امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۸ Friday, 19 April 2024

رئیس هیئت بازرسی انتخابات: ارائه مشاوره حقوقی رایگان به داوطلبان انتخابات

رئیس هیئت مرکزی بازرسی انتخابات از برنامه وزارت کشور برای ارائه مشاوره حقوقی رایگان به داوطلبان انتخابات از آغاز نام نویسی تا پایان رای‌گیری در انتخابات اسفند خبر داد.

 رئیس هیئت مرکزی بازرسی انتخابات از برنامه وزارت کشور برای ارائه مشاوره حقوقی رایگان به داوطلبان انتخابات از آغاز نام نویسی تا پایان رای‌گیری در انتخابات اسفند خبر داد.

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز، به نقل از وزارت کشور؛ سید سلمان سامانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با تبیین اقدامات بخش بازرسی انتخابات، این اقدامات را بر اصول ‌قانونمداری، امانتداری و بی طرفی، پرهیز از افراط و تفریط، تقویت فضای نشاط، امید و اعتماد در جامعه و سرعت،‌ دقت و قاطعیت مبتنی دانست.

وی گفت: هیئت بازرسی انتخابات طبق ماده 25 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده 76 آیین نامه اجرای قانون مجلس خبرگان رهبری تشکیل شده و طبق قانون، وزارت کشور مامور اجرای قانون انتخابات است.

:

سامانی افزود: بر این اساس مهم ترین و اصلی ترین کار ویژه هیئت بازرسی انتخابات نیز اطمینان از حسن اجرای قوانین و مقررات در برگزاری انتخابات است.

رئیس هیئت مرکزی بازرسی انتخابات اضافه کرد: معتقدیم که بازرسی اثربخش، آن بازرسی است که علاوه بر اینکه برگرفته از قانون است، اقداماتش نیز به حاکمیت قانون در برگزاری انتخابات منتج شود.

:

وی گفت : بر این اساس سعی کرده ایم تا قوانین انتخابات و بیانات امام راحل و رهبر معظم انقلاب درخصوص انتخابات را یکجا و منظم جمع آوری کنیم و به مثابه نقشه راه برای تحقق هدف اصلی یعنی برگزاری انتخابات ممتاز و در تراز جمهوری اسلامی ایران مبنا قرار دهیم.

سامانی آگاهی را پیش‌شرط قانونمداری دانست و افزود : به همین منظور سعی کرده ایم دانش انتخاباتی مجریان،‌بازرسان و نامزدهای انتخاباتی را به طور مستمر ارتقا دهیم تا رفتارهای انتخاباتی ‌هر چه بیشتر قانونمند و نظام‌مند باشند.

رئیس هیئت مرکزی بازرسی انتخابات گفت: برای این کار ، هر هفته با حضور در یکی از استان ها علاوه بر فرمانداران آن استان، با فرمانداران دو استان همجوارش جلساتی برگزار و نکات مهم قانون انتخابات را تبیین کرده ایم.

سامانی بر اشراف مجریان و بازرسان بر قانون تاکید و اضافه کرد: به همین منظور برای نخستین بار در تاریخ وزارت کشور، فرمانداران کشور در آزمون جامع قانون انتخابات شرکت کردند تا بتوانیم میزان تسلط فرمانداران را به عنوان رؤسای هیئت های اجرایی در موضوع انتخابات احراز کنیم.

:

رئیس هیئت مرکزی بازرسی انتخابات گفت:‌ بر اساس سوابق موجود در وزارت کشور آنچه داوطبان انتخابات باید از آن آگاه باشند اعم از حقوق و تکالیفشان جمع بندی کرده ایم و هنگام نام نویسی در اختیارشان قرار می دهیم.

سامانی همچنین از برنامه ریزی برای ارائه مشاوره حقوقی رایگان به داوطلبان انتخابات از آغاز نام نویسی داوطلبان تا زمان برگزاری انتخابات، پایان شمارش آراء و اعلام نتایج انتخابات با هدف آگاهی داوطلبان از حقوق و تکالیفشان خبر داد.

:

وی گفت: با ارائه این مشاوره ها علاوه بر استفاده حداکثری داوطلبان از حقوقشان، می توان از تخلفات احتمالی و ناخواسته پیشگیری و اجتناب کرد.

رئیس هیئت مرکزی بازرسی انتخابات افزود: تلاش بخش بازرسی این است که انتخابات به بهترین شیوه برگزار و هر گونه کمبود احتمالی با دقت، شناسایی و با سرعت در چاچوب قانون برطرف شود.

:

سامانی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص تفاوت ساز و کارهای بازرسی در این دوره از انتخابات با دوره های پیشین گفت:‌ سعی کرده ایم با تهیه چک لیست های بازرسی به صورت برخط، نتایج بازرسی ها را با استفاده از سامانه بازرسی رصد کنیم تا با اتخاذ تصمیمات لازم فرایندها را به سمت قانونی شدن سوق دهیم.

وی همچنین درباره اقدامات بخش بازرسی برای جلوگیری از وقوع تخلفات به ویژه تبلیغات زودهنگام نامزدها گفت: بخشی از قانون انتخابات مربوط به تبلیغات است که برای آن شرایط مشخصی در نظر گرفته شده است که ما برای هر یک از این شرایط ، راهکارها و چک لیست های مشخص تهیه کرده ایم.

:

سامانی تاکید کرد: همه فرایندهای اجرا را بازرسی کرده ایم تا رفتارها منطبق با قانون انجام شود بر این اساس اگر تخلفی مشاهده شود، قطعا آن را به مراجع ذی صلاح اطلاع خواهیم داد.

رئیس هیئت مرکزی بازرسی انتخابات، شفافیت، قانونمداری و رعایت اصول اخلاقی، شرعی و قانونی در اجرای انتخابات اسفند را امری قطعی دانست.

سامانی گفت:‌ همانطور که تاکنون نظام جمهوری اسلامی در جهان افتخارآفرین و مایه مباهات ملت ایران بوده است انتخابات اسفند نیز سبب سر بلندی و افزایش اقتدار ملی خواهد شد.

../.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین