امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۱ Friday, 19 April 2024

سازمان ملل مدعی شد: ایران به حرف خود در زمینه سوریه عمل نکرد

سازمان ملل مدعی شد: ایران به حرف خود در زمینه سوریه عمل نکرد

دبیرکل سازمان ملل با دفاع از تصمیم خود برای پس گرفتن دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 مدعی شد که دلیل این کار عمل نکردن ایران به حرف‌هایش بوده است.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا، فرهان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد که ایران بیانیه مکتوبی را که قولش را در زمینه بحران سوریه داده بود، ارائه نکرد و به همین دلیل بان کی‌مون، دبیرکل‌ سازمان ملل مجبور شد دست به کار شود.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حق افزود که بان نگران این بود که کشورهایی که در گفت‌وگو‌ها در کنفرانس ژنو 2 شرکت می‌کنند، “با حسن‌نیت” مذاکره خواهند کرد.

 

دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه، تنها 24 ساعت پس از اعلام اینکه ایران در کنفرانس ژنو 2 درباره سوریه شرکت خواهد داشت، دعوتش را پس گرفت، اقدامی که به گفته برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله روزنامه واشنگتن پست تحت فشار آمریکا صورت گرفت.

 

مقامات سازمان ملل گفتند که بان چند روز با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره آنچه آنها حمایت علنی از بیانیه ژنو سال 2012 خواندند، گفت‌وگو کرد. این بیانیه خواستار برقراری یک دولت انتقالی در سوریه برای پایان دادن به درگیری‌های داخلی می‌شود.

 

معاون سخنگوی سازمان ملل در توضیح پس گرفتن دعوت از ایران در جمع خبرنگاران مدعی شد: دبیرکل سازمان ملل به یک درک شفاهی (با ایران) دست یافته بود و بر این باور بود که یک درک مکتوب نیز به دنبال آن مطرح‌ خواهد شد، ولی در واقع خلاف آن اتفاق افتاد و ایران همان مواضعی را که پیش از این داشت، ابراز کرد. این باعث شد که او (بان) ناامیدی خود را از تصمیم ایران ابراز کند و تصمیمش برای پس گرفتن دعوت از ایران را بگیرد.

 

حق افزود که بان در طول گفت‌وگو‌ها، با آمریکا و سایر طرف‌های کلیدی در تماس بود.

 

این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تاکید کرد که ما از اول اعلام کردیم که هیچ پیش شرطی را برای حضور ایران در اجلاس ژنو 2 نمی‌پذیریم زیرا ایران نقش مهمی در این منطقه داشته و نمی‌توانند این نقش را نادیده بگیرند.

وی افزود: دیدگاه ما همواره این بوده است که تنها راه‌حل بحران سوریه راه حل سیاسی بوده است ولی متاسفانه بسیاری از گروه‌ها و کشورهای منطقه و خارج از منطقه به دنبال راه حل نظامی بوده‌اند و آنها تازه به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌حل نظامی در رابطه با بحران سوریه کارآمد نبوده و هم اکنون می‌دانند که باید به دنبال راه‌حل سیاسی باشند.

 

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تماس‌های بان کی مون در خصوص حضور ایران در ژنو 2 گفت: بان کی مون چندین بار با من تماس گرفت و من در تمامی این تماس‌ها که اسنادش هم موجود است گفتم که هیچ گونه پیش شرطی را نپذیرفته و هرگونه اظهار نظر از سوی ایشان هم که متضمن این باشد که ایران شرطی را برای حضورش در ژنو پذیرفته است خلاف واقع می دانیم و بان کی مون کاملا از این موضوع مطلع بوده است و دیدگاه ما را به صورت صریح می‌دانست.

 

ظریف ادامه داد: درتماس‌هایی که بان کی مون در طول چهار روز گذشته با من داشت و حتی سفیر ما را هم دعوت کرد همچنین اخضر ابراهیمی هم تماس گرفت در همه این تماس‌ها صراحتا گفتیم که ما نقش سازنده و مثبتی همواره در رابطه با مسئله سوریه ایفا کرده و خواهیم کرد. همچنین اجازه نخواهیم داد که برای جمهوری اسلامی ایران پیش شرطی قرار بدهند.

 

وزیر امور خارجه کشورمان با اظهار تاسف از تغییر مواضع بان‌کی مون به دلیل تحت فشار قرار گرفتن خاطر نشان کرد: متاسفانه بان کی مون بعد از اعلام دعوت از ایران تحت فشار قرار گرفت و دو مسئله ما را متاسف کرد یکی اینکه بان کی مون در اثر فشاری که روی او وارد شد پیشنهاد خودش را پس گرفت زیرا ما چندان شائق نبودیم به این موضوع ولی تنها به خاطر دعوتی که از ما شده بود قصد شرکت داشتیم.

 

ظریف افزود: ما قصد نداشتیم در اجلاس ژنو 2 در سطح وزیر شرکت کنیم زیرا معتقد هستیم زمان دعوت برای حضور وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران خیلی دیر شده بود و قرار بود معاون وزیر امور خارجه در صورتی که دعوت جدی باشد شرکت کند. بنابراین متاسف هستیم که بان کی مون تحت فشار پذیرفت دعوت را خود را پس بگیرد.

 

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه نداشتن شهامت برای اعلام دلیل پس گرفتن دعوت از ایران برای حضور در اجلاس ژنو 2 بسیار متاثرکننده‌تر از پس گرفتن این دعوت بود تاکید کرد: آنها پس گرفتن دعوت از ایران را به اظهار نظرهایی که در ایران شده است نسبت می دهند و این کاملا نشان می‌دهد که نمی‌خواهد بپذیرند که به دلیل فشاری که مشخصا از سوی آمریکا و برخی از گروه‌هایی که دستشان به خون مردم سوریه هم آلوده است این دعوت را پس گرفته است و پس از این اقدام به دنبال توجیه است ولی من این رفتار را در شان دبیرکل سازمان ملل متحد نمی‌دانم و باعث تاسف است که بان‌کی‌مون این رفتار را از خود نشان داده است.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین