امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۳ Friday, 19 April 2024

صالحی: دستاوردهای جدید هسته‌ای تاثیر مثبت در مذاکرات با 1+5 دارد

صالحی: دستاوردهای جدید هسته‌ای تاثیر مثبت در مذاکرات با ۱+۵ دارد

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد که بخش مربوط به تحقیق و توسعه در فن‌آوری هسته‌ای در برنامه اقدام مشترک کاملا روشن است.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، علی‌اکبر صالحی پس از رونمایی از دو دستاورد جدید ایران در بخش انرژی هسته‌ای در یک نشست خبری با تبریک روز ملی فن‌آوری هسته‌ای گفت: این روز یادآور عزت، افتخار، اقتدار و سرافرازی نظام ماست و ما در عرصه بین‌المللی در جایگاهی قرار گرفتیم که به عنوان یک کشور مهم و نقش‌آفرین چه در سطح منطقه و چه در سطح بین‌الملل داریم عمل می‌کنیم.

 

او اظهار کرد: من این دستاوردها را مرهون روح بلند امام راحل و شهدای گرانقدر نظام مقدس می‌دانم، زیرا این‌ها باعث شدند ما بتوانیم در مقابل دیگرانی که خیرخواه ما نیستند، با قدرت مذاکره کنیم.

 

صالحی با بیان این که هرچه جلوتر می‌رویم در عرصه فن‌آوری هسته‌ای به بلوغ بیش‌تری می‌رسیم، افزود: ملت عزیز ما بحث 20 درصد را به خوبی می‌دانند. وقتی در سال 89 در نامه‌ای از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست شده بود سوخت 20 درصد سایت شهید شهریاری را تامین کنند، آ‌ن‌ها استنکاف کردند و نظام تصمیم گرفت با همت جوانان غیور خود، آستین‌ها را بالا بزند و 20 درصد را تامین کند.

 

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: امروز شاهد افتتاح اتاق کنترل راکتور تهران بودیم. اتاق کنترل راکتور تهران مربوط به بیش از 45 سال پیش و بسیار ابتدایی بود. اتاق کنترلی که امروز شاهد بودیم، اتاقی است که داده‌های آنالوگ و دیجیتال را منزوج کرده و بهترین اتاقی است که برای یک راکتور تحقیقاتی می‌توان متصور بود.

 

وی ادامه داد: تعداد سیگنال‌هایی که با اتاق کنترل جدید می‌گیریم، قابل مقایسه با سینگال‌هایی که قبلا می‌گرفتیم نیست و این یک دستاورد بزرگ است.

 

صالحی افزود: پروژه بعدی ایزوتوپ اکسیژن 18 و تولید ایزوتوپ‌های پایدار است که در آینده بیش‌تر از آن مطلع خواهید شد. ایزوتوپ‌های پایدار کارکرد بسیار وسیعی در صنعت و پزشکی دارند. اکسیژن 18 عنصر مهمی برای دستگاه‌های پت است. هر گرم ایزوتوپ اکسیژن 18، 170 دلار است یعنی یک کیلوگرم اکسیژن 18، 170 هزار دلار قیمت دارد.

 

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به مذاکرات ایران و 1+5 چه مباحثی در این مذاکرات مطرح است؟ گفت: غربی‌ها اعلام می‌کنند که آب سنگین اراک به طور بالقوه 10 کیلوگرم پولوتونیوم تولید می‌کند که این میزان پولوتونیوم برای ساخت سلاح هسته‌ای کافی است اما ما اعلام کردیم که می‌توانیم در این باره مذاکره کنیم و آمادگی خود را برای مذاکرات اعلام کردیم. اما در عین حال این مساله را بیان کردیم که ما به هیچ وجه از هیچ حقی در ان‌.پی‌.تی و در اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای اعضا در نظر گرفته شده است، عدول نخواهیم کرد و ما پایبند به آن هستیم. بحث دیگر تحقیق و توسعه است. در برنامه اقدام مشترک بخش مربوط به تحقیق و توسعه کاملا روشن است. یعنی می‌توان گفت روشن‌ترین بخش این قسمت است اما به تازگی غربی‌ها در این باره هم می‌خواهند بهانه‌جویی کرده و خدشه وارد کنند اما ما قبول نداریم و بخش سوم غنی‌سازی است. ما در این باره گفتیم که آمادگی داریم نیازهای علمی خود را اعلام کنیم که در همین راستا کارشناسان سازمان انرژی اتمی به همراه تیم مذاکره‌کننده ایران در وین در جلسات مذاکره شرکت کرده و این نیازها را مطرح می‌کنند. من همواره امیدوار بوده و هستم که در این باره راهی جز تعامل وجود ندارد. ممکن است آن‌ها بهانه‌جویی کنند اما چون ما اهل منطق، استدلال و تعامل سیاسی در قالب حفظ حکمت و عزت اسلامی خود هستیم، آن‌ها چاره‌ای جز تعامل ندارند. در واقع ما برای مساله هسته‌ای برون رفت برد – برد متصور هستیم.

 

وی درباره تاثیر رونمایی از دو دستاورد جدید در مذاکرات ایران و 1+5 گفت: قطعا این دستاوردها تاثیر مثبت در مذاکرات دارد. 1+5 زمانی از در تعامل وارد شد که دید هیچ راه دیگری وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه توانست در سطحی از فن‌آوری هسته‌ای قرار گیرد که همان‌طور که رییس جمهور آمریکا گفت دیگر نمی‌توان تار و پود این فن‌آوری را جدا کرد.

 

صالحی اضافه کرد: در گزارش‌های به دست آمده از محافل خصوصی، غربی‌ها اعلام می‌کنند که این دستاوردهای ساخته شده توسط مهندسان و دانشمندان ایرانی حیرت‌آور است. هرچیزی که آن‌ها از ما استنکاف کنند، ما می‌توانیم با زیرساخت موجود و همت بالا، نیازهای خود را برآورده کنیم.

 

معاون رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی با تاکید بر این که ما به تعهدات خود در دستاوردهای به دست آمده پایبند هستیم، گفت: ما همواره اعلام کرده‌ایم که اگر غربی‌ها نگرانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ما دارند، ما آمادگی داریم که براساس منطق و عقل پشت میز مذاکره با آن‌ها صحبت کنیم. ما امیدواریم با توجه به انعطاف‌پذیری که از خود نشان دادیم بتوانیم درباره حقوق خود حرف بزنیم.

 

صالحی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: این واژه Break out یک واژه انحرافی است. این‌ها زمانی که به بن‌بست می‌رسند از این واژه استفاده می‌کنند. این که ایران تا ساخت سلاح هسته‌ای دو ماه فاصله دارد، بهانه جدیدی است. Break out به معنای فرض این است که جمهوری اسلامی ایران از مسیر طبیعی و صلح‌آمیز خود خارج شود. به طور مثال درباره راکتور آب سنگین اراک هرچه ما اعلام کردیم این راکتور تحقیقاتی است گفتند راکتور آب سنگین یک Break out است و امکان تولید پولوتونیوم دارد اما زمانی که ما اعلام آمدگی کردیم که با طراحی قلب راکتور بپردازیم به‌گونه‌ای که راکتور به صورت آب سنگین بماند اما می‌زان تولید پولوتونیوم کاهش یابد و این استدلال را شنیدند، بهانه را از دست آن‌ها گرفتیم. به همین دلیل مجددا به دنبال بهانه‌های دیگری رفتند. آن‌ها هرچیزی را می‌توانند Break out بنامند، اما این مساله دیگر نه جای شنیدن و نه جای پاسخ گفتن دارد.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره این که در راه‌اندازی اتاق کنترل راکتور تحقیقاتی ایران از چه فن‌آوری‌هایی استفاده شده است، گفت: بیش‌تر فن‌آوری این اتاق کنترل به مسائل الکترونیکی برمی‌گردد. بیش‌تر بچه‌های سازمان در این باره به ما کمک کردند. سازمان انرژی اتمی قریب به 15 هزار نفر پرسنل دارد که 80 درصد آن‌ها بالای مقطع کارشناسی هستند. ما ذخیره ارزشمندی در سازمان انرژی اتمی داریم ولی در این باره از مشورت‌های دانشگاهیان نیز و صنایع پیشرفته الکترونیکی استفاده کردیم.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین