یا درک متقابل بینجامد. این تحولات مهم در شرایطی رخ می‌دهد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سفر دوره‌ای به خاورمیانه، طی 72 ساعت سه بار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کرد و حتی پس از ترک اردن، توقفی در تل آویو داشت تا با نتانیاهو دیدار کند. همزمان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توییتر خود درباره توافق احتمالی ایران با 1+5 نوشت: «تهران همه چیز به دست آورد و هیچ چیز از دست نداد» او اضافه کرد که این توافق، توافق قرن برای ایران است.
احتمال توافق برد-برد در مذاکرات ژنو
 اوباما: جامعه بین‌المللی می‌تواند برخی از تحریم‌ها را علیه ایران لغو کند

روند مثبت مذاکرات هسته‌اي ژنو و پیشرفت چشمگیر در مواضع طرفین، از فراهم شدن زمینه‌هاي لازم برای دستیابی به توافق هسته‌اي حکایت دارد. لغو سفر نیم روزه ظریف به ایتالیا و نیمه‌کاره گذاشتن سفر جان کری به خاورمیانه و سفر او به ژنو و متعاقب آن سفر 3 وزیر امورخارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان برای شرکت در گفت‌وگوها، این گمانه را به طور جدی مطرح کرده که «توافق بزرگ» هسته‌اي ایران و غرب در چارچوب بازی برد-برد در حال شکل‌گیری است.
توافقی که مي‌تواند آغازی بر پایان یک دهه مذاکرات فرسایشی باشد و به گفته محمد جواد ظریف به یک توافق یا درک متقابل بینجامد.
این تحولات مهم در شرایطی رخ مي‌دهد که جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده که برای یک سفر دوره‌اي به خاورمیانه آمده بود با دعوت کاترین اشتون با نیمه کاره گذاشتن سفر خود از امان پایتخت اردن به ژنو رفت تا از نزدیک تحولات مربوط به برنامه هسته‌اي ایران را دنبال کند.
او طی 72 ساعت سه بار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره تحولات برنامه هسته‌اي ایران گفت‌وگو کرد و حتی پس از ترک امان توقفی در تل‌آویو داشت تا با نتانیاهو دیدار کند.
همزمان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توییتر خود درباره توافق احتمالی ایران با 6 دولت قدرتمند جهان نوشت: «تهران همه چیز به دست آورد و هیچ چیز از دست نداد» او اضافه کرد که این توافق، توافق قرن برای ایران است.
پیش از این وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با کریستین امان‌پور، خبرنگار سی.ان.ان، گفته بود: «دستیابی به یک درک متقابل یا توافق درباره موضوع هسته‌ای ایران در روز جمعه امکان‌پذیر است. من فکر مي‌کنم همکاران ما آمادگی دارند که پیش‌نویس توافق‌نامه را تدوین کنند. من بر این باورم که ما می‌توانیم به یک درک متقابل یا توافق‌نامه پیش از پایان مذاکرات در عصر روز جمعه دست یابیم.»
وزیر امور خارجه ایران درباره تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، گفت:«برنامه غنی‌سازی به طور کامل تعلیق نمی‌شود، اما موضوعات مختلفی روی میز مذاکره است که ما می‌توانیم آنها را بررسی کنیم.»
او با رد هر گونه خبر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ایران افزود: «ایران در سال‌های 2003 تا 2005 برنامه غنی‌سازی خود را به طور کامل تعلیق کرد. ما این مساله را مورد آزمایش قرار دادیم اما چنین اتفاقی نتایج مثبتی به همراه نداشت، بر همین اساس دیگر این مساله را مورد آزمایش قرار نمی‌دهیم.»
وزیر امور خارجه ایران بدون اینکه صحبتی از جزئیات مسائل مورد بحث در مذاکرات ایران و 1+5 بکند، گفت: «مذاکرات در مرحله بسیار حساسی قرار دارد و همه باید بهترین تلاش خود را پشت درهای بسته انجام دهند.»
او ادامه داد: «ما در این مذاکرات تلاش می‌کنیم که به بسیاری از نگرانی‌ها پاسخ دهیم، اما در مقابل نیز انتظار داریم که آنها نیز نگرانی‌های ما را برطرف کنند.»
همزمان باراک اوباما، رییس‌جمهور ‌آمریکا روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی، گفت: «جامعه بین‌المللی می‌تواند اندکی از تحریم‌های اعمالی علیه ایران را در مراحل اولیه دستیابی به توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران لغو کند.»
او ادامه داد: «در صورت دستیابی به توافق مرحله‌بندی‌شده ایران باید فعالیت‌های رو به جلوی برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند، در برابر این اقدام ما نیز می‌توانیم برخی از تحریم‌ها را لغو کنیم اما ساختار اصلی تحریم‌ها باقی می‌ماند.»
اوباما همچنین در مصاحبه با شبکه ان.بی.سی گفت: «جامعه بین‌المللی می‌تواند اندکی از تحریم‌ها علیه ایران را در مراحل اولیه مذاکرات و توافق درباره برنامه هسته‌ای تسهیل کند. او افزود: «امکان توافق مرحله به مرحله وجود دارد که در فاز اول آن هرگونه پیشرفت در برنامه هسته‌اي ایران متوقف می‌شود. اوباما تاکید کرد که تحریم‌ها ادامه می‌یابد اگر ایران در عمل به تعهداتش قصور کند. اوباما در ادامه افزود: مذاکراتی که در ژنو بین گروه 1+5 و ایران آغاز شده برای کاهش تحریم‌ها نیست. ما مقابل اقدامات عملی که ایران درباره برنامه هسته‌اي خود انجام خواهد داد تحریم‌ها را به طور جزئی کاهش خواهیم داد، اما ساختار یا شکل تحریم‌ها همچنان باقی می‌ماند و در صورتی که طی 6 ماه روشن شود که آنها به تعهدات خود پایبند نباشند فشارها را مجددا از سر می‌گیریم.
سخنگوی اشتون:
در تلاش هستیم به توافق خوبی با طرف ایرانی دست یابیم
همچنین مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا قرار است سایر وزیران خارجه 1+5 به ژنو سفر کنند، گفت: فقط می‌توانم بگویم جان کری و لوران فابیوس در حال سفر به ژنو هستند.
به گزارش خبرگزاری «ایسنا» اعزامی به ژنو مان گفت: «اشتون برای دیدار با اعضای 1+5 به مقر سازمان ملل رفت.»
عراقچی: هدف تدوین توافقنامه است
عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 پس از پایان دور اول مذاکرات گفت: در این جلسه مروری بر آنچه در ژنو قبلی گذشت داشتیم و درباره نحوه ورود به ژنو 2 و دستور کار صحبت کردیم. سید عباس عراقچی با اشاره به پیشنهاد ایران گفت که در جلسه امروز همه اعضای 1+5 بر طرح ایران و چارچوب آن تاکید کردند و جلسه کارشناسی در وین را خوب و موثر دانستند.
توافق کردیم که در 48ساعت آینده باید وارد جزئیات شویم. هم درباره هدف مشترک و هم گام اول و آخر و اقداماتی که هر دو طرف باید در گام اول انجام دهند.
وی افزود: «گام اول بسیار مهم است، چون ما را وارد فضای همکاری مي‌کند و از سویی گام آخر مهم است چون چشم‌انداز را مشخص مي‌کند.»
این چارچوب مورد توافق است و بر آن تاکید شد و از عصر جمعه وارد جزئیات برای مشخص کردن اقدامات می‌شویم.
عراقچی ادامه داد: «تصمیم گرفتیم از ساعت 2 عصر (به وقت محلی) مذاکرات را دوجانبه با هیات‌ها ادامه دهیم و چهار جلسه تا ساعت 6 داریم و بعد از آن ظریف و اشتون همراه با جمع محدودی از کارشناسان جلسه‌اي را خواهند داشت، برای جمع بندی مذاکرات.»
عضو تیم مذاکره‌کننده ایران افزود: «امیدواریم در جلسه ساعت 6 بین دو طرف به تدریج به یک متن واحد برای توافق برسیم. هدف تدوین یک توافق‌نامه است و روی آن کار مي‌کنیم و اینکه به نتیجه برسیم هنوز زود است، قضاوت کنیم. نه خوش‌بین هستم و نه بدبین اما فضای مذاکرات را که جدی و عملیاتی است مثبت ارزیابی مي‌کنیم.»این عضو تیم مذاکره کننده اضافه کرد: «دیدارهای دوجانبه در راستای دیدار‌هاي رسمی است و تصمیم گرفتیم جمع را کوچک کنیم تا زودتر به نتیجه برسیم. مذاکرات دو جانبه در چارچوب دستور کار مذاکرات بر مبناي پیشنهاد ایران است.»
او در پاسخ به پرسش «ایسنا» مبنی بر اینکه شرمن گفته گام اول را باید ایران بردارد، گفت: «هر دو طرف گام اول را به طور مشترک و همزمان برخواهند داشت.»
عراقچی درباره سفر ظریف به رم گفت: «قرار بود آقای ظریف از پاریس به رم برود، اما امکان‌پذیر نشد و قرار شد امروز عصر سفری چند ساعته به رم داشته باشند که با توجه به ترافیک کاری مذاکرات امکان آن به وجود نیامد. قرار است کاترین اشتون به خاطر کنسل شدن سفر ظریف به رم در تماسی تلفنی از وزیر خارجه ایتالیا عذرخواهی کند.»
او گفت: «یک جلسه با سه کشور اروپایی و سه جلسه با سه کشور دیگر (روسیه، چین وآمریکا) خواهیم داشت و این جلسات همزمان نخواهد بود و ابتدا با سه کشور اروپایی این جلسه برگزار مي‌شود.»وی درباره مکان مذاکرات بعدی، ژنو را سهل‌الوصول‌ترین مکان برای انجام مذاکرات دانست.
عراقچی تاکید کرد: «اصل تعلیق غنی‌سازی خط قرمز ایران است و غنی‌سازی حتما در ایران ادامه می‌یابد. پیشنهادهایی که الان مطرح مي‌شود جزئی است درباره اقداماتی که قرار است، انجام شود.»
به گزارش «ایسنا»، سید عباس عراقچی در جمع خبرنگاران ادامه داد: امیدواریم از جمعه نگارش بیانیه مشترک را شروع کنیم.
وی درپاسخ به این پرسش که آیا نگارش بیانیه است، یا تفاهم‌نامه؟ گفت:‎ تفاهم‌نامه‌ای است که در قالب بیانیه مشترک صادر خواهد شد.

تهران همه چیز به‌دست آورد اما هیچ چیز از دست نداد

 

pic1

 

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار جمله‌ای در صفحه تويیتر خود به توافق احتمالی کشورهای 1+5 و ایران واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری مهر، «بنیامین نتانیاهو» که به شدت از احتمال حل اختلافات میان ایران و کشورهای غربی عصبانی است با انتشار مطلبی جدید در تويیتر خود اعلام کرد: «ایرانیان حالا نسبت به قبل خیلی راضی و خشنود هستند زیرا آنها همه چیز به دست آوردند اما هیچ چیزی از دست نداند.» نتانیاهو، پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که اگر خبرهای ارسالی از ژنو درست باشد، این توافق و معامله قرن برای ایران خواهد بود و کشورهای 1+5 در حال ارتکاب اشتباهی تاریخی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران هستند.

pic2

عباس عراقچي و وندي شرمن معاون وزراي خارجه ايران و آمريكا/ عكس: ايسنا

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین