امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۹ Saturday, 20 April 2024

دولت نقشی در فروش سربازی ندارد

دولت نقشی در فروش سربازی ندارد

۱۰ سال از پایان اولین طرح خرید خدمت سربازی می‌گذرد اما دولت در لایحه بودجه ۹۴ به مجلس پیشنهاد کرده است که فروش خدمت سربازی در قالب جدیدی احیا شود؛ با این حال معاون تقنینی دولت معتقد است، دولت نقشی در فروش سربازی ندارد.

:

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز ، دولت در لایحه بودجه 94 پیشنهادی درباره معافیت دوره خدمت سربازی به مجلس ارائه کرده است مبنی بر اینکه: به دولت اجازه داده می‌شود تا تمامی مشمولان خدمت وظیفه عمومی که 10 سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت معاف کند. به دنبال انتشار لایحه بودجه، هفته گذشته جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در نشست خبری با اعلام آمار یک میلیون و پانصد نفری مشمولان غایب در خصوص جریمه مشمولان وظیفه غایب اظهار کرد: میزان جریمه و نحوه اجرای این طرح بر اساس آیین‌نامه‌ای خواهد بود که از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه و پس از تأیید ستاد کل به تصویب هیات وزیران می‌رسد؛ در حال حاضر مبلغ 20 میلیون تا 50 میلیون تومان برای خرید مد نظر است.
:
فروش غیبت سربازی بر عهده ستاد فرماندهی نیروهای مسلح است
معاون امور تفنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهوری در خصوص فروش سربازی غایبان مشمول گفت: فروش غیبت سربازی به وسیله ستاد فرماندهی کل قوا اجرایی می‌شود و دولت نقشی در فروش سربازی ندارد. محمدرضا خباز با تاکید بر اینکه بحث فروش سربازی در مجلس پنجم و ششم هم مطرح بود، تصریح کرد: در مجلس ششم قانون فروش سربازی تصویب شد اما شورای نگهبان بر آن ایراد گرفت. خباز افزود: بر اساس نظر شورای نگهبان، مجلس نمی‌تواند برای نهاد‌های زیر نظر رهبری قانون تصویب کند مگر اینکه جمله به شرط موافقت رهبری ضمیمه این قانون شود.
:
معاون امور تفنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در آن زمان سازمان نظام وظیفه با مازاد نیرو روبه‌رو بود، ادامه داد: به علت وجود مازاد نیرو این قانون سرانجام اجرایی شد اما بعد از مدتی مسئولان نظامی اعلام کردند که ستاد نظام وظیفه به همه سربازان مشمول نیاز دارد و دیگر مجلس قانونی را مبنی بر فروش سربازی اعلام نکند، چون ستادکل نیروهای مسلح به هیچ وجه با آن موافقت نخواهد کرد. وی با تاکید بر این که طرح جدید پیشنهادی دولت مبنی بر فروش سربازی مشمولان غایب می‌تواند عاملی در جهت بهبود وضعیت اجتماعی غایبان باشد گفت:کسانی که به سربازی نرفته‌اند به طور حتم از یک سری امکانات اجتماعی از جمله سفر به خارج از کشور یا انجام امور بازرگانی محروم هستند که در صورت خرید سربازی مشکلات آنها برطرف می‌شود.
:
معاونت پارلمانی رئیس جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا میزان جریمه در نظرگرفته‌شده برای مشمولان غایب عادلانه است؟ بیان کرد: هیچ اجباری برای خرید سربازی وجود ندارد و این موضوع کاملا برعهده غایبین است که جریمه مدت زمان غیبت خود را بپردازند تا سربازی خود را بخرند و یا به سربازی بروند و اگر در نهایت تمایل به استفاده از هیچ کدام این فرصت ها نداشتند صبر کنند تا طرح دیگری ارایه شود و شرایط بهتری در آینده فراهم شود، پس بر اساس این شرایط عدالت اجتماعی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.
:
خباز با تایید اینکه بی‌شک همه یک میلیون و پانصد نفر مشمول غایب به طور حتم قادر به پرداخت جریمه وخرید سربازی خود نیستند، تصریح کرد: بعضی از مشمولان در خارج از کشور به سر می‌برند و برخی دیگر قادر به پرداخت جریمه نقدی نیستند اما بر اساس پیش‌بینی‌ها احتمالا یک میلیون نفر می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. به گفته وی، اگر به طور میانگین میزان جریمه نقدی 35 میلیون تومان در نظر گرفته شود و یک میلیون نفر قادر به پرداخت این جریمه باشند، حدود 35 هزار میلیارد تومان بودجه از این طریق در اختیار سازمان متولی این امر قرار می‌گیرد.
:
هنوز هیچ مصوبه ای به سازمان نظام وظیفه ابلاغ نشده است
با این حال سرهنگ غفاری، مسئول امور رسانه‌ای نیروی انتظامی گفت: سازمان نظام وظیفه کشور تا ابلاغ نهایی این مصوبه نمی‌تواند اطلاعاتی در این زمینه در اختیار مشمولان قرار دهد، نیست. براساس اطلاعات منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سازمان وظیفه عمومی ناجا به محض دریافت بخشنامه مربوط به جزئیات این مقررات، اخبار مربوط به آن را از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان در سایت پلیس به نشانی www.vazifeh.police.ir اطلاع رسانی خواهد کرد، بنابراین متقاضیان از مراجعه به سازمان وظیفه عمومی خودداری کنند.
:
با این حال به گفته جانشین نیروهای مسلح، مشمولان غایبی که از فرصت فراهم‌شده در سال 94استفاده نکنند، قانون خدمت وظیفه عمومی از جمله محرومیت اجتماعی (پروانه کسب، اشتغال و وام) و دستگیری درباره آنان اعمال خواهد شد و کسانی که آنان را به‌کار گیرند در اجرای قانون باید با آنها برخورد شود و برای بار نخست هزینه یک سرباز (بالغ بر سه میلیون تومان) و بار دوم هزینه سه سرباز را پرداخت کنند؛ این قانون در سال آینده مدنظر بوده و دستگاه‌ها باید این موضوع را بدانند.
:
به گفته مقامات اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، میزان جریمه فردی که 8 سال غیبت کرده با فردی که 20 سال غیبت داشته متفاوت است و همچنین موضوع تحصیلات اینکه یک نفر زیر دیپلم و دیگری دکتری باشد، در میزان جریمه تعیین کننده است.

:

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین