امروز: سه شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۷ Tuesday, 23 April 2024

دستمزد ناچيز کارگران روزمزد ساختماني و آينده اي مبهم

به قلم سردبیر: ايجاد امنيت شغلي و افزايش دستمزد و حقوق و برقراري حق بيمه قشر زحمتکش و تلاشگر کارگران ساختماني از مهم‌ترين نيازها و دغدغه هاي اين قشر است که گاهي اوقات کمر آن‌ها زير بار فشارهاي اقتصادي زندگي خم مي‌شود ولي خم به آبرو نمي آورند. اقتصاد و...

به قلم سردبیر: ايجاد امنيت شغلي و افزايش دستمزد و حقوق و برقراري حق بيمه قشر زحمتکش و تلاشگر کارگران ساختماني از مهم‌ترين نيازها و دغدغه هاي اين قشر است که گاهي اوقات کمر آن‌ها زير بار فشارهاي اقتصادي زندگي خم مي‌شود ولي خم به آبرو نمي آورند.

اقتصاد و توسعه آذربايجان غربي در همه ابعاد و ظرفيت‌ها زماني محقق مي‌شود و خودکفايي و پيشرفت را در زمينه هاي مختلف به ارمغان مي‌آورد که سه ضلع مثلث کارگري کارفرمايي و دولت مردان و مديران اجرايي استان در راستاي هم حرکت کرده و با هماهنگي، همدلي و همگرايي، در صدد رفع مشکلات و برطرف کردن موانع قانوني آن برآيند.
اضلاع سه‌گانه اين مثلث يعني کارگران کارفرمايان و دولت مردان و مديران اجرايي استان اگر با نگاهي عميق به مؤلفه توسعه و اقتصاد و ظرفيت‌هاي بالقوه استان بنگرند خواهند ديد که بدون همراهي کارگران پر تلاش و دلسوز هرگز قله هاي افتخار فتح نشده و رسيدن به توسعه و شکوفايي اقتصادي ميسر نخواهد بود.
استان آذربايجان‌غربي نيز به دليل اينکه يکي از مناطق محروم کشور قلمداد مي‌شود و کمتر مورد توجه دولت‌ها بوده است جمعيت قابل توجهي از کارگران در بخش‌هاي مختلف آن از جمله در ساختمان در کشاورزي و باغداري و زراعت و همچنين معدن و غيره مشغول فعاليت هستند.
جامعه کارگري به عنوان امين‌ترين، دلسوزترين و پيگيرترين قشر جامعه همواره در زمره پيشتازان و افتخارآفرينان عرصه کار و توليد و از مهم‌ترين ارکان توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي استان در تمامي عرصه‌هاست.قشر زحمت کش و کم توقع کارگر جزء اقشار کم درآمد جامعه همواره مورد بي توجهي مسئولان امر قرار مي‌گيرند.
اين قشر تلاشگر و خستگي ناپذير جامعه در سالي که با نام حماسه سياسي و حماسه اقتصادي نام گذراي شده، حماسه سازان سنگر توليد و بالندگي کشور و استان به حساب مي‌آيند و نقش بسيار تاثير گذاري در بالا بردن بهره‌وري و توليدات کارخانجات و صنايع مختلف بر عهده دارند.
اين در حالي است که بزرگ‌ترين حماسه هاي اقتصادي از بطن کوچک‌ترين کارگاه‌ها و واحد هاي توليدي آغاز شده و با ارائه ايده هاي نو و برتر به کارخانه اي عظيم با توليدات و صادرات جهاني تبديل مي‌شود.
نگاهي به وضعيت معيشت و ميزان افزايش قيمت‌هاي کالاهاي اساسي مردم نشان مي‌دهد که دو مقوله تورم و افزايش حقوق کارگران بايد همتراز و يکسان با هم باشد که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
اگر چه کارگران در عرصه اقتصاد جزو سهامدارن مستقيم نيستند ولي به عنوان توليد کنندگان اصلي چرخه توليد نقش اساسي در توسعه نظام اقتصادي استان داشته و دارند و اگر آذربايجان غربي در توليد محصولات کشاورزي از جمله سيب و انگور حرف اول را در کشور مي‌زند به دليل فعاليت بالاي کارگران زحمتکش و کم توقع اين بخش است.
امروزه سنگر اقتصاد و توليد با دستان تواناي کارگران حمايت و صيانت مي‌شود و براي آنکه چرخه_هاي توليد، پيشرفت و بالندگي استان به حرکت درآيد، بايد همه ارگان‌ها ، بخش‌ها و مسئولان از اين قشر آسيب پذير جامعه حمايت کنند.اين در حالي است که مهم‌ترين مؤلفه قشر کارگري ايجاد امنيت شغلي و افزايش دستمزد و حقوق اين قشر زحمتکش و تلاشگر است که مسوولان سه قوه اجرايي، قضايي و مقننه بايد در راستاي حمايت از تامين معيشت کارگران تلاش کنند.
از ميان کارگران نيز ، کارگران ساختماني که هر از چند گاهي در ميادين مخصوص شهر ديدگان مردمان و رهگذران خيابان را به خود جلب مي‌کنند، مشکلات و مسائل عديده اي دارند که کنکاش و جستجو و ليست کردن اين مشکلات، دل هر آدمي را به درد مي‌آورد.
براي دفاع تمام قد از حقوق از دست رفته کارگران ساختماني بايد از قانون و مقررات مربوط به اين قشر مطلع شد. تمامي اصول و مقررات قانون کار بايد پس از آسيب شناسي هاي کارشناسانه به طور اصولي و قانونمند در قوانين کار گنجانده شود تا کارگران بتوانند با آرامش خاطر بيشتري به فعاليت‌هاي توليدي و اقتصادي خود بپردازند.
از سوي ديگر دولت‌هاي نهم و دهم نيز با شعار کم کردن فاصله طبقاتي و احياي شعارهاي انقلاب اسلامي، براي کاهش شکاف طبقاتي و توزيع عادلانه ثروت در جامعه گام‌هاي محکمي برداشته است که طرح سهام عدالت براي کارگران نيز يکي از اقدامات ارزشمند و ماندگار قلمداد مي‌شود.
اين در شرايطي است که يا وجود گراني‌ها و تورم شديد و روز افزون زندگي، دستمزد پايين و بدون تناسب با فشارهاي اقتصادي عرصه زندگي را بر قشر زحمتکش کارگران ساختماني تنگ کرده و آينده اي مبهم را در انتظار آنان قرار داده است.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین