امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۶ Saturday, 20 April 2024

وزیر مسکن: بانک مسکن ورشکسته است

وزیر مسکن: بانک مسکن ورشکسته است

وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از مشکلات موجود در حوزه مسکن، بانک مسکن است چراکه این بانک سه برابر وام‌دهی خود وام پرداخت کرده و از نظر استانداردهای حسابداری، بانکی ورشکسته محسوب می‌شود.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، عباس آخوندی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که شب گذشته برگزار شد، با بیان اینکه در حوزه مسکن دو مشکل عمده وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه مسکن دو مشکل وجود دارد که یکی از آنها مشکل خاص در مورد بانک مسکن و دیگری مشکل عام برای سایر بانک‌هاست.

 

بانک مسکن در گروگان مسکن مهر!

وی با بیان اینکه بانک مسکن به شدت گروگان مسکن مهر است، افزود: در حال حاضر بانک مسکن سه برابر ظرفیتش وام داده است و از نظر استانداردهای حسابداری این بانک با اینکه ورشکسته محسوب می‌شود و براساس مقررات هیچ قدرت قدرت وام‌دهی ندارد.

 

آخوندی با بیان اینکه سایر بانک‌ها نیز در مجموع از نظر وام‌دهی وضعیت خوبی ندارند، گفت: چنانچه بخواهیم از چنین وضعیت رکود و تورمی که در آن قرار داریم خارج شویم باید دو کار سخت انجام دهیم؛ یکی اینکه حتما به منابع بانک مرکزی متوسل نشویم و دیگر اینکه بازار مسکن را فعال کنیم.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با یک داستان دو وجهی که این دو وجه با هم در تضاد هستند مواجه می‌شویم، تصریح کرد: کلیاتی که مدنظر من قرار دارد این است که در ابتدای کار، حساب‌های بانک مسکن را تمیز کنیم تا این بانک بتواند قدرت وام‌دهی کسب کند. چنانچه این طرح به نتیجه برسد می‌توانیم در بخش مسکن فضای جدیدی فراهم کنیم.

 

وی افزود: اقدام دیگری که باید در این راستا انجام دهیم این است که سهم بانک‌ها را از نظر تامین مالی مسکن افزایش دهیم تا افراد بتوانند در جهت تامین مسکن خود وام‌های موثری از بانک دریافت کنند.

 

افزایش مبلغ وام مسکن در حال پیگیری

آخوندی با بیان اینکه برنامه مسکن دولت‌ها باید به گونه‌ای باشد که بر رفتار خانواده‌ها تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: در حوزه مسکن تنها سیاستی موثر است که بتواند رفتار خانواده‌ها را تغییر دهد. در این راستا در حال پیگیری دو اقدام راه‌اندازی پس‌انداز – تسهیلات و افزایش میزان تسهیلات مسکن هستیم.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حوزه شهرسازی اظهار کرد: در این حوزه آنچه به صورت اجمالی در نظر دارم این است که به اجرای قانون بازگردیم.

 

وی با اشاره به حوزه حمل و نقل اظهار کرد: در این حوزه با توجه به ماده 214 قانون برنامه پنجم توسعه و بند 126 قانون بودجه سال 1392 شرایط خوبی برای بازنگری برای بسیاری از طرح‌های این بخش وجود دارد.

 

آخوندی با بیان اینکه در حوزه ساختمان‌های دولتی یکسری اقدامات در حال پیگیری است، گفت: در این حوزه ما طرحی داریم که طی آن گروه سرمایه‌گذار، بیمارستان را احداث و دولت نیز کل خدمات این بیمارستان را به مدت 30 سال خریداری می‌کند که در این راستا این طرح در تمام بیمارستان‌های کشور در حال اجراست و در بیمارستان‌های تجریش، امام خمینی (ره) تهران و چندین بیمارستان در شهرستان‌ها انجام شده است.

 

تغییر شرایط ساخت آزادراهها؛ دولت دیگر مشارکت نمی‌کند

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه آزادراه‌ها اظهار کرد: از دهه 60 به بعد امکان سرمایه‌گذاری در حوزه آزادراه‌ها در داخل کشور به وجود آمده است. در سال‌های ابتدای این طرح، عمدتا بانک‌ها بودند که وارد سرمایه‌گذاری در این کار شدند. در مقاطعی نیز برخی از شرکت‌های خصوصی به این کار ورود پیدا کردند ولی در مجموع هیچ‌کدام نتوانستند به طور کامل سرمایه‌گذاری کنند.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اکنون در حوزه آزادراه‌های کشور دو نگاه جدید وجود دارد، اظهار کرد: اکنون به آزادراه‌ها به عنوان یک راه نگاه نمی‌کنیم بلکه به عنوان یک کریدور توسعه می‌نگریم و برگشت سرمایه‌گذاری در این بخش را نیز در این کریدورها می‌بینیم.

 

آخوندی با بیان اینکه بالغ بر 18 پروژه آزادراهی در کشور وجود دارد، گفت: ایده ما این است که نرخ مشارکت در این پروژه‌ها دیگر به صورت 50 درصد دولتی – 50 خصوصی نباشد بلکه به گونه‌ای باشد که سهم دولت از مشارکت در چنین طرح‌هایی صفر شود و کریدور را به بخش خصوصی واگذار کند.

 

وی با اشاره به نبیود اعتماد بخش خصوصی به دولت اظهار کرد: با توجه به نبود اعتماد گسترده‌ از سوی بخش خصوصی نسبت به دولت، این طرح به زمان بسیار زیادی نیاز دارد.

 

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به طرح‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل گفت: حمل و نقل ریلی از مواردی است که وزارت راه و شهرسازی به آن توجه زیادی دارد چراکه این کار هم در حوزه ایمنی تاثیرگذار است و هم در حوزه اقتصاد کلان.

 

آخوندی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل ریلی مشکل عمده ما بحث دسترسی به شبکه است، اظهار کرد: در این حمل و نقل ریلی و در حوزه مسافری ما به دنبال این هستیم که بالغ بر 2200 واگن به ناوگان مسافری کشور اضافه کنیم چراکه در حال حاضر میانگین سنی واگن‌های مسافری در کشور به 30 سال می‌رسد.

 

وی با اشاره به بودجه سال 1393 گفت: در این بودجه یکی از پیش‌بینی‌های خوبی که انجام شده است، این است که برای نخستین بار در یک بخش جداگانه‌ای از ریل حمایت شده است.

 

تعریض جاده چالوس تا ساخت آزادراه تهران – شمال

وزیر راه و شهرسازی به تشریح دو پروژه آزادراه تهران – شمال و متروی پروند پرداخت و گفت: آزادراه تهران – شمال از چهار قطعه جداگانه تشکیل شده است که از این قطعات تاکنون، قطعه چهار که به چالوس متصل می‌شود به پایان رسیده است.

 

آخوندی با بیان اینکه قراردادهای مربوط به قطعه نخست این پروژه با چینی‌ها بسته شده است، افزود: بخش نخست پروژه آزادراه تهران – شمال که تاکنون 50 درصد پیشرفت داشته است قطعه‌ای است که حدود 60 کیلومتر راه شمال را کوتاه می‌کند. این قطعه 32 کیلومتر است و تاکنون نیز هم منابع مالی آن تامین شده است و هم پیمانکار لازم شناسایی شده است.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فاصله‌ای میان قطعات ابتدایی و انتهایی پروژه آزادراه تهران – شمال 67 کیلومتر است، افزود: از این مسافت، حدود 57 کیلومتر تونل است. چنانچه این قطعات اجرایی شوند، در برخی قسمت‌ها جاده چالوس را با مشکل مواجه می‌کند در نتیجه برای جلوگیری از این کار، دو راه‌حل در نظر گرفته‌ایم.

 

افتتاح مترو پرند در تابستان 93

آخوندی ادامه داد: چنانچه قطعه نخست تمام شود، این قطعه همچون یک قیف به جاده چالوس سرازیر می‌شود. از سوی دیگر نیز چنانچه قطعه نخست با توقف مواجه شود تا قطعات دو و سه کامل شود، مدت زمان بسیار زیادی طول می‌کشد؛ بنابراین یکی از اقداماتی که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که ظرفیت جاده چالوس را از انتهای قطعه نخست تا ابتدای قطعه پایانی افزایش دهیم؛ به گونه‌ای که مردم از قطعه نخست وارد جاده چالوس شده و بتوانند در ادامه از طریق قطعه چهارم به چالوس برسند.

 

وی با اشاره به پروژه متروی شهر جدید پرند با بیان اینکه پروژه با همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان مترو در حال پیگیری است، اظهار کرد: ما در این زمینه حمایت‌های مالی را از سازمان مترو انجام داده‌ایم و امیدواریم که این طرح در تابستان سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین