امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۴ Friday, 19 April 2024

دانشجویان خودسانسوری نکنند

دانشجویان خودسانسوری نکنند

نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان آسیا و اقیانوسیه در نوبت بعدازظهر اولین روز هشتمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور، با موضوع انتظارات کشور از اساتید و دانشجویان خارج از کشور در جمع دانشجویان و اساتید به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، حجت‌الاسلام والمسلمین نظام‌زاده با بیان اینکه شرح صدر و انتقادپذیری برای دانشجویان یک ضرورت است، اظهار کرد:‌ دانشجویان باید مواضع انتقادی خود را حفظ کنند و دچار خودسانسوری نشوند و این‌گونه نباشد که آن‌چه را که می‌خواهند بگویند و اعلام کنند؛ در اثر ملاحظاتی مطرح نکنند.

 

وی با اشاره به سوالاتی که در این جلسه از عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما شد، گفت: در این جلسه سوالات خوبی مطرح شد که در آن ملاحظه‌کاری دیده نمی‌شد.

 

نظام‌زاده با تاکید بر اینکه مواضع انتقادی دانشجویان باید حفظ شود، گفت:‌ این نقادی باید منصفانه باشد نه بی‌رحمانه. به نحوی که به دنبال آن تخریب شخصیت و محکوم کردن افراد وجود نداشته باشد. این نقد باید براساس انصاف باشد.

 

وی با بیان اینکه نقدپذیری فقط برای دانشجویان نیست و باید مسئولان نیز آغوش‌شان برای پذیرش نقدها باز باشد، ادامه داد: مسئولان باید به نخبگان چراغ سبز نشان دهند که آن‌ها سخن خود را بگویند. اگر بخواهیم جامعه را از مفاسد در تمام زمینه‌ها پاک کنیم باید باب انتقاد باز باشد و در این صورت است که امکان جلوگیری از فساد وجود دارد.

 

نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان آسیا و اقیانوسیه با اشاره به برخی از مفاسد اقتصادی که در سال‌های اخیر صورت گرفته است، گفت: مفاسد بزرگ اقتصادی رخ داد و برای مقابله با آن علی‌رغم تاکیدات مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی مخصوصاً رهبر فرزانه انقلاب کار درخور و شایسته‌ای انجام نشد. اساتید دانشگاه، حوزه‌های علمیه و دانشجویان آن‌گونه که باید برنخواستند، زبان باز نکردند و با این گونه مفاسد مقابله نکردند.

 

نظام زاده با بیان اینکه در حال حاضر تا حدودی جلوی برخی از مفاسد گرفته شده است، گفت:‌ اگر باز هم شاهد سکوت اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان در این ارتباط باشیم و مقابله عملی و زبانی با این مفاسد صورت نگیرد، دوباره این امکان وجود دارد که این مفاسد بزرگ اقتصادی رخ دهد.

 

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان باید در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و همچنین اخلاق آرمان‌گرا باشند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد:‌ انتظار جمهوری اسلامی ایران از دانشجویان ایرانی خارج از کشور این است که در هر کجا که نیاز باشد در مورد مسائل کشور حضور جدی و فیزیکی داشته باشند چرا که این حضور تضمین‌کننده سلامت کشور است.

 

نظام‌زاده با بیان اینکه دانشجویان نخبه، آگاه و دانشمند باید بر محیط بیرونی خود تاثیرگذار باشند و جهت‌دهی کنند، گفت: این دانشجویان باید جامعه دانشجویی کشور را به سمت اهداف بلند انقلاب اسلامی سوق دهند.

 

نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان آسیا و اقیانوسیه به اهمیت افزایش سطح معرفت دینی و مطالبات اسلامی در بین دانشجویان اشاره کرد و گفت:‌ تشکل‌های دانشجویی ما در کشورهای مختلف باید با تشکل‌های دانشجویان غیرایرانی نیز رابطه تشکیلاتی و سازمانی داشته باشند. متاسفانه در حال حاضر این رابطه وجود ندارد.

 

وی به اهمیت موضوع زنده نگه داشتن امید در دل دانشجویان برای آینده کشور که خود آنان سازنده این آینده هستند، اشاره کرد و افزود: ناامیدی منشاء بی‌عملی است و اگر تحرک از بین برود خواسته دشمنان محقق می‌شود، درحالی‌که امید موجب رشد و پیشرفت است و ناامیدی عامل بی‌تحرکی.

 

نظام‌زاده دانشجویان را به دوری از افراط و تفریط در مورد مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و رعایت اصل اعتدال دعوت کرد و گفت: کسانی که به دنبال افراط و تفریط می‌روند درواقع راه‌های انحرافی را می‌روند. درحالی‌که باید در مسائل گوناگون از این موضوع دوری کنند.

 

نظام زاده با تاکید بر اینکه دانشجویان باید مطالبه عدالت را سرلوحه خواسته‌های خود داشته باشند، گفت: شان دانشجو عدالت‌خواهی است.

 

وی همچنین با بیان اینکه دانشجویان ما در خارج از کشور در هرکجا که هستند علاوه بر هویت فردی‌شان دارای یک هویت جمعی هستند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: دانشجویان ما باید با جنایت‌های غرب آشنا باشند مبادا پیشرفت‌هایی که در غرب مشاهده می‌کنند آن‌چنان آن‌ها را مدهوش کنند که چشم خود را روی ظلم‌های آن‌ها ببندند.

 

وی همچنین به اهمیت همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری وزارت علوم و وزارت بهداشت با دانشجویان ایرانی در داخل و خارج از کشور اشاره کرد و گفت: باید یک ارتباط دلسوزانه وجود داشته باشد و نباید دعوا بین دستگاه‌های علمی کشور و دانشجویان ایجاد شود. توقع دانشجویان ایرانی خارج از کشور که با هزینه خود برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتند این است که پس از بازگشت به ایران از پتانسیل و علم آن‌ها در داخل استفاده شود. متاسفانه گاهی پیچ و خم‌هایی گذاشته می‌شود که طی کردن این مسیرها غیرممکن است و باید تسهیلاتی به وجود آید که این دانشجویان به داخل کشور جذب شوند.

 

نظام‌زاده به تاکیدات مقام معظم رهبری در چند سال اخیر در مورد ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی اشاره کرد و گفت: علی‌رغم این تاکیدات تا آنجا که مشخص است کاری در این زمینه در دانشگاه انجام نشده و یا در حد ضعیف و نمایش این کار انجام شده است. درحالی‌که مطالبه رهبری در این زمینه جدی است.

 

نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان آسیا و اقیانوسیه با تاکید بر اینکه دانشجویان باید به سمت قله‌های علمی حرکت کنند، گفت: فکر نکنیم بسیاری از کارها شدنی نیست، بلکه باید تصور کنیم شدنی است و سپس به دنبال تحقق آن برویم و از سویی دیگر هرچه دانش‌مان زیادتر می‌شود باید فروتنی و تواضع‌مان زیادتر باشد و تلاش کنیم که در خدمت جامعه باشیم. اسلام و کشور نیازمند دانشمند مغرور نیست چرا که چنین دانشمندی نمی‌تواند خدمتگزار میهن باشد.

 

وی همچنین با تاکید بر اینکه علم منشاء اقتدار است، گفت: تولید فکر بر تولید علم مقدم است. باید از دانش ترجمه‌ای گریزان باشیم و دانشمندان فکر زاینده داشته باشند تا علوم مختلف از آن تراوش کند و در خدمت جامعه قرار بگیرد.

 

نظام‌زاده به رعایت مسایل اخلاقی از سوی دانشجویان اشاره کرد و گفت: برگزاری جلسات فکری و مباحثه‌ای پیرامون مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روز باید بین دانشجویان رایج شود. اتاق‌های فکر و تشکل دانشجویی شکل بگیرد و نظرات دانشجویان شنیده شود. دانشجویان باید با فکر و اندیشه در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی تصمیم‌ساز باشند نه اینکه تصمیم‌گیر باشند. مراکز علمی باید به مسئولان اجرایی تصمیم و اراده منتقل کنند.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه فعالان دانشجویی و کسانی که در انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی خارج از کشور هستند باید با بدنه دانشجویان ایرانی ارتباط داشته باشند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:‌ باید توجه کنیم که نماز و روزه در عین حال که واجب‌اند و ترک آن‌ها گناهند تنها نشان‌دهنده اسلام و ایمان نیست و باید در کنار آن چیزهای دیگر نیز رعایت شود.

 

در پایان نشست بعدازظهر اولین روز این همایش، نشست‌های منطقه‌ای با حضور دانشجویان و مسئولان مربوطه برگزار شد.

 

انتهای پیام

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین