امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۳ Thursday, 18 April 2024

48 ساعت تا آغاز انتخابات مصر/ادامه تظاهرات مخالفان

۴۸ ساعت تا آغاز انتخابات مصر/ادامه تظاهرات مخالفان

در حالی که 48 ساعت به آغاز انتخاب ریاست جمهوری مصر باقی مانده است، کمپین‌های انتخاباتی در این کشور نیمه شب شنبه وارد مرحله “سکوت انتخاباتی” شدند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ،  براساس قانون سکوت انتخاباتی نباید عبدالفتاح سیسی و حمدین صباحی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر به تبلیغات انتخاباتی خود ادامه دهند و در صورتی که این قانون را رعایت نکنند باید جریمه‌ مالی بپردازند.

 

هدف از سکوت انتخاباتی این است که رای دهندگان بدون تاثیرپذیری مستقیم از سوی نامزدها و کمپین‌های انتخاباتی آن‌ها بتوانند تصمیم درست را اتخاذ کنند.

 

قرار است که مصری‌ها 26 و 27 مه جاری (پنجم و ششم خرداد) در داخل این کشور به پای صندوق‌های رای بروند.

 

براساس رای گیری که در خارج از مصر صورت گرفت سیسی 313 هزار و 835 رای مصری‌ها را به دست آورده و 52 / 94 درصد از آراء را به خود اختصاص داد و در مقابل حمدین صباحی 17 هزار و 207 رای را از آن خود ساخت و 48 / 5 درصد از آراء را به دست آورد.

 

هیات‌های وابسته به سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که پیگیری انتخابات را برعهده خواهند داشت به مصر آمده‌اند که برجسته‌ترین این هیات‌ها نمایندگانی از اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا و گروه کونیسا و سازمان فرنکفونیه و سازمان کشورهای ساحل و صحرا است.

 

در همین راستا نیکولای فولشانف، معاون رئیس هیات اتحادیه اروپا در امور پیگیری انتخابات اعلام کرد که یک هیات از پارلمان اروپا به افرادی که انتخابات را پیگیری می‌کنند، ملحق خواهد شد.

 

همچنین 51 تن از افراد زیربط از سفارتخانه‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نظارت بر انتخابات این کشور مشارکت خواهند داشت تا تعداد این هیات به حدود 150 تن از تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسد.

 

وی تاکید کرد که این افراد در روند انتخابات از جمله دادن مشورت و کمک به مسئولان انتخابات و دیگر مسئولان دخالت نخواهند کرد.

 

معاون رئیس هیات اتحادیه اروپا در امور پیگیری انتخابات اظهار کرد که این انتخابات تنها متعلق به مردم مصر است و هیات اتحادیه اروپا به روند این انتخابات و نتایج آن مشروعیت نخواهد بخشید.

 

از سوی دیگر، در جریان حمله نیروهای امنیتی مصر به تظاهرکنندگان در تعدادی از استان‌ها سه تن کشته شده و چند تن دیگر زخمی شدند.

 

شرکت کنندگان در این تظاهرات‌ “کودتای نظامی” و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روزهای دوشنبه و سه شنبه آتی را محکوم کردند.

 

زمانی که افراد مسلح با یونیفرم غیرنظامی به سمت تظاهرکنندگان پس از اقامه نماز جمعه آتش گشودند یک تن در المطریه واقع در شرق قاهره کشته شد.

 

همچنین در جریان حمله به تظاهراتی علیه نظام کنونی در مصر در الفیوم واقع در صعید مصر یک تن کشته شده و چند تن دیگر زخمی شدند.

 

نیروهای امنیتی مصر برای متفرق کردن تظاهرات حامیان اخوان المسلمین در منطقه فیصل در استان الجیزه گاز اشک آور شلیک کردند.

 

تظاهرکنندگان لاستیک‌ها را در خیابان‌ها آتش زده و شعارهایی علیه کاندیداتوری عبدالفتاح سیسی سر داده و خواهان تحقق مجدد روند دموکراسی شدند.

 

در همین راستا راهپیمایی‌هایی پس از اقام نماز جمعه از مقابل چندین مسجد در شهر پورت سعید برگزار شد که شرکت کنندگان در آن شعارهایی علیه برگزاری انتخابات و کودتا در مصر سر دادند.

 

همچنین راهپیمایی‌هایی در منطقه المهندسین در استان الجیزه برگزار شد که شرکت کنندگان در آن شعارهایی علیه وزارت کشور و دستگاه قضایی سر دادند. حامیان اخوان المسلمین در شهر منیا القمح در استان الشرقیه قبل از نماز جمعه اعتراضات خود را آغاز کردند.

 

در همین راستا دانشجویان دانشگاه‌های مصری به تظاهرات خود در اعتراض به کودتا و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ادامه می‌دهند.

 

در همین حال ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت که حامی محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر است از حامیان خود خواست تا اعتراض‌های خود را در روزهای دوشنبه و سه شنبه که انتخابات برگزار می‌شود تشدید و “ریاست خون ” را تحریم کنند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین