امروز: سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۸ Tuesday, 16 April 2024

مصاحبه فائزه هاشمی با فیگارو؛ تندروها نمی‌خواهند که روحانی موفق شود

مصاحبه فائزه هاشمی با فیگارو؛ تندروها نمی‌خواهند که روحانی موفق شود

مردم انتظار بسیاری از حسن روحانی دارند. امروز ایرانیان به طور کامل نا امید نشده اند، ولی امیدشان نسبت به قبل کمتر شده. با این حال، رییس جمهور روحانی برنامه‌ای ارائه کرده که مسایل را، به ویژه در حوزه اقتصادی، پیش ببرد و البته نتایجی نیز در این حوزه‌ها به دست آورده.

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز ،‌ مجله فرانسوي فیگارو، در شماره ۲۴ فوریه خود و در مقدمه مصاحبه خبرنگارش با فائزه هاشمي نوشت: فائزه هاشمی دختر علی اکبر هاشمی رفسنجانی است: یکی از بنیانگزاران جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹. با این حال، این زن جوان یکی از شخصیت‌های برجسته اعتراضات داخلی است. خانم رفسنجانی که در سال ۲۰۱۲ زندانی شده بود، به ندرت با مطبوعات مصاحبه مي‌کند. او پذیرفت نگاه خود به وضعیت سیاسی ایران و همچنین مذاکرات حساسی که درحال حاضر در ژنو برگزار مي‌شود را در مصاحبه با فیگارو بازگو کند. این مصاحبه را می‌خوانید.

:

اکنون که یک و سال و نیم از انتخاب رییس جمهور حسن روحانی مي‌گذرد، وضعیت روحی مردم ایران چگونه است؟
مردم انتظار بسیاری از حسن روحانی دارند. امروز ایرانیان به طور کامل نا امید نشده اند، ولی امیدشان نسبت به قبل کمتر شده. با این حال، رییس جمهور روحانی برنامه‌ای ارائه کرده که مسایل را، به ویژه در حوزه اقتصادی، پیش ببرد و البته نتایجی نیز در این حوزه‌ها به دست آورده. به عنوان مثال، تورم تا ۱۵ درصد کاهش یافته، درحالی که قبلاً ۴۰ درصد بود. مشکل، فوق محافظه کاران هستند که چوب لای چرخ او مي‌کنند. هدف آنها روشن است: آنها نمی خواهند که او موفق شود. بدین ترتیب، مردم ایران باز هم نا امیدتر از قبل خواهند شد و به همین دلیل است که فکر مي‌کنند باید در انتخابات آینده مجلس در سال آینده پیروز شوند(…..)
:
آیا آزادی‌های فردی یا آزادی مطبوعات که در زمان رییس جمهور سابق محمود احمدی نژاد به شدت افول کرده بود، اکنون بهتر شده است؟
در این زمینه وضعیت از زمان انتخاب آقای روحانی وخیم تر شده. حکومت درست پس از انتخاب او در ژوئن ۲۰۱۳ برخی از زندانیان سیاسی و روزنامه‌نگاران را آزاد کرد ولی اکنون شاهد آن هستیم که روزنامه‌ها توفقیف می‌شوند و روزنامه‌نگاران و مخالفان سیاسی پشت میله های زندان مي‌افتند. اینکه حکومت به عنوان مثال مي‌گوید کل روزنامه‌نگاران از محمد خاتمی چیزی نگویند و ننویسند، عملی کاملاً غیرقانونی است. و این در حالی است که وی هیچ گاه خواستار تغییر حکومت نشده. این افول آزادی به دلیل مخالفت‌های مجلس است. زمانی که در اصفهان، روی صورت چندین زن اسید می‌پاشند، هیچ کس دستگیر نمی‌شود و این به هیچ وجه نشانه خوبی نیست. ولی این طور نتیجه‌گیری نکنید که علی‌رغم تمامی این یأس‌ها، سقوط حکومت نزدیک باشد. بی شک ما با مشکلات بسیاری روبرو هستیم، ولی کسی خواستار وقوع یک انقلاب جدید نیست. حتی در سال ۲۰۰۹ نیز اکثر معترضان تنها خواهان تغییرات در بطن حاکمیت بودند.
:
آیا شما علی رغم اینکه یکی از اعضای حکومت محسوب مي‌شوید، در سال ۲۰۱۲ به مدت شش ماه به زندان افتادید؟

من نیز به مانند بسیاری از زندانیان به اتهام تبلیغ علیه نظام به زندان افتادم. من در بخش سیاسی زندان اوین بودم و با من نیز، با اینکه فرزند یکی از بنیانگزاران جمهوری اسلامی هستم، درست به مانند دیگر زندانیان رفتار می‌شد. پنج روز را در سلول انفرادی گذراندم. دیگر زندانیان این امید را داشتند که زندانی بودن در کنار دختر رفسنجانی وضعیت آنها را بهتر خواهد کرد. علی‌رغم تمامی مشکلاتی که وجود داشت، از این تجربه پشیمان نیستم و حتی نکات مثبت بسیاری از آن به دست آوردم. زمانی که زندانی بودم، کسانی را دیدم که از آنها به عنوان مردان و زنانی بزرگ یاد مي‌کنم(…)در یک کلام تمامی کسانی که در ایران برای ایده‌های خود مبارزه مي‌کنند.
:
آیا فکر مي‌کنید توافقی میان ایران و کشورهای غربی حاصل شود؟

در این خصوص نیز امیدها کاهش یافته. تندروها چه در ایران و چه در ایالات متحده بر سر راه توافق مانع‌تراشی مي‌کنند. باراک اوباما در کل از مذاکره سخن می‌گوید، ولی گاهی از فرمول‌هایی مانند “تمامی گزینه ها روی میز است” استفاده می‌کند تا اشاره ای به حملات نظامی احتمالی باشد. این موضع‌گیری در ایران باعث تقویت مواضع کسانی می‌شود که دشمن چنین توافقی محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، روحانی هر کاری می‌کند تا با رعایت خطوط قرمز تعیین شده از سوی رهبري به توافق دست یابد ولی هرچه زمان بیشتر می‌گذرد، یأس و نا امیدی مردم نیز بیشتر می‌شود.
:
شما جزو کسانی هستید که حسن روحانی را ترغیب به برگزاری رفراندوم می‌کنند. آیا او امکانات لازم… را دراختیار دارد؟

برگزاری رفراندوم در بندهای قانون اساسی آمده است. با توجه به اینکه همه ادعا می‌کنند از جانب مردم سخن می‌گویند، پس بگذارید که مردم خودشان به چنین سؤال مهمی پاسخ دهند. رییس جمهور روحانی با مطرح کردن این مسأله صرفاً می‌خواست بگوید که قدرت و اختیارات‌اش محدود است. در مقابل، محافظه‌کاران نباید این تلقین را داشته باشند که این کار باعث تضعیف قدرت آنها خواهد شد. رفراندوم همان طور که در قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش بینی شده، تنها راه حل برای خروج از بحران است.(…)، ولی من امیدوارم که شرایط تغییر کند. این یک مسأله حقوقی است، نه سیاسی. حسن روحانی با انجام این مسأله پا را فراتر از قانون نمی‌‌گذارد.

:

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین