امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۴ Saturday, 20 April 2024

خادم: می‌دانستیم روشنگری مالی پرسپولیس سروصدا دارد

خادم: می‌دانستیم روشنگری مالی پرسپولیس سروصدا دارد

 خادم می‌گوید مهم‌ترین مانع تکمیل پروژه “نقش جهان” بحث معارضان است اما با پیگیری‌های وزارت ورزش و مسئولان اصفهان تا سال آینده این ورزشگاه به بهره‌برداری می‌رسد.

 
مامور واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس همچنین تاکید دارد که با پایان یافتن لیگ سیزدهم تکلیف مدیریت دو باشگاه سرخابی مشخص خواهد شد. همچنین او یادآور می‌شود که پس از روشن شدن تکلیف حساب‌های مالی باشگاه پرسپولیس، به زودی وضعیت قراردادهای باشگاه استقلال هم مشخص می‌شود.

 
به گزارش  سایت تحلیلی و خبری بینا نیوز به نقل از (ایسنا)، امیررضا خادم، معاون حقوقی- پارلمانی استان‌های وزارت ورزش و جوانان و مامور واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس درباره وضعیت باشگاه “نقش جهان”، تغییر و تحولات مدیریت استان‌ها، ورزش تهران، واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و تغییرات احتمالی هیات مدیره و مدیران گفت‌وگویی با ایسنا انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

 

* پروژه “نقش جهان” یکی از طرح‌هایی است که با وجود این که سال‌ها از آغاز افزایش ظرفیت آن می گذرد، اما هنوز تکمیل نشده و گویا جدیدا با مشکل معارض و املاک هم مواجه است. برنامه وزارت ورزش و جوانان برای تکمیل و بهره‌برداری این ورزشگاه چیست؟

 
– چند روز پیش با مدیر کل ورزش و جوانان اصفهان جلسه‌ای در این‌باره داشتیم. همه مشکلات و موارد مورد بحث قرار گرفت. عمده‌ترین مشکل این پروژه بحث معارضین است. ما یکی از کارشناسان حقوقی وزارت ورزش و جوانان را مامور ‌کرده‌ایم که حداقل سه تا شش ماه در اصفهان مستقر شود و با هماهنگی اداره کل موضوعات مختلف را بررسی کنیم. این فرد اوایل اسفند سال گذشته ماموریتش را آغاز کرد. خو‌شبختا‌نه بسیاری از مسائل اکنون در حال حل شدن است. شهرداری ، استانداری و اداره کل ورزش و جوانان همکاری لازم را دارند. وفاقی ایجاد شده تا معضل حل شود. تصور می‌کنم طبق قول و قراردادها و پیش‌بینی که می‌شود تا سال آینده بتوانیم این پروژه را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

 

* ارقام مختلفی برای تکمیل این پروژه مطرح شده است. سرانجام این ورزشگاه چه زمانی افتتاح می‌شود و چه میزان اعتبار برای تکمیل آن نیاز است؟

 
– بخشی از منابع مالی از طریق استان، بخشی از سوی وزارت ورزش و جوانان و بخشی توسط کارخانه فولاد مبارکه سپاهان تامین می‌شود. کارخانه فولاد مبارکه در گذشته هم از این پروژه حمایت می‌کرده است. عمده مشکل این پروژه ساخت و ساز نیست، بلکه بحث معارضین است که باعث شده کار متوقف شود. تا چند پیش حساب‌های مالی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان به خاطر این مشکل بسته شده بود که باز شد.

 
* بعد از روی کار آمدن دکتر گودرزی عنوان شد که تغییرات زیادی در ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها نخواهیم داشت، اما شاهد تغییرات زیادی بودیم. آیا از این پس تغییر خواهیم داشت؟

 

– ما در زمینه تغییر و تحولات و نوع ارزیابی و بررسی وضعیت ادارات کل استان‌ها پنج مورد را مورد توجه قرار می‌دهیم. اول این که مدیران ورزشی باشند، دوم تا حد امکان از مجموعه وزارت ورزش و جوانان انتخاب شوند، سوم بومی باشند، چهارم سابقه مدیریت اجرایی قابل اعتماد داشته باشند و پنجم انگیزه و رغبت و روحیه تلاشگری مناسب در آنها وجود داشته باشد. در واقع کارنامه فرد باید مدیریتش را اثبات کند. تنها پیشینه کافی نیست. باید نگاه عملگرا و توسعه گرا داشته باشد. ما سعی می‌کنیم کسانی که سهم بیشتری از این شرایط را داشته باشند را انتخاب کنیم. وضعیت چند استان هم اکنون در حال بررسی است و فکر می‌کنم تا پایان اردیبهشت ماه تغییرات مورد نظر صورت بگیرد و پس از آن هم جلسات مشترک با ادارات کل سراسر کشور خواهیم داشت.

 

* تهران به عنوان پایتخت همیشه از عدم ثبات مدیریت رنج برده است و می‌بینیم که ورزش این کلانشهر نسبت به سایر استان‌ها هر روز رو به افول است. وزارت ورزش و جوانان چه برنامه‌ای برای پایتخت دارد و آیا دوباره تغییرات مدیریتی خواهیم داشت؟

 
– مشکلات تهران به چند علت تقسیم می‌شود. این اداره کل متاثر از تصمیمات وزارت ورزش و جوانان است و خواسته و ناخواسته مدیران کل این استان به اندازه سایر استان‌ها قدرت مانور و حرکت ندارند. این یک واقعیت است. تغییر و تحولات سریع در راس اداره کل باعث عدم ثبات مدیریت شده و مدیر نمی‌تواند برنامه‌ریزی کند. ما از عملکرد ورزش در تهران نسبت به پتانسیلی که در پایتخت وجود دارد راضی نیستیم، اما این به معنای مقصر کردن و یا زیر سوال بردن مدیر یک مجموعه نیست. با مدیریت و کارشناسان ورزش تهران جلساتی را داشتیم، اما هنوز درباره وضعیت این کلانشهر و علل و عدم کارایی کامل و اثربخشی مناسب به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. اولویت این است که در هیچ استانی تغییری نداشته باشیم، بلکه اگر شد با مدیران قبلی که تعامل مناسبی با وزارت ورزش و جوانان دارند، ادامه کار دهیم و تنها موتور حرکت آنها را تندتر کنیم تا شتاب کار بیشتر شود و نظام‌مند عمل کنند. این یعنی وزارت ورزش و جوانان لزومی بر تغییر ندارد. وضعیت تهران هم فعلا در دست بررسی است.

 

* آقای خادم! شما از کسانی هستید که طرح نظام جامع باشگاهداری را دنبال می کردید. سرانجام این طرح به کجا رسید و آیا پس از حضورتان در وزارتخانه بنایی بر پیگیری مجدد آن دارید؟

– من در زمان‌های مختلف اعتقاد داشتم که این طرح باید اجرایی شود. اما فعلا پیگیری آن به حوزه کاری‌ام در وزارت ورزش و جوانان بر نمی‌گردد. اما چون دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دولتی هستند و مسئولیت آنها با من است، زمینه‌ای شده که در حوزه نظامند شدن باشگاه‌ها ورود کنم، بعد از این باشگاه‌ها هم سازمان لیگ به عنوان مجمعی که همه باشگاه‌ها زیر نظر آن هستند و در حجم وسیع‌تر مجموعه باشگاه‌های کشور باید در قالب این طرح قرار بگیرند. تمایل دارم در صورتی که وزارت ورزش و جوانان علاقه داشته باشد بعد از سر و سامان دادن به وضعیت باشگاه‌های سرخابی، سازمان لیگ و لیگ حرفه‌ای ، بحث نظام باشگاهداری را به طور جدی پیگیری کنم. ضرورت‌ها در این حیطه باعث شده که وارونه وارد هرم باشگاهداری شویم. اگر منطقی و نرمال بودیم، ابتدا باید نظام باشگاهداری را مشخص می‌کردیم و بعد از آن به مقوله باشگاه‌های حرفه‌ای، فوتبال و بعد باشگاه‌های مشخص دولتی ورود می‌شد. الزامات قانونی مانند واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باعث شده این هرم را وارونه ببینیم و از راس به ذیل هرم مجبور به ساماندهی شویم. به نظرم با این فوندانسیون باید وضعیت باشگاهداری را ساماندهی کنیم. نمی‌دانم عمر مدیریت من چقدر است و آیا می‌شود این کار را انجام داد یا خیر اما امیدوارم که این اتفاق روزی بیفتد.

 

* شما به عنوان مامور واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس انتخاب شدید و با وجود زمان بندی که اعلام شد پیش از پایان سال نه هیات مدیره ترمیم شد و نه مدیرعامل عوض شد. همچنین شما گلایه‌هایی از سازمان خصوصی سازی داشتید. در این باره بگویید.

 

– من بارها گفته‌ام که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از نظر قانونی زیر مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی هستند و بر اساس قانون خصوصی سازی باید برای فروش در اختیار این وزارتخانه قرار گیرند. رییس مجمع دو باشگاه وزیر اقتصاد و مجری کار سازمان خصوصی‌سازی است. طبق قانون باید قطعا واگذار شوند. اما حساسیت‌هایی که دارند باعث شده مانند سایر بنگاه های اقتصادی به معنای واقعی واگذار نشوند. نکته‌ای که من به آن معترضم و به آن گله دارم این است که سازمان خصوصی سازی اگر می‌خواهد طبق این قانون عمل کند، وزارت ورزش و جوانان مشکلی در این رابطه ندارد. هر وقت که آنها اعلام آمادگی کنند ما آمادگی داریم. اما متاسفانه دوستان از یک طرف زیر بار این کار نمی‌روند و باشگاه‌ها را تحویل نمی‌گیرند و از طرف دیگر دخالت خاص می‌کنند که آن هم برآمده از عدم شناخت از شرایط این باشگاه‌ها است.

 
* شما گفتید که نسبت به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مسئولیت قانونی ندارید و از این پس مسئولیت باشگاه‌های سرخابی با وزارت اقتصاد و دارایی است.

 
– سازمان خصوصی سازی جلوی حرکت ما را برای ساماندهی و ایجاد شرایط مناسب برای واگذاری را می‌گیرد. چند روز قبل با تعدادی از وزارت اقتصاد و دارایی جلسه‌ای داشتیم و تاکید کردم که اگر علاقه دارند و یا امکانش هست در یک جلسه رسمی دو شرکت استقلال و پرسپولیس را از ما تحویل بگیرند. ما هم به آنها کمک فکری و فنی می‌کنیم. از نظر قانونی ما فعلا مسئولیتی نداریم، اما به دلیل احساس مسئولیتی که بین طرفداران استقلال و پرسپولیس هست خودمان را متقاعد کردیم که با به هم ریختگی این باشگاه‌ها مقابله کنیم. محل گله این است که وقتی داریم کارمان را می‌کنیم چرا سازمان خصوصی سازی ورود غیر متعهدانه می‌کند و شرایطی را رقم می زند که با وجود مشکلات زیادی که شب عید برای ساماندهی باشگاه‌ها داشتیم کارمان زیر سوال برود.

 
* علی دایی اعلام کرد که وزارت ورزش و جوانان اجازه نداد تا برای فصل آینده باشگاه پرسپولیس اسپانسر جذب شود.

 

– بخشی از مطالبی که وزارت دارایی به آن اشاره داشت، اسپانسرهایی بودند که حداقل می‌خواستیم برای فصل آینده انتخاب کنیم. اما ورود غیر متعهدانه زمینه‌ای شد که شرایط جذب اسپانسر از بین رفت و من در این باره صحبت دایی را تایید می‌کنم. ایشان حق دارد که معترض باشد.

 

* حسابرسی از باشگاه پرسپولیس به پایان رسیده. برنامه شما برای شفاف شدن وضعیت مالی استقلال چیست و چه زمانی تکلیف قراردادهای این باشگاه روشن می‌شود؟

 

– تکلیف استقلال تقریبا نهایی شده و فکر می‌کنم تا چند روز آینده مسائل مالی این باشگاه کاملا به صورت شفاف در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار بگیرد. بر اساس ملاحظاتی که داریم نتایج بررسی‌ها را اعلام می‌کنیم و اقدامات مورد نیاز هم انجام خواهد شد.

 

* پس از منتشر شدن ریز قراردادهای باشگاه پرسپولیس بسیاری وزارت ورزش و جوانان را متهم کردند که نمی‌خواهد این باشگاه‌ قهرمان شوند.

 

– این مسائل که در فوتبال بوده و جدید نیست، اما فکر می‌کنم که فکر و ورود وزارت ورزش و جوانان این دفعه با همیشه متفاوت بوده است. ما تلاش کردیم که ورود فنی منسجم و با برنامه داشته باشیم که این اتفاقات هم سر و صدای خاص خود را دارد. کسی که به داخل آب می‌رود پاهایش خیس می‌شود. ما نسبت به این موضوع که باشگاه‌ها باید برای کشور و علاقمندان بی‌شمارشان حفظ شود، قائل هستیم. اما طبیعی است که برای مداوای یک مریض احتمال جراحی و مصرف دارو هم هست. خواسته یا ناخواسته این گونه بررسی‌ها مشکلات خاص خود را دارد و سر و صدا هم به پا می‌کند. ما به عنوان افرادی که مسئولیت داریم با مشورت با اهالی باشگاه و تحمل همه موانع باید اقدامات مناسب را انجام دهیم تا مشکلات به آینده کشیده نشود. در نوجوانی من افرادی مانند دهداری بودند که برای تثبیت اخلاق در ورزش تلاش می‌کردند، اما دیدیم که همه تیم ملی در اعتراض به مربیگری ایشان استعفا داد. اما امروز از او به عنوان مربی اخلاق نام می بریم. حتی منتقدان‌شان هم از بزرگی ایشان صحبت می‌کنند. همچنین نوع مدیریت افرادی مانند صفایی فراهانی، آن زمان بسیار زیر سوال رفت، اما امروز هر کسی که از داشته‌های فدراسیون می‌گوید دوره مدیریت ایشان را دوره طلایی و زیر ساخت فوتبال می‌داند. این حرف‌ها همیشه بوده و هست، اما ابدی نیست و یک روزی تمام می‌شود. من تا وقتی که باشم کار را تا انتها پیش می‌برم و اگر حس کنم که نمی‌توانم دلیل و ضرورتی برای بودنم نیست. امیدوارم در نهایت حسابرسی‌ها به نفع دو باشگاه و طرفدارانشان باشد.

 

* آقای خادم! تکلیف هیات مدیره و مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس چه خواهد شد؟

 
– این باشگاه‌ها چون مجمع دارند و روسای مجامع آنها وزیر اقتصاد و دارایی است و وزیر ورزش و جوانان و سایر افراد اعضای مجمع هستند، هر تصمیمی که بگیرند درست است. تاکنون هم روال همین بوده است و هیات مدیره‌های قدیمی هم بر اساس تصمیم مجمع انتخاب می‌شدند. تا زمانی که تصمیم جدیدی درباره واگذاری دو باشگاه گرفته شود، روال همین است. درباره تغییرات هم با پایان یافتن لیگ سیزدهم تصمیمات لازم را خواهیم گرفت.

 
ا‌نتها‌ی‌ پیا‌م

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین