امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۲ Saturday, 20 April 2024

شعبان: حضور دولت سوریه در دور دوم مذاکرات ژنو قطعی نشده است

شعبان: حضور دولت سوریه در دور دوم مذاکرات ژنو قطعی نشده است

مشاور سیاسی بشار اسد تاکید کرد که دمشق هنوز برای مشارکت در دور دوم مذاکرات صلح که احتمالا هفته آینده برگزار می‌شود تصمیمی نگرفته است.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، بثینه شعبان، مشاور سیاسی اسد نگفت که تصمیم دمشق برای مشارکت در دور دوم این مذاکرات چه زمانی اعلام خواهد شد. وی تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که هیات سوری منتظر دستور از سوی رهبری سوریه هستند.

 

بثینه شعبان تاکید کرد: عملکرد هیات نظامی از سوی دولت سوریه به ژنو 2 به دلیل مقدمه چینی‌ها و ایمان آن‌ها به فعالیت‌های دسته جمعی و به دلیل پایداری مردم سوریه و استوار بودن رهبران و جانفشانی‌ آن‌ها و ایمان قوی آن‌ها به زمین و خاک سوریه خوب بود.

 

وی در مصاحبه با تلویزیون سوریه خاطرنشان کرد: هیات سوری از زمانی که از ژنو بازگشته است دور نخست مذاکرات را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و مسئولان کشور را در جریان مذاکرات می‌گذارد و برای دور آتی به مقدمه چینی‌های سیاسی و استراتژیک می‌پردازد. اما تصمیم برای مشارکت در دور آتی هنوز اتخاذ نشده است و این امر در گرو دستور مسئولان سیاسی و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است.

 

این مقام سوری افزود: رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه هیات اعزامی از سوی ائتلاف مخالفان سوری را راهبری می‌کرد و به نظر می‌رسد که اعضای این هیات قانع شده‌اند که باید در دوره بعد هیاتی با تجربه‌تر و قدرتمندتر را برای مقابله با هیات اعزامی از سوی دولت بفرستند. اما ما صاحبان حق هستیم و هم و غم ما مردم سوریه است. اما هم و غم مردم سوریه برای آن‌ها اهمیت ندارد چرا که در سوریه زندگی نکرده‌اند.

 

بثینه شعبان اظهار امیدواری کرد که مخالفان داخلی سوریه به این دیدگاه دست یابند که خواهان پایان خونریزی‌ها در سوریه شده و برای حفظ منافع سوریه تلاش کنند نه آنکه صرفا تعداد هیات ائتلاف مخالفان سوریه بیشتر شود.

 

وی عنوان داشت: بحران سوریه ناشی از عوامل منطقه‌ای و بین‌المللی است که از آغاز بحران سوریه در این کشور مداخله کردند. در آن هنگام و پیش از آنکه مردم سوریه آواره شوند ترکیه چادرهایی را بر روی خاک این کشور ایجاد کرد و قطر نیز از طریق اتحادیه عرب تصمیم‌های مداخله جویانه خود را ارائه داد و پس از آن بحران سوریه بین‌المللی شد. ما از طرف‌های خارجی می‌خواهیم تا به حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها و سرپوش گذاشتن بر اقدامات آن‌ها در سوریه پایان دهند چرا که اراده بین‌المللی و منطقه‌ای جهت پایان دادن به حمایت از تروریست‌ها در سوریه و مداخله در امور آن نقش مهمی در حل بحران سوریه ایفا می‌کند.

 

شعبان تصریح کرد: تصمیم آمریکا در هنگام برگزاری ژنو برای از سرگیری حمایت‌های نظامی از تروریست‌ها در سوریه باعث پیچیده‌تر شدن بحران شد. حال آنکه انتظار می‌رفت آمریکا در روند سیاسی به همراه روسیه قرار گرفته باشد. این مساله نشان می‌دهد که دولت آمریکا به فعالیت خود برای محقق ساختن اهداف اسرائیل در تقسیم منطقه براساس اصول نژادی و طائفه‌ای ادامه می‌دهد تا وجود اسرائیل به عنوان یک کشور یهود را توجیه کند.

 

مشاور اسد خاطرنشان کرد: جان کری، وزیر خارجه آمریکا خود را به جای مردم سوریه می‌گذارد و به جای آن‌ها سخن می گوید و این مساله شایسته هیچ یک از ناظران ژنو نیست و نباید سخنان آن‌ها مغایر با این نشست باشد که هدف از آن دستیابی به راه‌حلی برای بحران سوریه است و مردم سوریه سخنانی را که همراه با رویکردهای استعمارگرایانه باشد نمی‌پذیرند.

 

وی افزود: دولت ترکیه به حمایت خود از تروریست‌ها در سوریه ادامه می‌دهد و به آن‌ها اجازه ورود به سوریه از طریق مرزهای مشترک میان دو کشور را می‌دهد. ایران که خواهان پایان یافتن جنگ‌ها در منطقه است تلاش می‌کند تا به ترکیه کمک کرده و آنکارا از نقش بد خود در بحران سوریه دور کند. ما از هرچه که رنج‌های مردم سوریه را کمتر کند استقبال می‌کنیم مساله مهم‌تر این است که دولت ترکیه به اعزام تروریست‌ها و ارسال سلاح به سوریه پایان داده و کنترل مرزهای خود را برعهده بگیرد.

 

این مقام سوری در ادامه گفت: و اما عربستان وارد یک جنگ محکوم به شکست شده است که بهای آن سنگین بوده و رنج‌های بسیاری را برجای می‌گذارد. اما عربستان هیچ آینده‌ای در سوریه یا در دیگر کشورها ندارد. افکار وهابی و تروریستی نیز در دو عرصه منطقه و بین‌الملل نیز هیچ آینده‌ای ندارد. چرا که براساس افکار وهابی هرکس از جمله مسلمانان که مخالف این افکار باشند کافر هستند.

 

وی از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواست در سفر ماه آتی خود به عربستان به رفتارهای شرم آور ریاض در قبال سوریه و حمایت مالی و تسلیحاتی ریاض از تروریست‌ها در سوریه پایان دهد.

 

شعبان گفت: تصمیم اخیر عربستان جهت مجازات هرکس که پس از جنگ از سوریه به عربستان برگردد نشانگر تلاشی برای محافظت از عربستانی‌هاست و حاکی از این است که آن‌ها احساس خطر کرده و به اشتباه بودن موضع خود پی برده‌اند. ما بر محافظت از مردم خود تاکید داریم و فرصت را برای پایان دردها و رنج‌های آن‌ها از دست نمی‌دهیم، اولویت برای ما پایان دادن به رنج‌های مردم سوریه است که این اولویت با کرامت آن‌ها همخواهی داشته باشد. اما ما به هیچ وجه در خصوص کرامت، حقوق، خاک، حاکمیت سوریه و استقلال آن معامله نمی‌کنیم.

 

شعبن در ادامه افزود: با این حال اگر آمریکا بخواهد صفحه جدیدی را در روابط باز کند، سوریه هیچ گاه مخالف مذاکره با آمریکا نخواهد بود. ما همواره نسبت به این امر روی باز نشان می‌دهیم و از خودمان و پایداریمان به حقوقمان مطمئن هستیم. اما این مذاکرات باید در خاک سوریه انجام شود و این مساله ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه را واداشت تا با درخواست آمریکا برای مذاکره در ژنو مخالفت کند چرا که زمان و مکان برای این پیشنهاد مناسب نبود.

 

این مقام سوری عنوان داشت: غرب اصطلاح مخالفان مسلح را ابداع کرد و این در شرایطی است که در کشورهای غربی مدعی دموکراسی هیچ مخالف مسلحی وجود ندارد و این کشورها نمی‌توانند مخالفانی را بپذیرند که علیه دولت سلاح در دست بگیرند و به زیرساخت‌ها، بیمارستان‌ها و خطوط انتقال نفت آسیب برسانند. این کشورها زبانی را در خصوص سوریه به کار گرفتند که در مورد خود اجرا نمی‌کنند.

 

شعبان افزود: پرونده‌ها در سوریه، افغانستان و اوکراین به هم مربوط است چرا که مداخله آشکاری از سوی آمریکا صورت می‌گیرد که با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل و حاکمیت کشورها همخوانی ندارد. روسیه به قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل به حق ملت‌ها برای تعیین سرنوشتشان پایبند است و این ویژگی سیاست روسیه است. آنچه که در کشورهای عربی رخ داد نه تنها بهار عربی نبود بلکه زمستانی خونین بود و برنار هنری لوی که به خدمت خود به صهیونیست‌ها معروف است این اصطلاح را به کار برد. این اصطلاح در چهارچوب اصطلاحاتی است که برای یک هدف استراتژیک بزرگ اختراع شده‌اند.

 

بثینه شعبان گفت: در معاهده ژنو یک تاکید شده است که باید در خصوص تمام تصمیم‌ها توافق حاصل شود؛ ما با هیچ اقدامی که بیانگر نیازهای کشور و ملت ما نباشد موافقت نخواهیم کرد و مساله مهم برای ما در ژنو پایان دادن به تروریسم و رنج‌های مردم سوریه است. سوریه کشوری دارای تصمیمات مستقل است و به همین دلیل جنگ علیه سوریه در حال حاضر جنگ علیه اراده مستقل سوریه است.

 

این مقام سوری افزود: آمریکا می‌داند که سیاست‌هایش در قبال سوریه شکست خورده است اما آمریکا به عنوان یک ابرقدرت نمی‌تواند به سرعت از موضعی به یک موضع دیگر بپردازد؛ آمریکا این توانایی را دارد که دریابد آنچه که بر روی آن حساب باز کرده بود به موفقیت نینجامیده است.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین