امروز: پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۸ Thursday, 25 April 2024

کاکایی: رقبای اردوغان هم وزن او نیستند

کاکایی: رقبای اردوغان هم وزن او نیستند

یک پژوهشگر ارشد مسائل ترکیه معتقد است که پیش‌بینی می‌شود اردوغان با وجود همه انتقادها در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز است.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ،سیامک کاکایی، پژوهشگر ارشد مسائل ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار خارجی خبرگزاری، درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، گفت: این انتخابات از آن جهت مهم و قابل توجه است که به دلیل نقش منطقه‌ای ترکیه توجه محافل رسانه‌ای و سیاسی را به خود جلب کرده است اما بیش از آنکه بار منطقه‌ای داشته باشد در داخل ترکیه هم از این جهت که اولین انتخابات با آرای مردمی است و هم در بعد شرکت نامزدهای انتخاباتی حائز اهمیت است.

 

وی ادامه داد: هر سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به طور کلی در دو طیف جای می‌گیرند. به عبارت دیگر هر سه از دو بینش فکری و قومی طرفداری می‌کنند. در یک سو اردوغان و احسان اوغلو دارای نگاه مذهبی هستند و در مقابل صلاح‌الدین دمیرتاش یک کرد است. این نشان می‌دهد که بعد از مدت‌ها، تقابل با نگرش‌های فکری و قومی در مهم‌ترین انتخابات برداشته شده است و نشان از حذف هویت‌های قومی و مذهبی در کشور ترکیه است.

 

این پژوهشگر ارشد مسائل ترکیه اضافه کرد: به هر حال جدا از مباحث کلی در عرصه انتخابات هر سه نامزد نگاه‌شان به پایگاه‌های اجتماعی است. اردوغان به عنوان نامزد اول امید بسیاری به پیروزی در دوره اول دارد و پایگاه خود را در لایه‌های متوسط جامعه قرار داده است و توانسته در یک ماه اخیر از روش‌های مختلف استفاده کرده و به طور ویژه در تبلیغات انتخاباتی وارد شود اما رقبا وی را متهم به استفاده از تبلیغات دولتی می‌کنند.

 

وی ادامه داد: از طرف دیگر احسان اوغلو یک سیاستمدار دارای بار علمی و میانه‌رو است اما نمایندگی دو طیف سیاسی و قومی یعنی حزب جمهوری خلق به عنوان حزب دارای خط مشی لائیک و حزب ملی‌گرا دارای خط مشی ترک‌گرایی را بر عهده دارد که برخی معتقدند که این طرفداری‌ها برای کسی که سال‌ها رییس سازمان همکاری‌های اسلامی بوده است دارای پارادوکس است و نگرش احسان اوغلو با نگاه سیاسی و نژادی دو حزب طرفدار نمی‌خواند. این نکته قابل تاملی است که در نقد رویکرد احزاب ترکیه تلقی می‌شود و به نظر می‌رسد که آنها نتوانستند جایگزین بهتری بیابند.

 

کاکایی درباره مواضع صلاح‌الدین دمیرتاش به عنوان نماینده کردها، گفت: دمیرتاش یک کرد است و نماینده بخشی از کردها محسوب می‌شود اما حزب عدالت و توسعه امیدوار است که با توجه به تغییر و تحولات و نگرش جدید به کردها به خصوص شکستن تابوی مذاکرات با پ.‌ک.ک بتوانند آرای کردها را به دست آورند. حضور دمیرتاش در این انتخابات بسیار مهم است. با توجه به نتایج انتخابات شهرداری ها در چند ماه گذشته بین 5 تا 7 درصد در این انتخابات به وی رای می‌دهند که این آرا برای شکستن توازن آرا میان دو حزب مخالف و حزب عدالت و توسعه بسیار مهم است.

 

این پژوهشگر ارشد مسائل ترکیه با بیان اینکه به نظر می‌رسد بر اساس چند عامل اردوغان در این انتخابات پیروز است، گفت: در درجه اول جایگاه و موقعیت کاریزماتیک اردوغان در سال‌های اخیر عامل مهمی است. اگرچه در یک سال اخیر انتقادهای تندی چه در ارتباط با پارک گزی، سیاست خارجی، اقتصاد و فسادهای مالی مطرح شد و این مساله تا حدودی به موقعیت و محبوبیت اردوغان ضربه زد اما وی برخلاف رهبران سیاسی پیشین ترکیه تا حدودی شخصیت کاریزماتیک دارد و این می‌تواند به موقعیت وی در انتخابات قوت بیشتری دهد. رقبای اردوغان چندان هم‌وزن نیستند.

 

کاکایی ادامه داد: در جامعه‌شناسی ترکیه در عرصه انتخابات همواره اینگونه بوده است که هر کسی جنجال سیاسی بیشتری داشته باشد می‌تواند در انتخابات پیروز شود. شاید رویکرد اردوغان در جریان سخنرانی‌هایش در شهرهای مختلف و رسانه‌ها برگرفته از این نوع جامعه‌شناسی باشد. رقبای وی احسان اوغلو و دمیرتاش از این نوع برجسته سازی برخوردار نیستند.

 

وی با اشاره به عملکرد اردوغان در طول 10 سال گذشته، گفت: شاید عملکرد اردوغان در طول دورانی که در راس قدرت بود علیرغم انتقادها توانسته است در حوزه‌هایی مانند توسعه اقتصادی تا نگاهی که به اداره حکومت دارد عملکرد قابل قبولی برای مخاطبان و طرفداران خود ارائه کند. این مساله ممکن است نگاه رای‌دهندگان را به سمت اردوغان جلب کند. همچنین اگر نسبت مشارکت طرفداران جمهوری خلق و حرکت ملی کم باشد ممکن است طرفداران حزب عدالت و توسعه افزایش یابد.

 

این پژوهشگر ارشد مسائل ترکیه با اشاره به افزایش انتقادها در مورد شیوه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در ترکیه بخصوص اردوغان، گفت: در دو هفته اخیر مساله شیوه تبلیغات در ترکیه قابل تامل بوده است بخصوص ادبیاتی که اردوغان در تقابل با رقبای خود به کار برده باعث نقدهای جدی به اردوغان شده است. به نظر می‌رسد هدف از بیان این جملات در مشی رفتاری و گرفتاری اردوغان در انتخابات این است که می‌خواهد نوعی جنجال‌آفرینی کند که این مساله به جامعه‌شناسی ترکیه باز می‌گردد. حتی در این راه از شیوه‌های رفتاری استفاده می‌کند تا رقبایش را مورد نقد قرار دهد اما بر اساس شواهد پیش‌بینی این است که اردوغان پیروز انتخابات باشد.

 

وی اضافه کرد: اگر اردوغان به عنوان رهبر حزب عدالت و توسعه به ریاست‌جمهوری برسد باید از ریاست حزب کناره‌گیری کند. خیلی‌ها معتقد هستند که اردوغان به دنبال تغییر نظام سیاسی ترکیه حرکت می‌کند. در چشم‌انداز بلندتر خواهان باقی ماندن در دو دوره ریاست‌جمهوری است و بسیاری بر این باورند که اردوغان به دنبال احیای شکل نوینی از عثمان‌گرایی است و خود را به عنوان یکی از سلاطین عثمانی می‌بیند به همین دلیل رفتار ناآرامی دارد و اکنون خود را در دوازدهمین پله ریاست‌جمهوری مشاهده می‌کند.

 

انتهای پیام

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین