امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۱ Friday, 19 April 2024

یک فتوای جدید درباره «رمی جمرات»

یک فتوای جدید درباره «رمی جمرات»

مفتی مشهور نیجریه پس از فاجعه منا فتوا داد: حجاج به جای شرکت در رمی جمرات، قربانی بدهند.
:
به گزارش سایت خبری بینانیوز، «امیر کانو» مشهورترین شیخ نیجریه در فتوای جدید خود اعلام کرد: حجاج نیجریه می‌توانند در حج سال آینده از شرکت در رمی جمرات خودداری و به جای آن گوسفند قربانی کنند.
:
به گزارش شفقنا،  شیخ کانو در ادامه گفت: حجاج تنها زمانی حق دارند در رمی جمرات شرکت کنند که دولت نیجریه متعهد شود برای آنان محل اسکانی در نزدیکی منطقه الجمرات تهیه کند.
:
وی برای اثبات مشروعیت فتوای خود به یکی از روایات پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد که بر اساس آن پیامبر به مسلمانانی که با استفاده از شتر آمده بودند اجازه دادند برای رعایت حال شتران، شب را در مکه بمانند و به مزدلفه و منا نروند.
:
وی گفت: اگر پیامبر اکرم (ص) این‌گونه نسبت به چهارپایان مهربان بودند، چرا علمای دینی مسلمان، نیز فشارها را نمی‌کاهند و رنج جمرات را بر مسلمانان ساده‌تر نمی‌کنند، در حالی که صدها نفر در سال جاری کشته شدند؟
:
مسئولان نیجریه پیش از این اعلام کرده بودند که بر اثر دو حادثه منا و سقوط جرثقیل در جریان مراسم حج امسال، ۷۰ زائر نیجریه‌ای جان خود را از دست داده‌اند.
./.

۱ دیدگاه برای این خبر ثبت شده است.

  1. منازل این سفر روحانی بسیار زیباست. یکی از یکی دقیق تر و سنجیده تر- یکی از یکی زیباتر و کامل تر. روی به جلو برای چهره شدن، حاجی شدن، هاجر شدن ابراهیم-اسماعیل شدن و.. حدود چهار هزار سال(از زمان ابراهیم خلیل الله) از این مراسم با شکوه مناسک حج می گذرد احدی از آن خرده نگرفته الا از مدیریت های ناقص روزگاران مختلف. معلوم است مدیریت های ناقص از فهم ناقص افراد نشات می گیرد. جابجائی این منازل چندگانه عملا غیر ممکن است. قبل از مشعر الحرام بیتوته در عرفات ممکن نیست و قبل از وقوف مشعر، وقوف در منی بی معناست. هر منزلی درس و مشق و معرفت و فلسفه خود را دارد. با هم حج کامل می شود.
    به ما گفتند حقایق یا نگفتند
    یکی از صد چرا با ما نگفتند
    رموز آسمان با عرش حق است
    به ما از عرش حق کمتر نگفتند
    سه منزل دشوار حج تمتعه “عرفات- مشعر- منا” است. درحج عمره از وقوف در این سه منزل خبری نیست. یک شب در عرفات، یک شب در مشعر و دو شب در منی. آیا این مراسم برای زجر حاجیان است یا ارتقای مقام روحانی و معنوی ایشان؟ قدر مسلم برای آماده سازی حاجیان برای یک طواف متفاوت از کعبه است. این طواف کجا و طواف اول بدون این منازل کجا؟ دو بار حاجی محرم می شود این محرم شدن و خارج شدن از آن یک تولد از نوع دیگری است. یک معراج دیگری است. یک بار با بار سنگین گناه خانه خدا را روز اول طواف می کنیم و یک بار وقتی سبکبالان ساحل ها شدیم(سبک با حلق یا تقصیر موی زیبای سر و بذل مال با ذبح یک گوسفند). اهل تسنن برای رمی جمرات پس از شنیدن اذان ظهر دست بکار می شوند و اهل تشییع قبل از اذان، کار شیطان را یکسره می کنند. با توجه به ازدحام جمعیت، اینجا آدم این اختلاف شیعه و سنی را به فال نیک می گیرد که به نوبت وارد خانه شیطان می شوند و ناخودآگاه از وقوع این حوادث ناگوار که می تواند هرساله اتفاق بیفتد ممانعت می شود. سه روز رمی جمرات یک طرح ویژه از سوی خداوند متعال است. روز اول 7 سنگ نثار نماد شیطان عقبه می شود. روز دوم و سوم به هر سه جمرات اولی، وسطی و عقبه هر کدام 7بار سنگ زده می شود. مقایسه خانه خدا با خانه شیطان هم بسیار جالب است. خانه خدا بدون مسقف اما مملو از ادب و کمال و بندگی و بنده نوازی و خانه شیطان پر از تقابل، نشاط و مملو از کیسه های حاوی21+21+7 سنگریزه(میلیونها سنگریزه که اگر به شیطانهای هر دوره زده بشود اسلام حیات مجدد می یابد). اما نشاط از این منظر که آدم دست حاجیانی سنگ می بیند که تجربه سنگ انداختن را فقط در ایام کودکی داشتند و امروز در دوران کهنسالی رسالت یافته اند که این کار را نه برای تفریح که برای تفریغ و تفریق انجام بدهند. خود من پارسال از این خنده ها فیلم برداری کردم و دوستان را از جمله روحانی کاروان از آن آگاه کردم (تنها جائی که حاجی حظ وافر می برد بدون اینکه بداند کار او بعدا از پایان این مراسم و دور از چشم جماعت زار است! اینست که یکی به شوخی می گفت من همه سنگ ریزه ها را درگودال حاوی سنگریزه ها ریختم و از شیطان خواستم خود تصمیم بگیرد! سنگ ها را به خود بزند! به من بزند و یا هرکار دیگر! اما من به او می گفتم کار شیطان با سنگ زدن جمرات یکسره نمی شود. یا باید همراه خود آرپی جی برد و یا به نرم افزار ایمان مجهز شد.
    به حج دیدم ندیدم جز خدا را
    جمال دیدم ندیدم کبریا را
    همه اولاد خوب اولاد حق اند
    کجا دیدم رمی جز دشمنان را
    خیلی ها وقتی خوردن سنگ ها به نماد شیطان الله اکبر می گفتند و من در مسیر جمرات و هنگام سنگ زدن دو سوره فلق و ناس را می خواندم و با پرتاب سنگریزه ها آیه وَ مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لَكِنَّ اللَّهَ رَمَى را بر زبان می راندم و با یادآوری خاطره جنگ جمل، سنگ ها را بر ساق شیطان می زدم.
    سکوت کرد تا من او را رم نمایم
    به خود جرات دهم رم را رمایم
    رمی بر سنگ خوار چندان خوش آید
    که تا شب این رمی را رم نمایم
    اما رمی طرف مقابل (نفس اماره و لوامه) هم باید جالب و در عین حال آموزنده باشد:
    رمی کردم ولی او من رمی کرد
    رمق از من گرفت من را رمی کرد
    به چند سنگریزه من دلخوش نباشم
    جوال از من گرفت من را رمی کرد

    0
    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین