امروز: پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۵ Thursday, 25 April 2024

«پول كثيف» اشكال ندارد، «عكس‌ پول» را بچسب!

«پول كثيف» اشكال ندارد، «عكس‌ پول» را بچسب!

چاپ طرح سردر دانشگاه تهران باعث ناراحتي دلواپسان شده است و يك نماينده اين جماعت به رييس كل بانك مركزي امر! فرموده‌اند كه اسكناس‌هاي مذكور را توزيع نكنند!

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز‌،‌ اين نماينده اصولگرا با اشاره به لزوم جلوگیری از انتشار این اسکناس گفت: من از همین تریبون از رئیس بانک مرکزی می‌خواهم از انتشار این اسکناس جلوگیری کند!

:
حال يك سئوال ساده:
جناب آقاي نماينده؛ شما كه براي يك طرح ساده حك شده روي اسكناس، اينقدر حساس بوده و به اين سرعت و با اين شدت و حدت، ابراز دلواپسي نموده‌ايد مي‌توانيد پاسخ بدهيد چرا در باره «پول هاي كثيف» كه به 170 نماينده اهدا ! شده كك‌تان نگزيد و دلواپس نشديد؟ و حتي همكارتان در مجلس، با گستاخي تمام آن را يك امر عادي مي‌داند و يا چرا نسبت به اين افشاگري مسئولان كشور كه بخشي از درآمدهاي ناشي از قاچاق! در انتخابات و سياست ايران وارد شده است، وامصيبتا سر نداديد و نمي‌دهيد؟
:
اما اگر روي اسكناس كشور، شعر شاعر بزرگ ايران كه «توانا بود هركه دانا بود» آن هم به مناسبت 80 سالگي دانشگاه تهران، منتشر شده، آسمان به زمين رسيد و دلواپسي‌تان دوباره گل كرد و از غيرت از دست رفته دم مي زنيد و يقه خود را پاره مي كنيد؟ با اين نوع رفتار متناقض، به افكار عمومي حق بدهيد كه بگويند: از منظر دلواپسان، «گردش پول كثيف در صحنه انتخابات و سياست كشور» بلااشكال است اما چاپ يك طرح از «دانايي، دانشگاه و شعر فخر ادبيات ايران؛ حكيم فردوسي»، گناه نابخشودني! اصلا چرا هميشه عادت كرده ايد در لفافه سخن بگوييد؟ آقايان، باور كنيد عصر اطلاعات و آگاهي و دانايي، اينترنت، شبكه هاي اجتماعي و… است! صريح‌تر حرف دلتان را بزنيد كه «توانا بود هركه دانا بود» هم شد حرف حساب؛ «تصوير سر درب دانشگاه» شد عكس؟! كمي با ملت‌تان روراست باشيد؛ لطفا!
:
پاسخ بانک مرکزی به شبهات دلواپسان!

بانک مرکزی در پاسخ به شبهات مطرح شده برخی جراید و پایگاه های خبری پیرامون انتشار اسکناس 50000 ریالی با طرح سر در دانشگاه تهران در آیین هشتادمین سال تاسیس این دانشگاه، مواردی برای تنویر افکار عمومی ارائه نمود.
– دانشگاه تهران نخستین و مهم ترین دانشگاه کشور و مهد پرورش استعدادهای برتر و نخبگان از دیرباز بوده و هست. تا جایی که رهبر معظم انقلاب در جمع اساتید این دانشگاه فرمودند:
:
“برترین دانشگاه کشور یعنی دانشگاه تهران که در واقع باید گفت دانشگاه تهران، دانشگاه ایران است و همیشه الهام بخش و پیشرو بوده و بیش از این هم انشاءالله باید باشد.”
:
– تغییر بخشی از طرح اصلی یک اسکناس یا سکه و انتشار آن به عنوان اسکناس و سکه یادبود و بزرگداشت به معنی حذف طرح اصلی نیست. و اسکناس 50000 ریالی مزین به حدیث نبوی، نقشه ایران همراه با نشان انرژی هسته ای جمع آوری نشده و در چرخه پولی کشور معتبر و انتشار آن ادامه خواهد یافت.
:
– انتشار اسکناس و سکه یادبود به مناسبتهای گوناگون ملی، مذهبی و بزرگداشت موضوعی خاص، در ایران و جهان سابقه ای طولانی دارد. به عنوان نمونه به اسکناس های 5000 ریالی با طرح ماهواره امید، 20000 ریالی با طرح مسجدالاقصی، و سکه های رایج با طرح های آزادی خرمشهر، حرم حضرت معصومه(ع) حضرت شاهچراغ، اعیاد قربان، غدیر و… می توان اشاره کرد.
:
– طرح اصلی روی اسکناس 50000 ریالی مزین به تصویر حضرت امام (ره) به رنگ بنفش است و طرح پشت اسکناس 50000 ریالی جدید نیز به رنگ بنفش و کاملا متناسب با رنگ نارنجی پس زمینه آن می باشد.
:
– شعر مشهور حکیم ابوالقاسم فردوسی نقش بسته در طرح جدید اسکناس یادبود 50000 ریالی “توانا بود هر که دانا بود/ ز دانش دل پیر برنا بود” تنها یک شعر نیست بلکه یک شعار ملی و جهانی است. فردوسی در شاهنامه، پس از ستایش پروردگار بر اهمیت علم و دانش تاکید دارد.
:
– در استفاده از آثار ملی و مذهبی برای طراحی و نقش اسکناس و سکه های رایج، اهمیت اثر مورد استفاده در طراحی به مراتب بیشتر از ارزش مبادلاتی آن، مورد توجه قرار می گیرد. برای مثال طرح مقبره سعدی شیرازی ابتدا روی سکه های رایج نقش بست و سپس در طرح پشت اسکناس 100000 ریالی مورد استفاده قرار گرفت.
:
– بر اساس بند (و) ماده 2 قانون پولی و بانکی کشور، مبلغ اسمی، شکل، جنس، رنگ، اندازه، نقشه و سایر مشخصات اسکناس ها و سکه های فلزی رایج کشور به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی و تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی تعیین خواهد گردید.

:

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین