امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۴ Friday, 19 April 2024

ملازهی: اعلام نتایج انتخابات افغانستان پایان منازعات در این کشور نخواهد بود

ملازهی: اعلام نتایج انتخابات افغانستان پایان منازعات در این کشور نخواهد بود

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: به نظر نمی‌رسد با اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری تنش‌ها و اختلافات در این کشور کمرنگ شود و باید منتظر واکنش‌های رقبای انتخاباتی بود.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز ، پیر محمد ملازهی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌و‌گو با ایسنا ، با اشاره به ادامه روند بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان خاطرنشان کرد: تیم عبدالله عبدالله موضعی را اتخاذ کرده که گویا نمی‌خواهد نتایج را بپذیرد زیرا بر سر چگونگی ابطال آرای تقلبی با رقیب خود اختلاف نظر دارد.

 

او ادامه داد: اگر آرای انتخابات اخیر افغانستان در همان سطح محدودی که اعلام شده باطل شود مورد قبول عبدالله قرار گیرد نخواهد گرفت و در نتیجه مساله تعیین رییس‌جمهور در افغانستان نیز حل و فصل نخواهد شد. در همین راستا یکی از اعضا تیم عبدالله عبدالله اعلام کرد، در صورتی که روند ابطال آرای تقلبی مطابق با نظر آن‌ها پیش نرود عبدالله عبدالله و تیمش نتایج انتخابات را نخواهند پذیرفت به همین دلیل به نظر می‌رسد این اختلاف نظرها کاملاً جدی است به‌خصوص این که احتمالا میزان آرایی که قرار است باطل شوند مورد نظر عبدالله و تیم او نخواهد بود به نظر نمی‌رسد حتی با اعلام نتایج قطعی هم ثبات و آرامش در این کشور برقرار شود.

 

وی گفت: اگر اشرف غنی به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان انتخاب شود به نظر می‌رسد دور جدیدی از اختلاف نظرها میان حامیان او و عبدالله عبدالله شکل بگیرد زیرا هم اکنون هم به عبدالله فشارهای زیادی برای تشکیل دولت موازی وارد می‌شود و تهدیدهایی هم مبنی بر انجام اقدامات مسلحانه و تصاحب ادارات دولتی صورت گرفته است که در صورت تحقق آن افغانستان به سمت جنگ داخلی پیش خواهد رفت.

 

ملازهی با اشاره به برخی اظهارنظرها از سوی آمریکا مبنی بر این که اگر روند معرفی رییس‌جمهور افغانستان طولانی شود پنتاگون طرح‌هایی برای ارائه دارد، خاطرنشان کرد: تا امروز به طور رسمی اعلام نشده است که آمریکایی‌ها چه تصمیماتی را می‌خواهند اتخاذ کنند ولی قرار بود رییس‌جمهور آینده افغانستان در کنفرانس پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که سپتامبر در اروپا برگزار می‌شود حضور داشته باشد به همین دلیل انتظار می‌رفت تا قبل از این کنفرانس تکلیف رییس‌جمهور آینده افغانستان مشخص شود. علاوه بر این خود کرزای هم اعلام کرده بود که تا 11 شهریور باید تکلیف روشن شود و مراسم تحلیف انجام شود که گویا این امر تاخیر افتاده است.

 

این کارشناس مسائل افغانستان با بیان این که تلاش‌های زیادی برای اعلام سریع‌تر پیروز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان صورت می گیرد، افزود: اتحادیه اروپا و آمریکا هم فشارهای زیادی به دولت فعلی افغانستان وارد می‌کنند تا هر چه زودتر نتایج نهایی انتخابات افغانستان اعلام شود. علاوه بر این گفته شده است که اگر این امر به سرعت تحقق نیابد نیروهای ناتو هم در این کشور باقی خواهند ماند. البته نیروهای ناتو و نظامیان آمریکا در هر صورت به صورت کامل خاک افغانستان را ترک نخواهند کرد و هر چند بخش عمده‌ای از این نیروها از این کشور خارج شوند ولی باز هم حدود 8 تا 10 هزار نیرو در خاک افغانستان باقی خواهند ماند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرار است در کنفرانس پیمان آتلانتیک شمالی که در ابتدای ماه جاری میلادی در اروپا برگزار می شود وضعیت افغانستان بررسی شود ولی متأسفانه تا امروز این کنفرانس‌ها نتایج عملی لازم را برای کشوری مانند افغانستان به همراه نداشته است.

 

انتهای پیام

 

۱ دیدگاه برای این خبر ثبت شده است.

  1. حساس ترین مسئله برای جهان سوم و خطرناک ترین کار برای نظر دهنده. انتخاب اصلح، نسخه نجات اسلام است. اما نه صدر اسلامی ها به آن رضایت دادند و نه بعد از آن. بنویسی اکثریت راه خطا می روند به مذاق اکثریت خوش نمی آید. بگوئی کشورهای اسلامی تنها کشورهائی هستند که وظیفه دارند این نسخه بی بدیل را به صورت تمام و کمال(نه مثل بقیه احکام دست و پا شکسته) به اجرا بگذارند تا یک بار هم حرف خدا باشد و یک بار هم نسخه از اینجا به بیرون از مرزهای اسلام برود کشورهای مسلمان آن را بر نمی تابند. پس می ماند راه حل بینابین. انتخاب شایسته توسط خبرگان مردم و معرفی آن به آرای مردم که نامش امروز انتخابات مهندسی شده است. اما خود این لغت هم بعضا بدجوری مهندسی می شود. درغیر اینصورت مر مرا تقلیدشان بر باد داد. همین انتخابات افغانستان بهترین محک است. تلویزیون بی بی سی مدتی پیش نشست خبری زنده(زوندی) جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را بهمراه دو نامزد انتخابات افغانستان را پخش می کرد که در دو طرف او ایستاده بودند و از توافقی صحبت می کردند که طی آن قرار شده بود تمام صندوق ها زیر نظرسازمان ملل بازشماری بشوند. مراسم تحلیف تا نتایج شمارش مجدد آرا به تاخیر بیفتد و هر دو به نتایج بدست آمده تمکین کنند و هر کدام انتخاب شد بفکر دولت وحدت ملی(فراگیر ملی) باشد. یعنی یکی بشود رئیس جمهور و دیگری رئیس دولت! راه حل بینابینی منطبق با مصحلت امروز آن کشور و هر کشور مشابه و نه قوانین اساسی کشورهای مشابه برای مشارکت دادن همه بدون ریختن، آویختن و افروختن خون و حق و کین همه. بعد از سخنرانی آقای جان کری او از هر دو نامزد خواست پشت تریبون رفته و به مردم خود از تفاهمات و توافقات بدست آمده بگویند. با تعارف احمدزی، اول عبدالله عبدالله پشت میکروفون رفت تشکر از آمریکا و .. اول به زبان انگلیسی بعد فارسی، سپس اشرف غنی احمدزی به ترتیب به سه زبان انگلیسی، پشتون و فارسی که همین هم مورد گلایه یکی از کاربران در یکی از سایت ها شد که چرا عبدالله عبدالله به زبان پشتون صحبت نکرد! بعد هم دیده بوسی هر دو نامزد! به خود می گفتم این ها همه حقایق تلخ-تاریک تاریخ کشورهای بدون سابقه دمکراسی است که انتخابات راه می اندازند تا اختلافات خود را بیشتر کنند، تا بر اختلافات قومی کشور بیشتر دامن بزنند. با یک جمله به خون هم تشنه می شوند و با یک نشست مشترک قربان و صدقه هم می روند. کیست که نداند مراقبت از آرا مهم تر از خود انتخابات است. مثالش به این می ماند که کسی ماشینی را سوار بشود که جک ندارد. تقلب رأس در این کشورها بیش از تقلب رای است. اینقدر حب و بغض ها، قوم گرائی ها، منفعت طلبی ها و برتری جوئی ها در این ممالک زیاد است که حالا حالا جای انتخابات پر هزینه آزاد نیست. اخیرا وزیر مالیه افغانستان گفت دیرکرد اعلام نتایج انتخابات برای آن کشور تاکنون 5 میلیارد دلار هزینه برداشته است! انشاالله موضوع به همین جا ختم بشود و ما مسلمانان شاهد یک آشوب دیگر در یک کشور مسلمان دیگر نباشیم.

    0
    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین