امروز: چهارشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۰ Wednesday, 17 April 2024

شوک دژآگه به فوتبال ایران

شوک دژآگه به فوتبال ایران

بعد از شیب نزولی شدید لژیونر شدن بازیکنان داخلی به سطح اول فوتبال اروپا، خبر پیوستن اشکان دژاگه به لیگ قطر، شوک دیگری را به فوتبال بحران‌زده ایران وارد کرد.

 

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز،  فرارو با این مقدمه در ادامه نوشت: در میان ۳۲ کشور حاضر در جام جهانی 2014 برزیل، تنها 4 کشور اکوادور، هندوراس، ایران و مکزیک بودند که فصل قبل کمتر از ۱۰ بازیکن‌شان در لیگ‌های مختلف اروپایی بازی کردند. ایران فقط ۴ بازیکن؛ آن هم در دسته‌های مختلف لیگ‌های درجه یک و 2 بازیکن نیز در دسته‌های مختلف لیگ‌های درجه دو اروپا داشت.

 

ایران در مقایسه با سایر نماینده‌های آسیا هم شرایط ناامیدکننده‌ای داشت. استرالیا ۱۲ بازیکن، ژاپن ۱۲ بازیکن و کره جنوبی ۱۰ بازیکن لژیونر داشتند که بخش عمده آنها در لیگ‌های درجه یک بازی می‌کردند.

 

شاید اگر کی‌روش چند بازیکن از جمله اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد و دانیال داوری را هم به تیم ملی نمی‌آورد در حال حاضر اوضاع بدتر از این نیز بود ولی نکته جالب اینجاست که این 3 بازیکن پس از قبول دعوت کارلوس کی‌روش از سطح اول فوتبال اروپا دور شدند تا وضعیت فوتبال ایران، روند نزولی خود را ادامه دهد.

 

دانیل داوری از بوندسلیگای یک به لیگ سوئیس رفت. رضا قوچان‌نژاد که بازیکن فیکس تیم استاندارد لیژ، یکی از دو تیم بزرگ بلژیک بود راهی لیگ یک (سطح دوم فوتبال انگلستان) شد و اشکان دژاگه از لیگ برتر در حال پیوستن به لیگ قطر است.

 

سیدجلال حسینی و پژمان منتظری، دو ستاره فوتبال ایران که جزو بازیکنان فیکس تیم ملی در جام جهانی بودند دیگر بازیکنان ما هستند که در لیگ ستارگان قطر توپ می‌زنند. به این جمع باید مجتبی جباری را هم اضافه کنیم؛ هافبک محبوب کارلوس کی‌روش که البته با یک خداحافظی خودخواسته، قید جام جهانی را زد.

 

حضور اشکان دژاگه در قطر برای تست پزشکی باشگاه العربی و نهایی کردن مذاکراتش با این باشگاه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی داشته است. طبق اعلام سایت عربی «کووره»، دژاگه برای توافق روی جزئیات قراردادش وارد دوحه شده و آماده امضای قرارداد می‌باشد.

 

هر چند فیلکس ماگات، سرمربی آلمانی فولام تاکید کرد که اجازه نخواهد داد اشکان دژاگه از این تیم برود اما به نظر می‌رسد جدایی بازیکن ایرانی فولام قطعی شده است.

 

دژاگه نشستی را با مدیر بخش ورزش باشگاه العربی برگزار کرد و در صورت موفقیت در تست پزشکی این باشگاه قطری، رسما با این تیم قرارداد خواهد بست.

 

دژاگه چهارمین سهمیه بازیکن خارجی العربی خواهد بود. پیش از این بابلو هرناندز، ازگیل و پائولینیو با این تیم قطری به توافق نهایی رسیدند. دژاگه هم در صورت توافق با العربی به اردوی آمادگی این تیم در آلمان اضافه خواهد شد.

 

دژاگه فصل خوبی را با فولام پشت سرگذاشت اما سقوط این تیم به لیگ پایین‌تر باعث شد تا او هم مانند بسیاری از بازیکنان این تیم ساز جدایی بزند. طبق اعلام سایت‌های قطری قرار است دژاگه با پنج میلیون یورو به این تیم قطری بپیوندد که به این ترتیب به «گران‌ترین بازیکن ایرانی» تبدیل خواهد شد.

 

بازیکن ایرانی فولام، دو سال دیگر با این تیم انگلیسی قرارداد داشت ولی بعد از مسابقات جام جهانی مورد توجه العربی قرار گرفت.

 

رحمان رضایی: بازیکنان فعلی ایرانی، قابلیت فنی پایینی دارند

مدافع سابق تیم ملی که سابقه 7 سال حضور در سری A ایتالیا، یکی از 4 لیگ معتبر دنیا را دارد در گفت‌وگو با فرارو درباره علت فقر فوتبال ایران در صادرات بازیکن به اروپا گفت: «این موضوع نشان دهنده لیگ بی‌بضاعت ایران است. فوتبال ما با حاشیه‌های بسیاری درگیر است و جالب اینکه افراد ادعای زیادی هم دارند ولی عملا برداشتی از این لیگ وجود ندارد.»

 

پس از جام جهانی 1998 و 2006 بازیکنان زیادی از ایران جذب لیگ‌های درجه یک دنیا شدند. رحمان رضایی در خصوص علت این مسئله اظهار داشت: «آن دوره، برهه خاصی در فوتبال ما بود. به نظر من لژیونر شدن بازیکنان در آن مقطع به خاطر توانایی خود بازیکنان بود اما بازیکنان حال حاضر ایران در اروپا دوام نمی‌آورند و همین تعداد لژیونر اندک برای یک حضور ثابت در ترکیب باید زجر زیادی بکشند.»

 

رضایی اضافه کرد: «از سوی دیگر بازیکنی در فوتبال ایران وجود ندارد که ثبات در بازی او دیده شود و اختلاف سطح محسوسی با دیگران داشته باشد. حتی خوب‌های فوتبال ما هم تفاوت زیادی با دیگر بازیکنان ندارند.»

 

بازیکن سابق پروجا ایتالیا، عملکرد ضعیف تیم ملی در جام جهانی را یکی دیگر از علل این موضوع دانست و ادامه داد: «اگر ما در جام جهانی، خوب بازی کردیم که به نظر من این طور نبوده است، پس باید حداقل یک بازیکن ما به لیگ معتبری لژیونر می‌شد. در نتیجه بازیکنی در حد استاندارد روز دنیا در تیم ما وجود نداشته است. عواقب دو جام جهانی قبلی برای ما بسیار بیشتر و بهتر بود. هیچ کدام از کارشناسان و مربیان خارجی در جام جهانی 2014 بازیکنی از تیم ما را تأیید نکردند. این مسئله از فقر لیگ ما ناشی می‌شود که هیچ خروجی و پدیده‌ای ندارد. بازیکنان ما قابلیت‌های فنی پایینی دارند و در رقابت با خارجی‌ها همیشه در رتبه نازل‌تری قرار گرفته‌اند.»

 

رضایی درباره بازیکنانی چون دژاگه و قوچان‌نژاد که پس از حضور در تیم ملی ایران از سطح اول فوتبال اروپا دور شدند نیز چنین نظری داشت: «می‌شود گفت فوتبال ایران روی این بازیکنان نیز تاثیر منفی گذاشته است. به هر حال وقتی بازیکنی 7، 8 ماه در تمرینات تیم جدیدی شرکت می‌کند قالب و سبک بازی او دچار تغییر می‌شود.»

انتهای پیام

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین