امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۱ Friday, 19 April 2024

نگاه‌تان به مجلس تمسخرآمیز نباشد!

نگاه‌تان به مجلس تمسخرآمیز نباشد!

رییس مجلس شورای اسلامی گفت که نباید نگاه رسانه‌ها به مجلس به عنوان پایگاه مهم جمهوریت تمسخرآمیز باشد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، علی لاریجانی در مراسمی که امروز (شنبه) به مناسبت روز خبرنگار در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: مجلس رکن اساسی در جمهوریت کشور و نهادی است که باید همه از آن صیانت کنند، قطعا مساله جمهوریت یک موضوع تفننی نیست و این امر برای مردم‌سالاری دینی رکن مهمی به حساب می‌آید لذا اگر نهاد جمهوریت در کشور خسران ببیند همه خسارات می‌بینند و این مربوط به این خط و آن خط نیست.

 

وی افزود: گاهی به خاطر برخی اختلاف‌نظرهای سیاسی، کلیت مجلس تخریب می‌شود یا مورد تمسخر قرار می‌گیرد که این امر به نفع هیچ کس نیست.

 

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مثلا در بحث ساپورت سوالی در حوزه فرهنگی مطرح شد و اگرچه لزومی نبود تصاویری در این زمینه پخش شود اما این امر به مجرایی برای تمسخر تبدیل شد،در این باره فیلم درستی کرده‌اند و تصاویری رویش گذاشتند در حالیکه این به نفع نهاد مجلس نیست، ممکن است ایرادی به یک نفر وجود داشته باشد اما نمی‌توان کلیت نهادی که پایگاه جمهوریت است را مورد تمسخر قرار داد.

 

لاریجانی ادامه داد: یا در مورد موضوع وازکتومی، مراد طراحان طرح این بود که قانون قبلی تحدید موالید لغو شود و چیزهایی هم به آن اضافه کردند اما ماجرایی درست کردند که اگر کسی از باروری جلوگیری کند او را به زندان می‌برند، در این مسائل مهم است که حقیقت موضوع مشخص شود.

 

وی اضافه کرد: همچنین ممکن است نماینده‌ای در نگارش طرحی کلمه‌ای را به اشتباه نوشته باشد، این اتفاق برای همه ممکن است رخ دهد اما نگاه ما به مجلس به عنوان پایگاه مهم جمهوریت نباید تمسخرآمیز باشد، این برای هر مجلسی اشکال دارد، نباید با نهادهای مهم اینطور برخورد کرد، رسانه‌ها هم می‌توانند در این زمینه موثر باشند، مثلا گاهی نوع بیان شما می‌تواند شرایط را معقول کند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع خبرنگاران پارلمانی اظهار کرد: انتظار من این است که شما اهالی رسانه در هر فعل رسانه‌ای که انجام می‌دهید تصویری از شرایط بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی را در نظر داشته باشید زیرا مهم است که ما از چه زاویه‌ای پدیده‌های رسانه‌ای را رصد می‌کنیم، فضای کشور اقتضاء می‌کند اهالی رسانه با مجموع مختصاتی که در آن قرار داریم نگاه مسئولیت‌شناسانه‌ای داشته باشند.

 

لاریجانی با اشاره به وجود اشکالاتی در فرهنگ عمومی در زمینه قانون‌گرایی، خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم توسعه را در کشور به وجود بیاوریم یا گامی در جهت عدالت برداریم جز اینکه جامعه را مقید به قانونگرایی کنیم.

 

وی با تاکید بر لزوم پایبندی دولت و مجلس به اولویت‌های مهم کشور، اظهار کرد: از رسانه‌ها که رکن مهم جمهوریت هستند انتظار می‌رود اولویت‌ها را مورد توجه قرار دهند، اگر منصفانه به صحنه نیازهای کشور نگاه شود عقل متعارف می‌پذیرد که مهم‌ترین مساله کشور نابسامانی اقتصادی است اما این موضوع در رسانه‌ها اولویت نیست و از نظر افکار عمومی آنچه در رسانه‌ها مطرح می‌شود با نیازهای جامعه فاصله دارد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشاجرات سیاسی در اولویت کار رسانه‌ها قرار دارد، گفت: این نگاه درستی نیست و نمی‌توان با این شرایط باری را از دوش کشور برداشت زیرا ما جز معطوف شدن اراده‌ها به این سمت راهی نداریم.

 

لاریجانی با بیان اینکه در مجلس مسائل زیادی در بعد نظارت و تقنین به حوزه اقتصاد اختصاص دارد، گفت: لازم است این موضوع برجسته شود، توضیح داده شود و نگاه‌ها به اولویت اصلی کشور معطوف شود.

 

وی با اشاره به نیاز به وفاق در کشور، تصریح کرد: دامن زدن به اختلاف کار سختی نیست اما تقریب عقاید نیازمند تلاش بسیاری است اگرچه این موضوع جزء مسائل مهم قرار نگرفته و ما تنها می‌خواهیم اختلافات را زیاد کنیم.

 

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجموع شرایط کشور و مسائل پیرامونی و بین‌المللی اقتضا می‌کند مسائل را با دید همگرایی بیشتر ببینیم. مثلا در مجلس آرای مختلفی وجود دارد و می‌توان آن را به سمت اختلاف بیشتر یا وفاق بیشتر برد. البته وجود نظرات مختلف ذات است اما تبدیل آن به اختلاف عمیق حرکت مطلوبی نیست.

 

لاریجانی همچنین خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه می‌توانند کمک کنند که فرهنگ همگرایی جایگزین شود.

 

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به حساسیت کار رسانه‌ای به سابقه رسانه‌ای خود نیز اشاره کرد و گفت: من حس می‌کنم شما کار حساسی بر عهده دارید البته کار رسانه‌ای واقعا دلپذیر و اثرگذار است اما بدون مشکل هم نیست.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط بین‌المللی خاطرنشان کرد: گاهی در صحنه بین‌الملل با برخی مسائلی مواجه هستیم که خیلی ساده طرح می‌شود در حالیکه ذات بعضی موضوعات پیچیده است و نیاز به باز کردن ابعاد مختلف آن وجود دارد. مثلا آشفتگی منطقه از لیبی تا افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین در چند دهه اخیر به اندازه الان نبوده و همین نشان می‌دهد در مجموع طراحی‌هایی برای منطقه شده است اگرچه با دقت نظر و همفکری این مشکلات قابل رفع است.

 

لاریجانی ادامه داد: مجموع عوامل صحنه بین‌الملل حکایت از طراحی وسیع‌تری دارد و مخصوصا شرایطی که در کشورهای همسایه، عراق، سوریه و فلسطین به وجود آمده اقتضائاتی برای کار رسانه‌ای دارد.

 

وی با اشاره به وضعیت داخلی کشور، تصریح کرد: وضع اقتصادی به گونه‌ای است که جز با فکر جمعی سازماندهی نمی‌شود. مثلا حدود شش هزار روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند یا مسائلی مثل فقر و بیکاری، سلامت، فرهنگ و آموزش مسائل کوچکی نیست و جز با پرشتاب شدن روند توسعه قابل حل نیست.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به محدودیت منابع کشور و صرف 85 درصد منابع برای بودجه‌ جاری، اظهار کرد: ما قدرت مانور زیادی نداریم و جز شتاب در توسعه راهی برای بهبود شرایط وجود ندارد چرا که مشکلات مهمی از نظر اقتصادی در کشور وجود دارد.

 

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش در جمع خبرنگاران در مورد موضوع صیانت از خبرنگاران که توسط یکی از خبرنگاران پارلمانی مطرح شد، گفت: خودتان در این باره پیشنهاد بدهید که این موضوع را چطور می‌توان محقق کرد. اگر راه‌حل قانونی مدنظرتان است این موضوع را از مسیر مجلس پیگیری می‌کنیم.

 

وی در مورد محدودیت دید خبرنگاران پارلمانی در صحن مجلس نیز گفت: شاید بشود با جابجایی جایگاه خبرنگاران راه‌حلی برای این موضوع پیدا کرد.

 

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی پس از سخنرانی خود در جمع خبرنگاران، از خبرنگاران حوزه پارلمانی با اهدای لوحی تقدیر کرد.

انتهای پیام

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین