سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی 92-93 مدارس در روزهای 5 شنبه تعطیل است.
به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، دکتر علی اصغر فانی در نشست خبری که امروز صبح در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، افزود: به موجب پروژه مهمی که از اواخر اسفندماه سال گذشته آغاز شد، مدارس همچنان در روزهای پنج شنبه تعطیل است، اما تیمی مامور شده تا در راستای فعال کردن مدارس در جهت برنامههای فوق برنامه و پرورشی بررسیهای لازم را انجام و پس از آن نتایج را اعلام کند.
وی در مورد قطعی بودن حضورش در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در صحبتی که با رییس جمهور داشتم، خواستم که در ادامه خدمتم، در وزارت آموزش و پرورش بمانم اما در این باره تابع نظر رییس جمهور در این زمینه هستم.
تا زمان بازگشایی مدارس تغییری در آموزش و پرورش نخواهیم داشت
وی در مورد تغییر و تحولاتی که قرار است در سال جاری در این وزارتخانه ایجاد شود، گفت: آموزش و پرورش از ابتدای سال بر روی ریل حرکت خود قرار گرفته و هیچ تغییری را تا زمان بازگشایی مدارس نخواهیم داشت اما این بدان معنا نیست که هیچگونه تغییری انجام نمیگیرد.
به نحوه اجرای سند تحول بنیادین انتقاد دارم
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به انتقادات وارد شده به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اینکه چه اقداماتی در برنامههای وی برای ساماندهی این سند وجود دارد، پاسخ داد: انتقاد من به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیست، بلکه در مورد نحوه اجرای آن است. تامین معلم، محتوای کتاب و فضای آموزشی را به عنوان سه رکن اصلی برای اجرای هر برنامهای باید در نظر بگیریم.
وی افزود: در ارتباط با سند تحول باید بگویم که سال ششم به یکباره و بدون اینکه سال اول در نظر گرفته شود اجرا شد، اما در این راستا باید بروی تعلیم و تربیت نیروی انسانی و نیز آموزش ضمن خدمت فرهنگیان و همچنین بازنگری بر محتوای کتابها برنامهریزی کنیم.
“نیروی انسانی” مشکل اصلی آموزش و پرورش است
فانی در مورد مهمترین اولویتهای برنامههای وی در این وزارتخانه خاطر نشان کرد: آنچه که اولویت را تعیین میکند “مشکل” است و مشکل در این سازمان نیروی انسانی است؛ بنابراین اولویتمان در این وزارتخانه معلمان است؛ بنابراین مطالعاتی را از 10 روز پیش در این زمینه آغاز کردهایم.
اقتصاد آموزش و پرورش ساماندهی میشود
به گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش، در ارتباط با اقتصاد آموزش و پرورش و رفاه فرهنگیان برنامهریزیهای لازم صورت گرفته و بخش اقتصادی در این وزارتخانه برای استفاده از پتانسیل صندوق ذخیره فرهنگیان، خانه معلم فرهنگیان و فروشگاههای فرهنگیان که وضعیت نامطلوبی دارند، آغاز شده است. بنابراین در ارتباط با اقتصاد آموزش و پرورش و اقتصاد فرهنگیان برنامههایی در دستور کار است که امید میرود با ساماندهی آن از سرمایههای خود به نحو احسن بهرهمند شویم.
اردوهای راهیان نور باید امن شود
فانی در پاسخ به اینکه آیا وجود مدارس قرآنی و نیز اردوهای راهیان نور همچنان مهمترین اولویت مبارزه با جنگ نرم در این وزارتخانه خواهد بود یا خیر؟ اظهار کرد: اردوهای راهیان نور مفید است، اما باید امن شود.
وی افزود: اردوهای راهیان نور جزو دستورالعملهای ماست و در اولین جلسه شورای معاونین ساعتها بر روی این موضوع بحث شده و یکی از مصوبات این شورا «ایمن سازی مصوبات آموزش و پرورش» است.
وی، نه تنها ایمن سازی راهیان نور بلکه ایمن سازی کلیه برنامهها و فوق برنامههای موجود در این وزارتخانه را از جمله برنامههای این سازمان دانست و گفت: در مورد مدارس قرآنی نیز بر روخوانی، روان خوانی و فهم قرآنی تاکید میکنیم.
کسری بودجه، از میراثهای قبلی برای دولت تدبیر و امید
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا این مطلب که عنوان میشود یک سوم بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال جاری تامین نخواهد شد، صحت دارد؟ پاسخ داد: یکی از میراثهای قبلی برای دولت تدبیر و امید همین است، اما لایحه ترمیم بودجه 92 تهیه شده و امیدواریم بتوانیم سال جاری را با سلامت طی کنیم؛ هرچند خود مردم نیز میدانند که تمام تلاش دولت یازدهم رسیدگی به امور آنهاست.
6-3-3 به معنای سند تحول نیست
به گزارش ایسنا، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست در پاسخ به وجود شتابزدگی در اجرای سند تحول و نظام آموزش 3 . 3. 6 بیان کرد: نظام 3. 3. 6 به معنای سند تحول نیست و یکی از مطالبی که بر آن انتقاد داشتیم این بود که 6.3.3 به عنوان سند تحول مطرح شد.
وی افزود: 3 . 3. 6 ساختار آموزشی است که محتوای سند تحول در این ساختار شکل میگیرد، اما متاسفانه به جای اینکه به اجرای ساختار سند تحول بپردازیم به اجرای نظام 3 . 3 . 6 پرداختهایم، اما باید ساختار 3 . 3 . 6 را برای اجرای محتویات سند تحول تکمیل کنیم.
رایزنی با سازمان مدیریت به منظور پرداخت بدهیهای فرهنگیان
سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین در مورد کسری بودجه این وزارتخانه تصریح کرد: گزارشهای متفاوتی در این زمینه گرفتهایم؛ برخی از دیون و بدهیها به فرهنگیان پرداخت شده و برخی از بدهیها نیز به آنها ارائه نشده است، اما با سازمان مدیریت در حال رایزنی هستیم تا اعتبارات لازم در این زمینه فراهم شود.
فانی با بیان اینکه در جلسهای که با مدیر سازمان مدیریت داشتم، توانستهام 50 میلیارد تومان را برای تزریق به اعتبار این وزارتخانه تامین کنم، بیان کرد: از یکسال و نیم پیش تا کنون هیچ اعتباری به وزارتخانه پرداخت نشده، اما در همین 15 روز توانستیم 50 میلیارد تومان اعتبار را تهیه کنیم که تا 20 شهریور ماه سال جاری در اختیار مدیران خواهد بود.
وی در مورد معلمانی که به صورت شرکتی جذب شدهاند و نیز تصمیم گیری در مورد سرنوشت آنها خاطر نشان کرد: ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش یک تکلیف است که توسط مجلس بر عهده این وزارتخانه قرار داده شده و به مدت یکسال و نیم در این زمینه فرصت باقی است، اما آموزش و پرورش به دلیل نیروی انسانی که دارد نمیتواند تنها یک راه حل را به عنوان پاسخ به نیازهای خود مدنظر قرار دهد.
نظام رتبه بندی با اجرایی شدنش فاصله بسیار دارد.
وی همچنین به نظام رتبهبندی معلمان اشاره و اظهار کرد: رتبه بندی یک دیدگاه مترقی در آموزش و پرورش است و اعتقاد داریم معلمان باید رتبهبندی شده و بر اساس آن حقوق و مزایای خود را دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون نظام رتبه بندی در میان دانشگاهیان در حال اجراست، گفت: در بین معلمان نیز میتوانیم این سبک را اجرا کنیم اما مطلبی که باید مدنظر قرار گیرد این است که نظام رتبه بندی نمیتواند به سرعت دنبال شود و آنچه مدنظر مجلس شورای اسلامی است، تصویر کلیات نظام رتبهبندی است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: نظام رتبه بندی با اجرایی شدنش فاصله بسیار دارد و لازمه اجرای آن مدل ارزیابی عملکرد معلمان است و باید در این راستا آیین نامههای اجرایی تدوین شود تا بر اساس آن حقوق، مزایا و ارزیابی معلمان مشخص شود.
وی تصریح کرد: نظام رتبه بندی یک نظام کلی است و هنوز آیین نامه اجرایی آن نوشته نشده است.
تنوع مدارس در آینده باید کاهش یابد
فانی در پاسخ به اینکه نحوه اداره مدارس در کشور با تغییر وزرای این سازمان دچار تغییر خواهد شد یا خیر؟ پاسخ داد: تنوع مدارس با دو خواستگاه در آموزش و پرورش شکل گرفته که خواستگاه محتوایی و خواستگاه اعتباری از جمله موضوعات مدنظر بوده است. وی ادامه داد: به طور مثال مدارس نمونه مردمی و هیات امنایی خواستگاهش کمک گرفتن از مردم است و خواستگاه مدارس نیمه دولتی محتوایی است و باید تصریح کنیم که اقدامات در دوران وزرای قبلی بدون توجه به این خواستگاهها بوده و در آینده باید تنوعات کاهش یابد.
پیگیر پرداخت نشدن سهمی از پاداش فرهنگیان هستیم
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با وضعیت فرهنگیان بازنشسته و نیز پرداخت نشدن سهمی از پاداش آنها اظهار کرد: دولت باید بدهیهای بازنشستگان کل کشور را پرداخت کند و این یک موضوع عام است.
وی افزود: معلمی که 2 سال پیش بازنشسته شده ارزش پولی که آن زمان باید میگرفته با ارزش پولی فعلی متفاوت است و ما نیز این موضوع را میدانیم اما باید بگوییم که در ارتباط با وضعیت فرهنگیان بازنشسته در سراسر کشور، پیگیر موضوع هستیم.
مردودی در دوره ابتدایی عوارض سوء تربیتی و اجتماعی دارد
فانی در ادامه در مورد طرح نظام نمره دهی به دانش آموزان ابتدایی اظهار کرد: در نظامهای آموزشی دنیا در ارتباط با دانش آموزان ابتدایی روشهای توصیفی متفاوتی مدنظر قرار گرفته است به طور مثال بعضی از کشورها دوره ابتداییشان مردودی ندارد و آن مقطع به عنوان یک دوره آموزش عمومی است.
به گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش، در بعضی از کشورها امتحانات یکسال در میان و در بعضی از کشورها سه سال در میان بر گزار میشود، لذا اجرای طرح نظام نمره دهی به دانش آموزان ابتدایی برای دانش آموزان مقطع ابتدایی مفید است، چرا که بعضی از دانش آموزان ممکن است در این مقطع دچار ترک تحصیلی شوند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مردودی در دوره ابتدایی عوارض سوء تربیتی و اجتماعی دارد، اما باید در راستای بالا بردن کیفیت آن هم تلاش شود. یکی از راه حلهای مدنظر، برگزاری امتحان پس از پایان سه سال دوره آموزش ابتدایی است.
وی همچنین به سیستم آموزشی 3-3-3-3 اشاره کرد و گفت: اجرای این نظام آموزشی نکات مثبتی را با خود به همراه دارد و تجربیاتی نیز در این زمینه وجود دارد، اما به علت اینکه فضاهای آموزشی در کشور با مضرب پنج طراحی شدهاند، در صورت تغییر نظام آموزشی با یکسری اشکالات مواجه خواهیم بود ولی در طول سال مطالعاتمان را بر روی نظام آموزشی ادامه داده و امکان اجرایی شدن بهترین نظام آموزشی را بررسی میکنیم.
ایجاد کلاسهای هوشمند، مفیدتر از ایجاد مدارس هوشمند است
فانی همچنین به وجود مدارس هوشمند در کشور اشاره و اظهار کرد: بر اساس مطالعات تطبیقی، هوشمندسازی در کشورها به صورت سخت افزاری و نرم افزاری است و باید تصریح کنیم آنهایی که سخت افزاری وارد این عرصه شدهاند شکست خوردهاند.
وی ادامه داد: به شدت با موضوع هوشمندسازی موافقیم، اما لازمه اجرای آن آموزش معلمان و ایجاد مهارت در بین آنهاست.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ایجاد کلاسهای هوشمند را مفیدتر از ایجاد مدارس هوشمند به صورت یکباره دانست و خاطر نشان کرد: بهتر است به تدریج کلاسهای هوشمند را ایجاد کنیم و پس از آن در راستای داشتن مدارس هوشمند گام برداریم.
500 هزار صندلی مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جدید خالی از دانشآموز خواهد بود
وی در مورد افزایش چند برابری شهریه مدارس غیرانتفاعی نیز بیان کرد: یکی از فعالیتهای وزارت آموزش و پرورش بخش اقتصادی این وزارتخانه است که به دنبال این موضوع خواهد بود. ما در کشور مدارسی داریم که یا صد در صد دولتی است یا صد در صد غیردولتی است. بنابر گزارشاتی که به دستمان رسیده است، در سال جاری 500 هزار صندلی خالی در مدارس غیردولتی خواهیم داشت.
وی برنامهریزی برای تغییر نوع پرداختها را راهکاری برای متعادل ساختن شهریه مدارس دانست و گفت: میتوانیم با برنامه ریزی و به جای اینکه پرداختهای صفر یا صدی داشته باشیم، این پرداختها را متعادل کرده و به 70 در مقابل 30 یا 80 در مقابل 20 متعادل کنیم و این موضوع یک تفکر جدید در اداره مدارس است که باید به آن توجه شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال دخالتی در کارهای جاری مدارس نخواهیم داشت، تصریح کرد: در سال تحصیلی 93-94 برنامههای خود را دنبال میکنیم و به سمت خط مشیهای مشخصی که از هم اکنون در حال برنامهریزی آن هستیم پیش میرویم، اما در مورد سال جاری باید بگوییم که ریل حرکت آموزش و پرورش از ابتدای سال جاری آغاز شده و تغییر در این زمینه ممکن است مسائلی را به وجود بیاورد.
فانی در ادامه این نشست در پاسخ به اینکه آیا توسعه پیش دبستانیها جزو برنامههای این وزارتخانه است یا خیر؟ گفت: پیش دبستانی یکی از بخشهایی است که میتواند افت تحصیلی را به ویژه در مناطق دو زبانه کاهش دهد، اما موضوع پیش دبستانیها هزینهبر است.
وی ادامه داد: لازمه توسعه پیش دبستانی تامین اعتبار است، اما امیدواریم با آغاز کار بخش اقتصادی آموزش و پرورش بتوانیم در واحدهای دیگر صرفه جویی کرده و در این قسمت هزینه کنیم.
1.5 سال است آموزش و پرورش نتوانسته پولی وارد مدارس کند
به گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش، یک سال و نیم است آموزش و پرورش نتوانسته پولی را وارد مدارس کند، بنابراین در راستای ارائه فعالیتی بهتر نیازمند کمک مردم در کوتاه مدت هستیم تا بتوانیم از اختلال در فعالیت مدارس جلوگیری کنیم.
فانی همچنین به وضعیت کتابداران مدارس و وضعیت کتاب در سیستم آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در دو پایه سوم و هفتم کتابهایمان جدید است و هم اکنون معلمان این دو پایه در کلاسهای آموزشی در حال بازآموزی هستند و در ارتباط با ساماندهی کتاب یکسال و نیم زمان داریم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، تربیت نیروی آموزش و پرورش را از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی دانست و گفت: در این زمینه باید تلاش زیادی صورت گیرد، چرا که تامین نیروی انسانی از جمله اولویتهای پیش روست.
وی افزود: دانشگاه شهید رجایی نیروهای فنی و حرفهای و دانشگاه فرهنگیان نیز مابقی نیروهای مورد نیاز را تربیت میکند.
انتهای پیام