امروز: سه شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۵ Tuesday, 23 April 2024

عراقچی : بررسی غنی‌سازی و تاسیسات اراک در مذاکرات فردا با 1+5

عراقچی : بررسی غنی‌سازی و تاسیسات اراک در مذاکرات فردا با ۱+۵

معاون وزیر خارجه ایران گفت: موضوعات مربوط به بحث غنی‌سازی و رفع نگرانی‌های مربوط به اراک و هم‌چنین موضوع همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران از جمله موضوعاتی است که کارشناسان ایران و 1+5 قرار است از فردا (چهارشنبه) درباره آن بحث کنند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ،  سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکر‌کننده هسته‌ای ایران با 1+5 در حاشیه نشست پرسش و پاسخ که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت برگزار شده بود در جمع خبرنگاران درباره این که آیا فقط به موضوعات هسته‌ای توجه دارید یا به موضوعاتی مانند آفریقای مرکزی و سوریه نیز از سوی وزارت خارجه توجه می‌شود، اظهار کرد: چنین چیزی صحت ندارد. این موضوعات به هم مربوط نیست. وزارت امور خارجه همه امور را به صورت هم‌زمان به پیش می‌برد و موضوع فلسطین و مسائل مختلف دیگر در دستور کار است و هیچ نقصانی ایجاد نشده است.

 

او تاکید کرد: پرونده هسته‌ای نیز مسیر خود را طی می‌کند و ان‌شاءالله ما همه موضوعات را دنبال می‌کنیم.

 

این عضو ارشد تیم مذاکر‌کننده هسته‌ای ایران با 1+5 در پاسخ به پرسشی درباره این که چرا اوباما چند روز گذشته در مصاحبه با یکی از شبکه‌های تلویزیونی میز مذاکره را به فیلم‌های وسترن تشبیه کرده است؟ گفت: چنین مطلبی نخوانده‌ام اما به نظرم چندان اهمیت ندارد. ایشان هر تشبیه‌ای که بخواهند می‌توانند داشته باشند. میز مذاکره محلی است که در آن مذاکرات جدی برای تامین حقوق مردم ایران انجام می‌شود که باید مسیر منطقی خود را طی کند. در چارچوب توافق ژنو مسیر مذاکرات ادامه می‌یابد و ما اجازه نخواهیم داد که موضوعی فراتر از آن مطرح شود و یا زیاده‌خواهی‌هایی از زوایای مختلف صورت گیرد.

 

عراقچی در پاسخ به این پرسش که طرف مقابل در برابر ایران که به همه تعهدات خود در توافق‌نامه ژنو پایبند بوده است چگونه عمل خواهد کرد؟ گفت: تعهداتی که بر اساس توافق ژنو در گام اول مربوط به طرف‌های آمریکایی و اروپایی می‌شده است عمل شده است. آن‌ها دستورالعمل‌ها را ارائه کرده‌اند و تحریم‌هایی که باید برمی‌داشتند را برداشته‌اند و در جایی که باید قوانین خود را اصلاح می‌کردند این کار را انجام داده‌اند و کانال‌های بانکی که باید ایجاد می‌شد شکل گرفتند. این که در عمل مشکلاتی وجود داشته باشد مواردی است که در کمیسیون مشترک درباره آن‌ها بحث می‌کنیم اما آن‌ها تاکنون به تعهدات خود عمل کرده‌اند.

 

او ادامه داد: استفاده‌ای که ما باید از این لغو تحریم‌ها داشته باشیم موضوعی است که به ما مربوط می‌شود و در نهادهای داخلی مربوطه این موضوع بررسی می‌شود.

 

این عضو ارشد تیم مذاکر‌کننده هسته‌ای ایران با 1+5 در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تحولات اوکراین در زمان برگزاری مذاکرات تغییری رخ خواهد داد؟ گفت: از نظر ما این دو مساله هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. اگر طرف اروپایی یا غربی درخواست چیزی را داشته باشد ما آن را بررسی خواهیم کرد اما تاکنون چنین درخواستی مطرح نشده است.

 

عراقچی در ادامه در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد این که آیا تحولات اوکراین تاثیری در زمان سفر کاترین اشتون به تهران خواهد داشت؟ گفت: وی شنبه شب وارد تهران خواهد شد و تاکنون در این‌باره تغییر برنامه‌ای رخ نداده است.

 

او هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره حضورش در نشست خبرگان رهبری، گفت: در غیاب ظریف که در سفر ژاپن هستند صبح امروز در نشست مجلس خبرگان شرکت کردم. افتخار داشتم توضیحاتی درباره آخرین موضوعات مربوط به روند مذاکرات ارائه دهم و دیدگاه‌های آن‌ها را بشنوم و ان‌شاءالله در ادامه مذاکرات از دعای خیر خبرگان بهره‌مند شویم. با توجه به این که آغاز سخنرانی من ساعت 11 بود به دلیل جذابیت‌های بحث هسته‌ای تا زمان نماز ظهر طول کشید و قرار شد بعدازظهر ادامه یابد و خبرگان در ادامه نظرات خود را ارائه دهند و من هم اگر لازم باشد نکاتی را ارائه خواهم داد. به طور کلی جلسه امروز بسیار خوب بود.

 

این عضو ارشد تیم مذاکر‌کننده هسته‌ای ایران با 1+5 در پاسخ به این پرسش که آیا درباره نشست‌های آتی و زمان و مکان مذاکرات توافق شده؟ گفت: درباره نشست‌های بعدی به طور اصولی توافق کردیم که حداقل شش دوره مذاکرات دیگر تا تیرماه که زمان پایان اجرای گام اول است انجام دهیم. درباره محل مذاکرات در زمان مناسب هر نشست تصمیم‌گیری می‌کنیم اما نشست بعدی را در وین برگزار خواهیم کرد. زمان جلسات هم تقریبا تنظیم شده اما اعلام نشده است زیرا ممکن است در دوره‌های بعدی تغییراتی ایجاد شود. زمان دور بعدی مذاکرات به طور مشخص 26 تا 29 اسفندماه است.

 

عراقچی در ادامه در پاسخ به این پرسش که اشتون چه دیدارهایی در تهران خواهد داشت؟ گفت: جزییات آن در حال تنظیم است. وی دیدارهایی با وزیر خارجه و رییس‌جمهور خواهد داشت و سایر دیدارها در حال بررسی و تنظیم هستند.

 

وی درباره مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 که قرار است از فردا در وین آغاز شود نیز گفت: موضوعات مربوط به بحث غنی‌سازی و رفع نگرانی‌های مربوط به اراک و هم‌چنین موضوع همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران از جمله موضوعاتی است که کارشناسان قرار است از فردا درباره آن بحث کنند.

 

این عضو ارشد تیم مذاکر‌کننده هسته‌ای ایران با 1+5 در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این که این مذاکرات چند روزه خواهد بود؟ گفت: فکر می‌کنم حدود چهار روز طول بکشد البته هر اندازه که کارشناسی آن نیاز داشته باشد بحث‌ها را ادامه می‌دهند احتمالا بیش از تعداد روزهای جلسات شورای حکام نخواهد بود. با توجه به بحث‌هایی که در این دوره از مذاکرات انجام می‌شود که عمدتا مربوط به بحث هسته‌ای است در این جلسات تنها کارشناسان هسته‌ای تیم‌ها حضور خواهند داشت.

 

عراقچی در پاسخ به پرسش دیگری درباره این که امروز رییس‌جمهور گفته است توافق هسته‌ای صورت خواهد گرفت، تا چه اندازه شما به این موضوع امیدوار هستید؟ گفت: من امیدوارم؛ اگرچه ما به نیات طرف مقابل خوش‌بین نیستیم و با بدبینی مذاکرات را ادامه می‌دهیم. این که مذاکرات بخواهد به نتیجه برسد نیاز به حسن نیت و اراده سیاسی لازم طرف‌های مقابل است که ما با بدبینی به آن نگاه می‌کنیم اما هیچ‌گاه ناامید نبوده‌ایم. اصولا دیپلمات‌ها باید برای رسیدن به هدف امیدوار باشند.

 

او درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این که ما ایران هسته‌ای را به هیچ وجه برنمی‌تابیم، گفت: منظور وی ایران دارای سلاح هسته‌ای است که ما خودمان زودتر از ایشان گفته‌ایم آن را برنمی‌تابیم و اصلا قصد و نیتی در این رابطه نداریم.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین