امروز: سه شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۷ Tuesday, 23 April 2024

جنگ سرد جدیدی آغاز نمی‌شود/ موضع روسیه در قبال اوکراین عادلانه است

جنگ سرد جدیدی آغاز نمی‌شود/ موضع روسیه در قبال اوکراین عادلانه است

رئیس جمهوری روسیه معتقد است که بعید به نظر می‌رسد جنگ سرد جدیدی آغاز شود و نظر خود را اینگونه ابراز داشته که هیچ کشوری و هیچ کس تمایلی به آغاز چنین جنگی ندارد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ،  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: الحاق شبه جزیره کریمه واکنشی قابل قبول از جانب مسکو به زبان قدرت از جانب غرب است که تلاش می‌کند تا از چنین ابزاری برای به ثمر نشاندن اقدامات خود استفاده کند.

 

وی در جریان سخنرانی با روسای رسانه‌های جهان در نشست بین‌المللی اقتصاد در سن پترزبورگ افزود: من گمان نمی‌کنم که جنگ سرد جدیدی آغاز شود، به نظر من این رخداد بار دیگر اتفاق نمی‌افتد.

 

پوتین افزود: افرادی که کودتای مسلحانه در کی‌یف را تشویق و تحریک کردند باید پیامدهای سنگین آن را نیز بپذیرند. پیامدهای این کودتای مسلحانه در اوکراین تاثیرات منفی بر جای گذاشته است و همچنان باید اقداماتی برای تطابق با اصول بین‌المللی در این راه صورت گیرد و برای موقعیت‌های موافقت شده براساس منافع یکدیگر تلاش شود.

 

رئیس جمهوری روسیه در ادامه صحبت‌هایش گفت: مسکو نمی‌تواند در گوشه‌ای بنشیند و به صحبت‌های دیگران گوش سپارد. به عقیده من غرب تلاش کرده تا از زبان زور و قدرت استفاده کند و آنچه را که به عقیده خودش قانونی است به کرسی بنشاند. بنابراین ما باید پاسخی قابل قبول به این زبان تند بدهیم. این مساله‌ای نیست که تنها روسیه با آن موافقت می‌کند. روابط دو جانبه به گونه‌ای است که نباید از مرزهای تعیین شده پارافراتر گذاشته و گونه‌ای ناخوشایند رفتار شود.

 

وی افزود: ابزارهای مورد استفاده در روابط دوجانبه برای همکاری‌های مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرند و این ابزارها برای یافتن راه‌حل‌ها و توافقات استفاده می‌شوند.

 

پوتین درباره اوضاع اوکراین گفت: موضع روسیه در قبال اوکراین عادلانه است و مردم اروپا آن را مشاهده می‌کنند. در مورد نظرسنجی‌ها در اروپا عقیده من این است که اکثریت شهروندان اروپایی از موضع رهبران سیاسی خود درباره اوکراین حمایت نمی‌کنند اما از عقیده و موضع ما در قبال اوکراین تعداد زیادی حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

 

پس از رفراندوم مارس سال جاری میلادی در کریمه که منجر به پیوستن این شبه جزیره به روسیه شد غرب نگرانی خود را در این باره ابراز داشت که پوتین با هدف ایجاد مجدد مرزهای قدیمی اتحاد جماهیر شوروی سابق این اقدام را انجام داده است اما پوتین همواره این تمایل را رد کرده و می‌گوید عقیده مردمی در غرب بیش از آن چیزی است که رهبران آن‌ها ابراز داشته‌اند.

 

وی در این باره گفت: این یک اظهارنظر نادرست است و بیانگر واقعیت نیست. آن‌ها تلاش می کنند تا برچسب جاه طلبی به ما بزنند در حالی که اینگونه نیست. ما نمی‌خواهیم امپراطوری یا اتحاد جماهیر شوروی را مجدد احیا کنیم. من تاکید دارم که هیچ کدام از سرویس‌های خاص و ویژه روسیه در کریمه فعالیت نمی‌کند.

 

رئیس جمهوری روسیه درباره منزوی کردن این کشور اعلام کرد که این اقدام غیرممکن است و درباره تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت: به عقیده من آن‌ها با این کار نتیجه معکوسی را به وجود می‌آورند چرا که این تحریم‌ها بر روابط بین المللی روسیه هیچ تاثیری نمی‌گذارد. این تحریم‌ها ممکن است باعث تخریب نچندان کم روابط اقتصادی و برهم زدن اوضاع اقتصادی جهان شود و هیچ کس چنین روندی را نمی‌پذیرد. پیامدهای احتمالی این تحریم‌ها مطمئنا برای هرکسی منفی خواهد بود و این پیامدها بر اروپا، روسیه و اقتصاد جهان تاثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر این آنچه که در اوکراین رخ می‌دهد منافع روسیه را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به امنیت ملی روسیه اشاره کرد.

 

پوتین درباره افزایش فعالیت‌های ناتو و احتمال پذیرش اوکراین برای اقدامات نظامی این ائتلاف گفت: این روند نه تنها ممکن بود باعث پذیرش حضور نظامیان ناتو در اوکراین شود بلکه باعث می‌شد تا سیستم‌های تهاجمی در قلمرو اوکراین مستقر شود که از جمله آن می‌توان به حضور نظامی در مناطقی از کریمه اشاره کرد. اگر چنین اتفاقی می‌افتاد پیامدهای ژئوپلیتیکی جدی برای روسیه به وقوع می‌پیوست که از جمله آن می‌توان به خروج یگان روس از منطقه دریای سیاه و درگیری‌های بلند مدت برای به دست گرفتن حق مشروع برای حضور در این منطقه اشاره کرد.

 

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به “منافع ملی شرکا که یک مساله اصلی برای بهبود روابط و فعالیت‌های موثر است” به برقراری روابط با انگلیس اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم همچون گذشته با انگلیس همکاری داشته باشیم در صورتی که منافع دو کشور در این روابط حفظ شود.

 

پوتین درباره صحبت‌های پرنس چارلز، ولیعهد انگلیس که رئیس جمهوری روسیه را به هیلتر شبه دانسته بود نیز گفت: من در این باره هیچ چیز نشنیدم اما اگر این صحبت‌ها درست باشد غیرقابل قبول و نادرست است.

 

وی افزود: پرنس چارلز چندین بار به روسیه سفر کرده و اگر چنین اظهارنظری و تشبیهی درباره من گفته باشد کاملا غیرقابل قبول است و من مطمئنم که او چنین حرفی نزده چرا که او مرد با اخلاقی است. من شخصا با او ملاقات کردم و همین طور با سایر اعضای خانواده سلطنتی انگلیس و چنین رفتاری از این خانواده سلطنتی بر نمی‌آید.

 

پوتین همچنین اعلام کرده که آماده گفت‌وگو با ژاپن بر سر جزایر مورد مناقشه در اقیانوس آرام است اما ژاپن ممکن است برای این مذاکرات آماده نباشد.

 

ژاپن ماه گذشته میلادی علیه 23 تن از اتباع روس به لغو صدور ویزا مبادرت ورزید و پیرو راه ایالات متحده و اروپا در اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه به خاطر اقدامات مسکو در اوکراین شد.

 

با این حال پوتین در جریان صحبت با گروهی از خبرنگاران خارجی در حاشیه نشست اقتصاد جهانی سن پترزبورگ گفت: ما آماده مذاکره با ژاپن هستیم. آیا ژاپن آماده است؟ البته من شخصا مطمئن نیستم.

 

مسکو و توکیو مدت‌هاست که بر سر این جزایر مورد مناقشه در شمال هوکایدو که در روسیه کوریل و در ژاپنی قلمروهای ژاپنی نام دارند، مناقشه و درگیری‌ دارند.

 

پوتین در این باره گفت: دو طرف منافع زیادی در حل این مساله مورد مناقشه دارند و تنها با فعالیت مشترک سخت می‌توانند این مناقشه را حل کنند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین