امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۱ Saturday, 20 April 2024

نرخ ارز بازار آزاد غیر واقعی است/پیش‌بینی تورم 25 درصدی تا پایان سال آینده

نرخ ارز بازار آزاد غیر واقعی است/پیش‌بینی تورم ۲۵ درصدی تا پایان سال آینده

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با پیش بینی آینده روشن اقتصادی در سال آینده از غیر واقعی بودن نرخ ارز آزاد، تعیین تکلیف هدفمندی در سال آینده، کاهش تورم به 25 درصد تا پایان سال 1393 و همچنین ماموریت معاونت برنامه ریزی در تامین منابع مالی دو بسته کالایی سخن گفت.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا، محمد باقر نوبخت با اشاره به تبعیت قیمت ارز از عرضه و تقاضا اظهار کرد: اگر همخوانی بین عرضه و تقاضا نباشد به طور حتم قیمت‌ها تغییر می‌کند. این درحالی است که در مدت گذشته با برهم خوردن تقاضا قیمت ارز تغییر کرد و هجوم برای خرید ارز موجب افزایش قیمت آن و سبب کاهش حدود یک سوم میزان ارزش پول ملی شد.

 

وی با بیان اینکه بازار ارز بازار مطمئنی برای مردم نیست و دیگر آن را محلی برای پس انداز خود نمی دانند افزود: دولت می تواند به گونه ای حرکت کند که بازار را به ثبات رساند.

 

نوبخت گفت: دولت ارز لازم را برای روز مبادا در اختیار دارد بنابراین در آینده با توجه به اینکه بخشی از تحریم‌ها کاهش می یابد بدون تردید در آینده با قرار گرفتن منابع قابل توجهی ارز در اختیار دولت، بازار نیز تحت کنترل دولت خواهد بود.

 

او با اشاره به اینکه دولت قصد دخالت بی مورد در بازارها را ندارد بیان کرد: بازارها باید در یک وضع ثابت نگه داشته شود. از این رو اگر بانک مرکزی احساس کند که قیمت به خاطر برخی از شبهه‌ها حالت غیر عادی دارد بلافاصله وارد عمل خواهد شد چراکه دولت و اقتصاد راضی نیستند که قیمت ارز بی‌جهت پایین‌تر برود.

 

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور همچنین در مورد قیمت واقعی ارز افزود: قیمت ارز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود اما قیمت بازار غیر رسمی غیر واقعی بوده و باید خود را با قیمت‌های پایین‌تری که تعادل بازار را حفظ کرده و با قیمت رسمی متوازن است همگام کند.

 

وی با اشاره به اینکه دولت در راستای همسان سازی و متعادل کردن بازار حرکت می کند تاکید کرد: در صورتی که دولت بتواند قیمت ارز در بازار را به طور شناور مدیریت کند دو نرخ بازار و قیمت ارز غیر دولتی به یکدیگر نزدیک خواهد شد.

 

چرا تورم 40 درصدی شد؟

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه در مورد اقدامات دولت برای مهار تورم به علل شکل گیری و افزایش آن در ماه های اخیر اشاره کرد و افزود: افزایش نقدینگی بیش از حد در اقتصاد موجب افزایش تقاضایی که به رشد تورم انجامید شد. این در حالی است که از اقدامات مهم دولت طی 100 روز گذشته اجرای سیاست های واقع بینانه برای مهار نقدینگی بوده که تجدید نظر در بودجه نمونه بارز آن است.

 

وی همچنین فشار هزینه ای و افزایش بدون نظارت و بی رویه قیمت ها را در افزاریش تورم موثر دانست و گفت: این در حالی است که با افزایش قیمت عوامل تولید قیمت بهای تمام شده کالاها نیز افزایش می یابد از این رو دولت تلاش کرده در ماه های اخیر به شدت با افزایش غیر منطقی قیمت ها مقابله کند.

 

نوبخت در ادامه سومین علت 40 درصدی شدن تورم را انتظارات تورمی عنوان کرد و گفت: وقتی مردم به بازار اعتماد نداشته باشند همواره در پی ذخیره سازی بوده و در نهایت تقاضا به طور غیرواقعی افزایش می یابد. به عبارتی دیگر اگر جامعه نسبت به رفتارهای دولت در اقتصاد مطمئن و امیدوار نباشد تلاش می‌کند برای آینده ذخایری را بالا ببرد از این رو تورم نیز افزایش خواهد یافت.

 

وی با بیان اینکه تورم یک رقمی ایدآل دولت است توضیح داد: با تدبیر دولت نرخ تورم نقطه به نقطه پنج واحد در سطح از شهریور تا مهرماه تقلیل یافته است که البته این به معنی تقلیل قیمت‌ها نیست بلکه بر کاهش سرعت افزایش قیمت‌ها تاکید دارد.

نوبخت با بیان اینکه هدف دولت تا پایانت سال تورم 35 تا 36 درصدی خواهد بود پیش بینی کرد که تورم تا پایان سال 1393 تا 25 درصد کاهش یافته و نرخ رشد اقتصادی تا سه درصد رشد داشته باشد.

 

با منابع یارانه نقدی کارهای بزرگتری می توان کرد

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه در مورد سیاست دولت در ادامه هدفمندی یارانه ها نیز اظهار کرد: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تا پایان سال به همین شیوه کنونی ادامه خواهد یافت اما با توجه به منابع لازم برای توزیع بین خانوارها و میزان قیمتی که برای انواع کالاها و خدمات مشمول هدفمندی یارانه می‌شود شیوه‌ توزیع این منابع و تعیین نوع خانوارها در سال آینده مشخص خواهد شد.

 

وی با اشاره به تشکیل چند کارگروه در حوزه هدفمندی بیان کرد: هدف ما این است که در نتیجه هر تصمیمی که اتخاذ می شود کمترین آسیب متوجه خانواده های نیازمند باشد. از سویی دیگر درآمدهای حاصل از افزایش قیمت ها و آثار آن بر زندگی مردم دیده شود که پرداخت های غیر نقدی یکی از این شیوه هاست.

 

نوبخت ادامه داد: یکی از کارگروه های ما در حال بررسی این موضوع است که قیمت های مدنظر دولت در اجرای هدفمندی چه میزان می‌تواند منابع درآمدی ایجاد کرده یا اینکه تا چه اندازه می‌تواند بدون فشار روی خانواده‌ها قیمت‌ها را افزایش داد چرا که آقای روحانی روی این موضوع بسیار حساس هستند که هر تصمیمی که در دولت گرفته می‌شود حداقل آسیب را به زندگی مردم وارد کند.

 

وی با بیان اینکه رقم واقعی پرداخت یارانه ها در هر ماه بیش از 400 هزار میلیارد تومان است تصریح کرد: با وجود تاثیری که این رقم می تواند در زندگی افراد جامعه داشته باشد اما با این منبع کارهای بسیار بزرگتری را می توان در کشور انجام و سرمایه گذاری های مثبتی انجام داد.

 

معاونت برنامه ریزی منابع دو بسته کالایی را تامین می کند

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور همچنین درمورد ارائه دو بسته کالایی به اقشار محروم گفت: همانطور که دولت در جهت تقویت زیرساخت‌های اقتصاد در حال تلاش است از گذران عادی زندگی مردم نیز مغفول نیست و همواره در تلاش است تا علاوه بر انجام کارهای اساسی به زندگی عادی مردم نیز توجه داشته باشد و بتواند بخشی از بار موجود بر دوش مردم را بردارد. از این رو دولت تصمیم گرفت دو بسته کالایی که عمدتاً مایحتاج زندگی غذایی مردم است را تدارک دیده و در دو مرحله توزیع کند و برای این کار نیز منابع لازم را از هم‌اکنون اختصاص خواهیم داد.

 

نوبخت با اشاره به اینکه با توجه به کاهش منابع بودجه ما ناچار به کاهش سقف هزینه‌ها هستیم گفت: بنابرای باید تدابیر و صرفه جویی های لازم انجام شود تا بتوانیم دو بسته‌ کالایی که شامل کالاهای مورد نیاز خانوار است را توزیع کنیم.

 

وی افزود: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور منبع دوبسته کالایی را تامین خواهد کرد و تا پایان سال بین مردم توزیع می‌شود.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین