امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۴ Thursday, 18 April 2024

هشدارهای آتش‌نشانی درباره چهارشنبه‌سوری

هشدارهای آتش‌نشانی درباره چهارشنبه‌سوری

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران توصیه‌ها و هشدارهایی را پیرامون ترقه‌بازی کودکان در ایام منتهی به چهارشنبه‌سوری اعلام کرد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز مهندس فتح‌اله تیموری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فرا رسیدن چهارشنبه آخر سال و گرایش افراد به ویژه کودکان و نوجوانان به آتش‌بازی و استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا، گفت: آنچه این روزها به عنوان ترقه و مواد محترقه و انفجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوعا به صورت ترکیبی است و همین موضوع سبب حساسیت این مواد شده تا جایی که گاه بر اثر جابجایی یا وارد شدن ضربه‌ای کوچک و رسیدن حرارت عمل کرده و منفجر می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی بدون هیچ گونه محرکی و تنها به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی یا ارتعاشات هوا نیز امکان فعال شدن و انفجار این مواد وجود دارد، خاطر نشان کرد: به هر صورت انفجار این مواد سبب آزاد شدن ناگهانی حجم زیادی از انرژی و پرتاب ذرات و ایجاد حریق و صدای مهیب می‌شود که بروز خسارت جانی و مالی از نتایج آن است.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به انفجار این مواد در محیط‌های سربسته، گفت: در محیط‌های بسته اثر تخریبی این مواد فوق‌العاده بالا خواهد بود؛ به طوری که 250 گرم از این مواد می‌تواند یک خانه با وسعت 70 مترمربع را کاملا ویران کند و شیشه‌های چندین ساختن را تا شعاع 250 متری محل انفجار بشکند.
تیموری با بیان اینکه مکررا دیده شده که این مواد را در کمد و زیرزمین نگهداری می‌کنند، گفت: فضای نگهداری از این مواد به گونه‌ایست که بدون دخالت انسان و محرک‌های شدید نیز امکان انفجار وجود دارد. همچنین برخی دیگر نیز برای جابجایی این مواد، آن را در ساک یا کیف دستی قرار می‌دهند که در این صورت نیز حرارت ایجاد شده در ساک و ضربه‌ای کوچک، سبب انفجار آن می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کودکان و نوجوانان باید از تهیه و استفاده از این مواد جدا خودداری کنند، گفت: قطعا برای مقابله با این پدیده باید در مرحله نخست به اقدامات فرهنگی به منظور آگاه کردن استفاده‌کنندگان از این مواد دست زد و آنان را از افتادن به شرایط این چنینی بر حذر داشت.

تیموری از والدین و مسؤلان واحدهای آموزشی نیز خواست در ایام باقی مانده از سال با ارائه توصیه‌های ارشادی و ایمنی به کودکان و نوجوانان، آنان را از خطرات و عوارض بازی با آتش و ترقه آگاه کنند.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه بر اساس قانون خرید و فروش مواد محترقه به هر شکلی جرم است، گفت: عوامل سودجو و فرصت‌طلب نیز باید توجه داشته باشند که فرا رسیدن ایام چهارشنبه‌سوری دلیلی برای سودجویی آنان نیست و با تولید و توزیع‌کنندگان این مواد به شدت برخورد می‌شود.

تیموری همچنین از مراجع قضایی و عوامل انتظامی خواست با دقت فعالیت افراد سودجو در این زمینه را زیر نظر داشته و با عوامل توزیع و فروش این مواد به شدت برخورد کنند و با استفاده از رسانه‌ها، اقدام به اطلاع‌رسانی این موضوع کنند.

وی با اشاره به نقش صدا و سیما و رسانه‌های گروهی نیز خاطر نشان کرد: نقش رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما نیز در این زمینه غیر قابل انکار است و آنان باید با تهیه اخبار و گزارش‌های هشداردهنده و انعکاس آمار سوء ترقه‌بازی، مردم را از خطرات اجتماعی، اقتصادی و حتی زیست محیطی این پدیده آگاه کرده و هشدارهای لازم را به آنان ارائه کنند.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از شهروندان نیز خواست در صورت مشاهده خرید و فروش مواد محترقه، مراتب را سریعا به نیروهای انتظامی اطلاع دهند.

تیموری با بیان اینکه کبریت از جمله وسایل به ظاهر ساده‌ای است که از سوی کودکان برای آتش‌بازی و ترقه‌بازی استفاده می‌شود، گفت: ممکن است این وسیله به ظاهر کم خطر به نظر برسد. اما به والدین توصیه می‌کنم که به ویژه در این ایام سال که ممکن است کودکان و نوجوانان تحت تاثیر برخی افراد به رفتارهای هیجان‌انگیز دست بزنند، کبریت و مواد و مایعات قابل اشتعال را از دسترس آنان خارج کنند.

وی با بیان اینکه برخی از کودکان و نوجوانان ممکن است برای تهیه مواد محترقه، به فروشگاه‌های رنگ، مواد شیمیایی و حتی داروخانه‌ها مراجعه کنند، گفت: مسئولان این قبیل فروشگاه‌ها باید توجه داشته باشند که از فروش این مواد به افراد مشکوک به ویژه در ایام منتهی به چهارشنبه آخر سال خودداری کنند.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به تجربیاتی که از عملیات‌های آتش‌نشانی در حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری کسب کرده، گفت: کودکان و نوجوانان در این ایام کبریت، ترقه و مواد منفجره را در نقاط غیرقابل دید نظیر انباری، زیرزمین، بالکن، پشت‌بام، داخل کیف، کمد و … مخفی می‌کنند که این امر علاوه بر اینکه سبب پنهان ماندن آن از نگاه والدین شده، سبب بروز انفجار و وارد شدن خسارات جبرا‌ن‌ناپذیری نیز می‌شود. بنابراین والدین باید نظارت کافی بر فرزندانشان داشته و این محل‌ها و قسمت‌ها را مورد بازرسی و کنترل قرار دهند و لوازم شخصی آنان را به طور غیر محسوس تحت نظر داشته باشند.

وی یکی از عوامل ایجاد حریق به ویژه در ساختمان‌ها را پرتاب مواد آتش‌زا حتی نظیر فشفشه و … به آسمان و افتادن آن روی پشت‌بام، بالکن یا پنجره‌های باز و حتی شاخه‌های خشک درختان دانست و گفت: معمولا فشفشه‌ها سبب به آتش کشیده شدن و شعله‌ور شدن سوختن تدریجی مواد می‌شود. بنابراین باید در این ایام بام‌ها، راه‌پله‌ها و … را از ضایعات پاکسازی کرده و مواد سوختی و وسایل اضافی نیز به محل امنی منتقل کرد.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران همچنین از شهروندان خواست در مسیرهای منتهی به چهارشنبه‌های آخر سال، حتی‌المقدور پنجره‌های ساختمان خود را بسته و مایعات و مواد سریع‌الاشتعال را به مکان امن انتقال دهند.

به گفته تیموری، شهروندان نیز باید توجه داشته باشند که از پرتاب مواد محترقه به آسمان خودداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید از آتش زدن بوته، هیزم و امثال آن در محوطه پارکینگ واحدهای مسکونی و کوچه‌ها و معابر عمومی خودداری کرد، خاطر نشان کرد: به شهروندان نیز توصیه می‌کنم که از پرتاب مواد منفجره، قوطی‌های دربسته، مخازن کوچک گاز و ظروف تحت فشار نظیر اسپری‌ها به داخل آتش که منجر به انفجار و صدای شدید می‌شود، خودداری کنند. زیرا بر اثر انفجار این مواد، قطعات بدنه و اشیای موجود در آتش به اطراف پرتاب شده و موجب جراحات شدید در بدن و به ویژه صورت و چشمان می‌شود.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اضافه کرد: در این ایام باید از قرار دادن ظروف مایعات و دیگر مواد قابل اشتعال در مجاورت آتش خودداری کرده و زمانی که آتش روشن شده، بنزین، نفت و گازوئیل را مجددا به روی آن نریخت.

تیموری با تاکید بر اینکه حتی‌المقدور باید از متوقف کردن خودروها در کوچه‌ها و معابر تنگ خودداری شود، گفت: آتش‌بازی در نزدیکی وسایل نقلیه احتمال آتش‌ گرفتن آنان را بسیار بالا می‌برد و در صورت وجود کمترین نشت بنزین در آنها نیز حادثه دوچندان می‌شود.

وی از آسیب رساندن به محیط زیست برای روشن کردن آتش در چهارشنبه آخر سال نیز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه برخی برای برافروختن آتش، اقدام به شکستن شاخه درختان کرده و در بوستان‌ها یا به روی چمن‌ها آتش روشن می‌کنند که توصیه می‌کنم جدا از این عمل پرهیز شود.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران پریدن از روی آتش با چادر و لباس‌های گشاد را خطرناک ارزیابی کرد و گفت: همچنین استفاده‌ از لباس‌هایی که نوعا از فرآورده‌های نفتی تولید شده و اصطلاحا به جنس آن پلاستیک می‌گویند، فوق‌العاده خطرناک است چرا که سریعا شعله‌ور می‌شود.

تیموری از شهروندان خواست در ایام ایام مخازن خاموش‌کننده دستی را در منزل، محل کار و … به صورت آماده و در دسترس قرار دهند تا در صورت نیاز سریعا از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه امیدواریم در ایام چهارشنبه آخر سال هیچ حادثه‌ای رخ ندهد، گفت: اما در صورت بروز حریق و حادثه، افراد باید خونسردی خود را حفظ کرده و همزمان با دور کردن کودکان، افراد مسن و زنان باردار، از محل حریق بلافاصله با 125 تماس گرفته و مراتب را با ذکر دقیق نشانی و نوع حادثه اطلاع دهند.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: در صورتی که حریق گسترده نبود، می‌توان با آب، گونی، پارچه نم‌دار و کپسول‌ اطفای حریق، شعله‌های آتش را خاموش کرد.

انتهای پیام

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین