امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۳ Saturday, 20 April 2024

پایان بی‌نتیجه دور دوم مذاکرات سوریه در ژنو / الابراهیمی: متاسفم!

پایان بی‌نتیجه دور دوم مذاکرات سوریه در ژنو / الابراهیمی: متاسفم!

خبرگزاری روسی ایتارتاس از پایان دور دوم مذاکرات ژنو 2 بدون هیچ نتیجه چشمگیری خبر داد. این در حالی است که ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کردند دور بعدی برای این مذاکرات وجود ندارد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، دور دوم مذاکرات صلح ژنو 2 میان هیات‌های دولت و مخالفان سوریه که از 21 بهمن آغاز شده بود، امروز (شنبه) بدون هیچ نتیجه یا دستاوردی به پایان رسید.

 

این خبرگزاری اعلام کرد که تلاش‌های اخضر الابراهیمی فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه جهت مذاکرات دولت و مخالفان به شکست انجامیده است و در نشست امروز در خصوص جدول کاری بعدی هیچ توافقی صورت نگرفت. همچنین دو طرف در خصوص نحوه آغاز مذاکرات درباره آینده سوریه نیز توافق نکردند.

 

دور اول مذاکرات ژنو 2 با هدف حل سیاسی بحران سوریه 31 ماه ژانویه بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید و دو طرف دور دوم مذاکراتشان را روز 10 فوریه آغاز کردند.

 

از سوی دیگر ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد که دور سومی برای مذاکرات ژنو 2 در کار نیست.

 

سهیر الاتاسی یکی از اعضای هیات ائتلاف مخالفان سوری در ژنو گفت: درباره دور سوم مذاکرات هیچ توافقی صورت نگرفت.

 

وی با طرح این ادعا که دولت سوریه تلاش می‌کند مانع آغاز مذاکرات درباره دولت انتقالی شود اعلام کرد: هیچ زمینه مشترکی میان هیات‌های دولت و مخالفان سوریه وجود ندارد.

 

الاتاسی ادامه داد: ما معتقدیم تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل اجرایی مقدمه‌ای برای پایان خشونت در سوریه خواهد بود در حالی که دولت به این مساله اعتقادی ندارد و با نحوه اداره جلسه مذاکره مخالف است.

 

در خصوص نقش الابراهیمی نیز الاتاسی تاکید کرد: ابراهیمی همه تلاش‌های خود را به کار بست و در هر جلسه‌ای تلاش کرد تا زمینه مشترکی را میان طرفین ایجاد کند اما در نهایت بدون هیچ نتیجه‌ای پایان جلسه را اعلام کرد.

 

در همین راستا اخضر الابراهیمی در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: ما آخرین نشست را در این دور برگزار کردیم؛ با دستور کار دور بعدی توافقاتی حاصل شد . دستور کار شامل چهار امر می‌شود که مساله نخست پایان خشونت و مبارزه با تروریسم است و مساله دوم دولت انتقالی و مساله سوم نهادهای ملی و امر چهارم تحقق آشتی ملی و گفتگوی ملی است.

 

وی خاطرنشان کرد: مخالفان سوری بر این باورند که مساله دولت انتقالی مهمترین مساله است. اما دولت سوریه مساله مهم را پایان تروریسم در سوریه می‌داند. من از آغاز پیشنهاد کردم که دو طرف با یکدیگر به توافق برسند چرا که این مسایل بسیار مهم است. ما یک هفته را از دست دادیم. من این پیشنهاد را دادم که روز نخست برای بررسی خشونت و مبارزه با تروریسم باشد و روز دوم برای دولت انتقالی اختصاص یابد. اعتراف می‌کنم که مدت‌ زمان یک روزه برای بررسی خشونت و تروریسم و یک روز برای مناقشه پیرامون دولت انتقالی کافی نیست. هیات اعزامی از سوی دولت سوریه با این امر که مساله دولت انتقالی در وهله نخست مورد بررسی و مناقشه قرار بگیرد مخالفت کرد که به این دلیل مخالفان تردید پیدا کردند که دولت خواهان مناقشه پیرامون این مساله نیست.

 

وی در ادامه افزود: برای سوریه خوب نیست که دور آتی برگزار شود و ما در همان دامی بیفتیم که این هفته در آن افتاده بودیم. بهتر است که هر طرف به مسئولیت خود عمل کند. ما باید با شریکان خود همچون بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه بحث و مناقشه کنیم.

 

فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه تصریح کرد: من تاسف خود را اعلام می‌کنم و از مردم سوریه عذر می‌خواهم که به تحقق امری مثبت امید بسته بودند. کمک‌رسانی‌ها به حمص به مردم سوریه امید بسیار داد که این اقدام آغاز خروج از بحران است. من به آنها می‌گویم که متاسف هستم.

 

من از هیات‌های دولت و مخالفان سوری می‌خواهم تا با جدیت برای اجرای معاهده ژنو یک برگردند تا در نهایت بحران سوریه حل شود. من امیدوار هستم که این طرز تفکر به طرف‌ها کمک کند تا با جدیت بیشتری عمل کند. دولت انتقالی هدف اصلی و مهم است. پایان خشونت نیز بسیار مهم است و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. یکی از طرفین باید به این باور برسد که تمام بندهای ژنو یک باید اجرایی شود. من با دبیر کل سازمان ملل دیداری خواهم داشت. هیات‌ها نیز با رهبران خود دیدار می‌کنند.

 

اخضر الابراهیمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا وی پیامی برای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه دارد یا خیر؟ گفت: من هیچ پیامی برای بشار اسد ندارم اما پیام من به همه افراد ذیربط در بحران سوریه است که به مردم سوریه و رنج‌های آنها فکر کنند و هر کس هر کاری که می‌تواند انجام دهد.

 

فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب تاکید کرد: زمانی برای برگزاری دور سوم تعیین نشده است. ما در خصوص دستور کار به توافق دست یافتیم اما مساله مهم چگونگی تعامل با این دستور کار است. من بر این باورم که مسئولان روسی و آمریکایی شریکان ما هستند و بی‌شک سازمان ملل ،‌آمریکا و روسیه نمی‌توانند به این بحران پشت کنند و ما تلاش می‌کنیم تا دامنه فعالیت این شرکا را گسترش دهیم.

 

اخضر الابراهیمی همچنین اظهار امیدواری کرد که زمان دور آتی مذاکرات دور نباشد.

 

در همین حال لوی الصافی، سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه اظهار کرد: در صورتی که شریکی در مذاکرات وجود داشته باشد ما در دور سوم مذاکرات مشارکت می‌کنیم. حرف و حدیث‌ها پیرامون اینکه ما به دنبال قدرت هستیم گمراه کننده است. تا تشکیل دولت انتقالی خشونت‌ها متوقف نخواهد شد. ما برای کمک به ابراهیمی برای یافتن راه حل انعطاف نشان دادیم. می‌خواهیم زمینه مشترکی برای حل و فصل مشکلات بوجود آید. دور آتی مذاکرات نشخص نیست و حضور ما در دور آتی در گرو تغییر موضع دمشق است.

 

سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه در ادامه گفت: با وجود اینکه ما قبول کردیم مساله مقابله با تروریسم را مورد بررسی قرار دهیم اما دولت با بررسی هیات انتقالی مخالفت کرد. دولت انتقالی براساس کفایت وملی‌گرایی انتخاب خواهد شد.

 

در همین راستا بشار الجعفری، رئیس هیات سوری در نشست ژنو نیز گفت: ما در خصوص دستور کاری که اخضر الابراهیمی ارائه داد توافق حاصل کردیم. مخالفان با بند نخست معاهده ژنو 1 که مربوط به مبارزه با تروریسم است بصورت ظاهری توافق دارند. آنها قادر به متوقف ساختن تروریسم نیستند.

 

وی افزود: اختلافات زمانی آغاز شد که مخالفان تفسیر خاص خود را از دستور کار مطرح کردند. ما به مردم سوریه می‌گوییم که به مذاکره صرفا برای مذاکره تلاش نمی‌کنیم. مخالفان این رویکرد را دارند که مساله مبارزه با تروریسم را در اولویت بعدی قرار دهند. آنها پیش بینی می کردند که نمانیدگان دمشق با دستور کار موافقت نمی‌کند که اینطور نشد. هر کسی که مخالف مبارزه با تروریسم باشد خود بخشی از تروریسم است.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین