امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۴۱ Thursday, 18 April 2024

نامه زیباکلام به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای؛ ۸ سال گذشته را فراموش کرده‌اند

نامه زیباکلام به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای؛ ۸ سال گذشته را فراموش کرده‌اند

صادق زیباکلام تحلیلگر مسائل سیاسی در نامه ای به هیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان از زحمات آنان قدردانی کرد. متن کامل این نامه را در زیر می خوانید:

:

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز ، حضرات آقایان دکتر محمد جواد ظریف، دکتر عباس عراقچی و دکتر مجید تخت روانچی
اعضاء محترم تیم مذاکره کننده هسته‌ا‌ی ایران دامت عظمته
با سلام و تحیات از طرف خود و خانواده ام مراتب تشکر و قدردانی خودمان را از ۱۵ ماه تلاشهای بی وقفه وصدها ساعت مذاکرات با همتایان اروپایی و آمریکایی تان اعلام می دارم. دستتان درد نکند و یقین بدانید که بسیاری از ملت ایران هم بر تلاشهای شما ارج نهاده و به شما افتخار می کنند.
:
البته بسیاری هم برعکس تلاشهای شما را “وادادگی” ، “عقب نشینی”، “تسلیم” ؛ تلاش هایتان را ناموفق؛ ۱۵ ماه مذاکرات بی وقفه تان را بی نتیجه وشکست خورده و بالاخره توافقاتی را هم که تا به حال داشته اید “بدتر از ترکمنچای” می خوانند اما بدانید که آنچه شما کرده‌اید به عنوان نقطه عطفی در تاریخ انقلاب به ثبت خواهد رسید.
:
آنان که شما را شکست خورده می‌پندارند و سرزنش می کنند که از همان ابتداء هم نمی بایستی به عهد و پیمان های “کدخدا” اطمینان می کردید و با طناب پوسیده آمریکا به چاه می رفتید، دو نکته را ظاهرا فراموش کرده اند: معضلات سنگینی را که فعالیت های هسته ایی مان در غالب تحریم ها برای کشور به بار آورده بود؛ ثانیا، عملکرد بی حاصل ۸ ساله خودشان را در بازکردن گره هسته ایی و نجات کشور از غل و زنجیری که تحریم ها بر دست و پای اقتصاد کشور بسته بود. فراموش کرده اند که در ۸ سال زمامداری شان دریغ از ۸ میلی متر که توانستند در حل بحران هسته ایی کشور پیشرفت نمایند.
:
فراموش کرده اند که در آن ۸ سال به قول آقای دکتر ولایتی “میز مذاکرات را با میز وعظ و خطابه اشتباه گرفته بودند” و بجای تلاش در حل اختلافات هسته ایی تنها هنرشان این بود که با افتخار از ارائه بسته پیشنهادی ایران به ۵+۱ سخن می گفتند. بسته هایی که موضوعات آنها عبارت بودند از “خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ایی” ؛ “جهان عاری از سلاح های کشتار جمعی”؛ ” مبارزه با تروریزم و خشونت”؛ ” عدالت جهانی و مبارزه با فقر” و سایر ژست های سیاسی بدون آنکه کوچکترین گام جدی در جهت حل مسئله هسته ایی مان بردارند.شما در این ۱۵ ماه چندین برابر آن ۸ سال مذاکره کردید؛ آنوقت از جانب همانها متهم می شوید که ۱۵ ماه اتلاف وقت کرده اید و هیچ گامی هم به جلو بر نداشته اید.
:
فراموش کرده اند که در حالیکه هسته ایی برایشان بیشتربه صورت یک بلند گوی تبلیغاتی و یک ابزار سیاسی در آمده بود کشور چه بهاء سنگینی برای تحریم ها می پرداخت. فراموش کرده اند که تحریم ها چگونه بسیاری از صنایع کشور را تعطیل کرده بود و مابقی با حد اقل تولید و به زحمت برسر پا بودند. فراموش کرده اند که تحریم ها چگونه صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی کشور را در آستانه زمین گیری قرار داده بود.
:
فراموش کرده اند که دور زدن تحریم ها چگونه باعث بوجود آمدن بزرگترین جریان فساد در طول تاریخ کشور شده بود. فراموش کرده اند که چگونه بواسطه تحریم ها و ناتوانی ما در پیشبرد پروژه های مادر در عسلویه وپارس جنوبی، قطربا دو میلیون جمعیت سه برابر ما از حوزه مشترک پارس جنوبی گاز برداشت می کند که ارزش مالی آن بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار در سال می شود.
:
یا در همین راستا سعودیها توانسته اند روزانه ۱۰۰ هزار بشکه بیشتر از ما از حوزه مشترک نوروز در خلیج فارس نفت استخراج نمایند که بر اساس بشکه ایی ۸۰ دلار سالیانه نزدیک به ۳ میلیارد دلار می شود. مشابه همین وضعیت در آینده ایی نه چندان دور در خصوص چاه‌های نفتی مشترکمان با عراق بوجود خواهد آمد که باز ما بواسطه تحریم ها نتوانسته ایم پیشرفتی داشته باشیم در حالیکه عراقی ها با شرکت های بزرگ نفتی غربی بیش از دوسال می شود که حفاری را در قسمت خودشان شروع کرده اند.
:
اینکه شما در طی این ۱۵ ماه حتی یکبار هم حاضر نشده اید تا از هسته ایی بهره برداری سیاسی نمایید ودر عوض تلاش کرده اید تا با مذاکرات جدی و رسیدن به تفاهم با غرب جلوی تحمیل این هزینه ها برمنافع ملی مان را بگیرید و اقتصاد کشور را مجددا بر روی دو پایش بلند نمایید، یقینا از دید بسیاری از هم میهنانمان پوشیده نخواهد ماند.
:
رویکرد شما درجریان مذاکرات ۱۵ ماهه با آمریکایی ها که برای نخستین بار بعد از انقلاب در چنین سطحی دارد صورت می گیرد در عین حال نشان داد که این نگاه که همه آمریکایی ها را دشمن فرض بگیریم چقدر نادرست است. بخشی از حاکمیت سیاسی آمریکا خواهان برخورد جدی تر و سخت گیرانه تری با ماست، در حالیکه بخش دیگر بدنبال یافتن نقاط مشترک است.
:
بخش اول معتقد است به ایران نمی توان اعتماد و اطمینانی داشت در حالیکه بخش دوم بر عکس معتقد است که شاید بتوان با ایران به تفاهم هم رسید. بخش نخست ما را “محور شرارت ” می داند اما برخلاف آنها خیلی ها هم هستند که نه ما را لزوما محورت شرارت می پندارند و نه پدر کشتگی با ما دارند. اینکه کدام گروه در قبال ما دست بالا را در واشنگتن پیدا کنند اتفاقا به میزان زیادی به رویکرد ما بستگی پیدا می کند.
:
رفتار امناء دولت قبل از شما بیشترین خدمت را به “ایران ستیزان” بخش اول نمود و هر دو گروه و همه را علیه ما بسیج نمود. در حالیکه رفتار شما بر عکس باعث ایجاد شکاف عمیقی در واشنگتن شده است. برای نخستین بار ظرف ۳۵ سال گذشته ترک هایی در دیوار بلند بی اعتمادی نسبت به ایران در واشنگتن ظاهر شده و یخ هایی در شرف آب شدن هستند. این نقطه عطف تاریخی بدون تردید حاصل ۱۵ ماه تلاش بی وقفه شما در مذاکره با مقامات ارشد آمریکایی است.
:
شما نشان دادید که اگر چه مذاکره و رسیدن به توافق با آمریکا دشوار است، اما غیر ممکن نیست. این دستاورد شما در جهت خدمت به منافع ملی مان اگر بیشتر از موفقیت هسته ایی تان نباشد یقینا کمتر از آن هم نمی باشد. دعای خیر میلیونها نفر از هموطنانتان یقینا با شما و تلاشهای ارزنده آتان می‌باشد. ایام بکام باد

:

صادق زیباکلام
ششم آذرماه یکهزاروسیصد و نود و سه

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین