امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۲ Thursday, 18 April 2024

درخواست جان کری از ایران برای یافتن رابرت لوینسون

درخواست جان کری از ایران برای یافتن رابرت لوینسون

وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: با احترام از دولت ایران می‌خواهیم تا برای تحقیق درباره ناپدید شدن رابرت لوینسون با ما همکاری کند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز یک‌شنبه بار دیگر خواستار همکاری ایران برای پیدا کردن رابرت لوینسون یکی از نیروهای بازنشسته FBI شد.

 

به نوشته روزنامه گاردین، جان کری در این بارهمدعی شد: رابرت لوینسون سه سال پیش در جزیره کیش ایران در جریان یک سفر کاری ناپدید شد و اکنون آمریکا هنوز مسئول بازگرداندن وی به خانواده‌اش است.

 

رسانه‌ها پیش از این گزارش داده بودند که لوینسون به دستور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به ایران آمده است تا اطلاعات جمع‌آوری کند و تهران این ادعا را که وی در ایران زندانی شده است را رد می‌کند.

 

FBI اعلام کرده است هر کس که بتواند در مورد وضعیت وی اطلاعاتی به دست آورد یک میلیون دلار به وی جایزه خواهد داد.

 

جان کری در ادامه سخنانش با اشاره به هفتمین سال ناپدید شدن لوینسون گفت که وی هم اکنون 66 ساله خواهد شد و یکی از شهروندان تاریخ آمریکاست که تاکنون به این مدت طولانی ناپدید شده است.

 

کری هم‌چنین در بیانیه‌اش آورده است: ما از حمایت و کمک هم‌پیمانان بین‌المللی خود برای پایان دادن به جدایی ناراحت کننده وی از خانواده‌اش استقبال می‌کنیم. ما با احترام از دولت ایران می‌خواهیم تا برای تحقیق در مورد ناپدید شدن وی با ما همکاری کند تا بتوانیم وی را در امنیت کامل به خانواده‌اش بازگردانیم.

 

خانواده لوینسون روز جمعه در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف در مورد ادامه ناپدید شدن رابرت لوینسون اعلام کرد: پس از گذشت هفت سال ما نمی‌توانیم هیچ کلمه‌ای برای توصیف زندگی‌مان بدون حضور رابرت پیدا کنیم و خواستار بازگشت وی هستیم.

 

لوینسون آخرین بار در یک عکس که توسط یک بازرس خصوصی در سال 2011 گرفته شده بود زنده مشاهده شده است. این عکس در سال 2013 در رسانه‌ها منتشر شد. خانواده لوینسون در سال 2011 یک فیلم ویدیویی منتشر کردند که نشان می‌داد لوینسون از دولت آمریکا خواسته است تا به درخواست گروهی که وی را زندانی کرده‌اند پاسخ دهد.

 

او در این فیلم ویدیویی می‌گوید: لطفا به من کمک کنید تا به خانه بازگردم. 13 سال خدمت به آمریکا ارزش کمک کردن به من را دارد.

 

هم‌چنین خبرگزاری آسوشیتدپرس در دسامبر گذشته در گزارشی مدعی شد که لوینسون در مارس سال 2007 در حالی که 58 سال سن داشت در جزیره کیش ایران ناپدید شد. وی در آن زمان برای سازمان سیا کار می‌کرده است اما بیانیه‌های رسمی در این خصوص اعلام کردند که وی برای یک سفر تجاری به این جزیره رفته بود.

 

بر اساس این گزارش جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در نوامبر 2013 ادعا کرد که رابرت لوینسون در جریان یک سفر تجاری در کیش ناپدید شده است.

 

هم‌چنین رییس‌جمهور ایران در یک گفت‌وگوی خبری با شبکه سی‌ان‌ان در این باره گفت: ما نمی‌دانیم که وی کجاست و چه کسی است. او یک شهروند آمریکایی است که ناپدید شده و ما خبری از وی نداریم.

 

گزارشات رسانه‌ها نشان می‌دهد که سازمان سیا مسئولیت کار لوینسون در ایران را پذیرفته و دولت آمریکا به خانواده وی دو و نیم میلیون دلار پرداخت کرده است. لوینسون دارای همسر و هفت فرزند است.

 

هم‌چنین در بیانیه جان کری آمده است: هیچ چیز نمی‌تواند سال‌های از دست رفته، چیزی بیش از 2500 روز را به کسانی که لوینسون را دوست دارند بازگرداند. این هفتمین سالی است که خانواده او بدون حضور وی به زندگی‌شان ادامه می‌دهند و ما متعهدیم تا برای بازگرداندن وی به سختی تلاش کنیم.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین