امروز: یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۱ Sunday, 28 April 2024

دور بعدی مذاکرات: 26 اسفند

دور بعدی مذاکرات: ۲۶ اسفند

اشتون 18 اسفند به تهران مي‌آيد
آژانس: تهران به تعهدات خود عمل کرده است
وندي شرمن: هيچ چيز مورد توافق قرار نمي‌گيرد تا زماني كه در مورد همه چيز به توافق برسيم
تعيين چهارچوب مذاكرات جامع
آژانس: تهران به تعهدات خود عمل کرده است
شرمن: شاهد نقاط اشتراك بوديم

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینا نیوز به نقل از خبر گزاری مهر : گروه دیپلماسی- پس از سه روز گفت و گوهای فشرده هسته‌ای وین موسوم به مذاکرات جامع برای رسیدن به توافق نهایی، طرفین از جو مثبت مذاکرات و تفاهم بیشتر که راه را برای دور بعدی مذاکرات در 26 اسفند هموار ساخت، استقبال کردند. همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که ایران به تعهدات خود بر اساس توافق با گروه 1+5 پایبند بوده است. یوکیا آمانو در گزارش خود اعلام کرد ایران در مدت سه ماه، 6 اقدام عملی را بر اساس توافق صورت گرفته با آژانس انجام داده است و آژانس عدم انحراف در مواد و تاسیسات هسته‌ای اعلام شده ایران را تایید می‌کند.

 
در این گزارش همچنین آمده است: بر اساس جلسه فنی هشتم و نهم فوریه که در تهران برگزار شد دو طرف توافق کردند هفت اقدام عملی دیگر تا تاریخ 15ماه مه انجام بگیرد. در این گزارش تاکید شده است: «اقدامات انجام شده از سوی ایران و تعهدات آن کشور یک گام مثبت تلقی می‌شود.»

 

در همین حال ترو واریورانتا معاون مدیرکل آژانس اعلام کرد، پیشرفت‌های خوبی با ایران حاصل شده است اما هنوز مسائل زیادی هستند که مشخص نشده‌اند. در این گزارش 19صفحه‌ای همچنین آمده است: «آژانس در حال بررسی اطلاعات دریافتی از ایران است و در برخی از موارد خواهان توضیحات تکمیلی است.» گزارش مدیرکل آژانس درباره ایران شامگاه پنج‌شنبه در اختیار کشورهای عضو آژانس قرار گرفت. بر اساس برنامه کاری آژانس، گزارش مدیرکل 10روز تا یک هفته پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام آماده و برای مطالعه در اختیار کشورهای عضو قرار می‌گیرد. نشست آینده شورای حکام آژانس از سوم تا هفتم مارس (12‌تا 16 اسفند) برگزار می‌شود.

 

 

نتايج مذاكرات وين
از سوي ديگر و پس از انجام همه دیدارها و نشست‌ها، چهارشنبه شب به وقت محلی ظریف و اشتون برای چهارمین بار با حضور معاونان خود سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی و هلگا اشمید و استفان کلمنت نشست مشترکی برگزار و مذاکرات را جمع‌بندی کردند.
ظریف و اشتون چارچوب و دستور کار مذاکرات نهایی را تعیین کردند تا برگ دیگری در کارنامه دو دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا ثبت شود.
پس از این نشست بود که بامداد پنج‌شنبه به وقت ایران، سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به وین اعلام کرد که پس از مذاکرات فشرده، ایران و 1+5 درباره برنامه کاری و چارچوب مذاکرات جامع برای گام (راه‌حل) نهایی توافق کردند.

 

 

مذاکرات شامل برنامه نظامی و علمی ایران نمی‌شود
وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری خود در شهر وین در پایان مذاکرات ایران و 1+5 با تاکید بر اینکه مذاکرات ما صرفا در مورد برنامه هسته‌ای است، گفت: «تمام اسنادی که مورد نظر ما در این مذاکرات است صرفا فعالیت‌های هسته‌ای است و برنامه نظامی و علمی ما را در بر نمی‌گیرد. این موضع صریح ماست، ممکن است طرف مقابل نظراتی داشته باشد اما موضع ما صریح است.»
ظریف پس از پایان دور اول مرحله نهایی در وین با حضور در نشستی خبری در وین گفت: «مذاکرات طبق برنامه اقدام مشترک ژنو با هدف ادامه برنامه صلح آمیز هسته‌ای و ایجاد اطمینان از صلح آمیز بودن آن ادامه یافت.»

 

ظریف با بیان اینکه مرحله اول مذاکرات موقتی است گفت: «طرفین تعهدات خود را در مورد برنامه اقدام مشترک و تفاهم‌نامه پذيرفتند و بر این اساس قرار شد وارد گفت‌وگوی نهایی شویم.» او افزود: «طبق برنامه ظرف یکسال از تاریخ اجرایی شدن مرحله اول مذاکرات می‌تواند ادامه داشته باشد و توافق نهایی شود.» او بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد که بر اساس آنچه در توافق‌نامه ژنو آمده ما تنها روی موضوع هسته‌ای ایران بحث می‌کنیم و تمام اسنادی که مورد بررسی قرار می‌گیرد اسناد هسته‌ای است و هیچ موضوع دیگری را در بر نمی‌گیرد. موضوعات دفاعی و توانمندی‌های ایران خارج از موضوع مذاکراه است.

 

 

او با بیان اینکه تا خردادماه 6-5 جلسه دیگر در سطح سیاسی و کارشناسی داریم، افزود: «اولین جلسه در حاشیه اجلاس حکام و در سطح کارشناسان برگزار می‌شود. جلسه دوم نیز در پایان سال جاری، از 26 تا 29 اسفند در وین برگزار خواهد شد.» وزیرامورخارجه با اشاره به اینکه راه دشواری در مذاکرات پیش روی ما است، گفت: «ما به طرف‌های غربی تاکید کردیم که در گفت‌وگوهایشان مراقبت کنند، با اقدمات و اظهارات خود، کاری نکنند که بی‌اعتمادی ملت ایران تشدید شود.»

 

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بامداد روز جمعه، پس از سه روز مذاکره به تهران بازگشت.

 

شرمن: جو مذاکرات حرفه‌ای و شاهد نقاط اشتراک بودیم
همزمان وندي شرمن مقام مذاکره‌کننده آمریکایی پس از پایان مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات با هدف اطمینان‌یابی از آن است که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. به گزارش «انتخاب»، او افزود: ما همگی احساس می‌کنیم که پیشرفت‌هایی کردیم.
این مقام ارشد آمریکایی اضافه کرد: «مذاکرات سازنده بود و ما شاهد نقاط اشتراک و توافق با طرف مقابل بودیم.» او تاکید کرد: «مذاکرات سختی پیش رو داریم،

 

اما ما به دنبال حل این مساله در 6 ماه هستیم. این مقام مذاکره‌کننده آمریکایی افزود: تمامی ما خوشحالیم که جو مذاکرات حرفه‌ای و بدون هیچ جدلی بود. تاریخ‌هایی را برای نشست‌های بعدی در 4 ماه آینده مشخص کردیم.» این مقام آمریکایی تاکید کرد: هیچ چیز مورد توافق قرار نمی‌گیرد تا زمانی که در مورد همه چیز به توافق برسیم.

 

همچنین به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از «ایسنا»، وندی شرمن در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی با اشاره به اولین دور از مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی، گفت: «ما انتظار داریم که تحریم‌ها گام گام برداشته شوند. این روند با توافق جامعی که تاکنون به اجرا درآمده است انجام می‌شود، اما هنوز به پایان قضیه نرسیده‌ایم. نیت ما این است؛ زمانی که کاملا اطمینان حاصل پیدا کردیم برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بود و نگرانی‌های جامعه جهانی رفع شد، تحریم‌ها را به صورت کامل لغو می‌کنیم.»

 

اشتون 18 اسفند به تهران می‌آید
خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی از سفر «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزهای 18 و 19 اسفند به تهران خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، یک دیپلمات غربی در‌این‌باره گفت: «کاترین اشتون» در سفری 2 روزه 18 اسفند به تهران سفر می‌کند. این سفر به احتمال زیاد برای هماهنگی‌های بیشتر برای دور بعدی مذاکرات در 26‌اسفند خواهد بود.

 

اشتون که در چند سال اخیر، سرپرستی 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با ایران را بر عهده داشته، تاکنون به تهران سفر نکرده است. او آخرین سال ماموریت خود را به‌عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سپری می‌کند.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۲ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین