امروز: چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۱ Wednesday, 24 April 2024

لزوم تقویت زیرساخت های صنعتی و صادراتی آذربایجان غربی

به قلم سردبیر : گزارش اختصاصی – در بودجه ۹۳ باید حمایت از تولید، تقویت معادن، اکتشاف معدن، زیرساخت های صنعت و صادراتی همه استانها از جمله استان آذربایجان غربی مورد توجه ویژه قرار گیرد. چرا که حمایت از تولید برای تحقق حماسه اقتصادی در سال جاری ضروری است. آذربايجان...

به قلم سردبیر : گزارش اختصاصی – در بودجه ۹۳ باید حمایت از تولید، تقویت معادن، اکتشاف معدن، زیرساخت های صنعت و صادراتی همه استانها از جمله استان آذربایجان غربی مورد توجه ویژه قرار گیرد. چرا که حمایت از تولید برای تحقق حماسه اقتصادی در سال جاری ضروری است.

آذربايجان غربي با داشتن حدود يك هزار كيلومتر مرز مشترك با سه كشور تركيه، جمهوري آذربايجان و عراق از مزيت بالاي توسعه صادرات كالاهاي غيرنفتي بهره مي برد كه در اين بين توجه به زمینه های تولید کالاها و محصولات کشاورزی استان از جايگاه خاصي در توسعه صادرات آذربایجان غربی برخوردار است.
بر اساس آمار موجود، در سه ماهه اول امسال نيز مجموعا 155 ميليون دلار صادرات از آذربايجان غربي به خارج از كشور صادر شده كه 5/78 درصد اين صادرات به عراق صورت گرفته است.
محصولات كشاورزي، انواع ميوه، كنسانتره، انواع مصنوعات، مصالح ساختماني، مواد پلاستيكي، لبنيات و ساير اقلام كالاهاي مهم صادراتي از آذربايچان غربي را شامل مي شوند.
کارشناسان اقتصادی ايجاد زمينه هاي لازم براي توسعه صادرات غيرنفتي را از اولويت هاي استان عنوان مي کنند و معتقدند که دستگاه هاي اجرايي نيز بايد براي حل مسائل و مشكلات موجود در گمرك های استان بايد همكاري لازم را داشته باشند.
زيرساخت ها فيزيكي ديگر نظير راه، تجهيزات و وسايل حمل و نقل، تاسيسات گمركي در كنار قوانين و مقررات سهل و آسان براي صادرات از زمينه هايي هستند كه به اعتقاد فعالان اقتصادي مي توانند در گسترش فضاي تجاري و اقتصادي با كشورهاي همجوار تاثير داشته باشند.
این در حالی است که تخليه و بارگيري مجدد كالا مهم ترين مشكل صادرات است كه اين امر سبب پايين آمدن كيفيت كالا و بالا رفتن هزينه تمام شده كالاهاي صادراتي مي شود. البته در صورتي كه صادرات كالا به صورت مستقيم از مبداء به مقصد انجام شود در كيفيت كالا تاثير مي گذارد و از ضايعات جلوگيري مي كند.
طبق آمار رسمی، طی سال گذشته یک میلیون و 138 هزار و 257 تن کالا از آذربایجان غربی صادر شد. ارزش ریالی کالاهای صادراتی استان آذربایجان غربی در ده ماهه سال گذشته نیز 522 میلیون و 450 هزار و 813 دلار بود که رشد قابل توجهی را نشان می دهد.
مسئولان اقتصادی استان بر این باورند که میزان صادرات از آذربایجان غربی در مدت زمان مشابه سال قبل آن 913 هزار و 330 تن به ارزش 380 میلیون و 677 هزار و 048 دلار بود و سال گذشته نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از نظر وزنی صادرات کالا افزایش 25 درصدی و از نظر ارزش دلاری افزایش 37 درصدی داشت.
در بودجه ۹۳ باید حمایت از تولید، تقویت معادن، اکتشاف معدن، زیرساخت های صنعت و صادراتی همه استانها از جمله استان آذربایجان غربی مورد توجه ویژه قرار گیرد. چرا که حمایت از تولید برای تحقق حماسه اقتصادی در سال جاری ضروری است و انتظار می رود دولت بودجه سال آینده را با رویکرد تولید محور و و برای حمایت از تولید، تقویت معادن، اکتشاف معدن، زیرساخت های صنعت و صنایع فناورانه تدوین کند.
کارشناسان اقتصادی در خصوص مهمترین مشخصه بودجه سال آینده معتقدند که در بودجه 93 باید بخش معادن به ویژه مطالعات معادن، اکتشافات این بخش و ایجاد زیرساخت های صنعتی و صادراتی مورد توجه قرار گیرد و این می تواند مشخصه بودجه سال آینده باشد و آذربایجان غربی نیز در این حوزه به توجه ویژه نیاز دارد و اگر این مهم در بودجه استانی مد نظر قرار گیرد توسعه استان محقق خواهد شد.
باید دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط با امور واحدهای تولیدی مسیر کمک به این واحدها را هموار کنند و در راستای بالا رفتن پتانسیل واحدهای تولیدی استان به خصوص در حوزه صنعتی و معدنی باید مساعدتها و تلاش های دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط با امور مربوط به این واحدها بیشتر شده و موانع موجود در مسیر این واحدها به سرعت رفع شود.
کارشناسان معتقدند که ظرفیت های ایران اسلامی در بخش های صنعت و معدن باید مورد توجه فعالات اقتصادی و علاقمندان به عرصه تولید قرار گیرد تا به این ترتیب شاهد رشد و پویایی بیش از پیش اقتصاد کشور و استان آذربایجان غربی بود.
این در حالی است که ارتباط دانشگاه و صنعت برای تحول و توسعه این حوزه بسیار تاثیر گذار ات و سهم تولید از صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی از دیگر مواردی است که باید در بودجه سال آینده لحاظ شود چرا که سهم صنعت از صندوق و تسهیلات در سال های گذشته، چندان که باید و شاید تحقق پیدا نکرد.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین