رضا مختاری: راستگوئی را فراموش نکنیم
اگر چه گاهى در عالم سياست و سياست بازان، دروغ و حقّه و خلاف واقع گويى و مبالغه و اغراق‏هاى ...

اگر چه گاهى در عالم سیاست و سیاست بازان، دروغ و حقّه و خلاف واقع گویى و مبالغه و اغراق‏هاى غیر متعارف و غیرمعمول، سکّه رایج مى‏شود؛ ولى سیره علماى وارسته و حوزه‏هاى علوم دینى همواره راستى و درستى و حق گویى و صدق و صفا ـ و حتى پرهیز از شائبه دروغ و خلاف واقع ـ بوده است.

اگر چه گاهى در عالم سیاست و سیاست بازان، دروغ و حقّه و خلاف واقع گویى و مبالغه و اغراق‏هاى غیر متعارف و غیرمعمول، سکّه رایج مى‏شود؛ ولى سیره علماى وارسته و حوزه‏هاى علوم دینى همواره راستى و درستى و حق گویى و صدق و صفا ـ و حتى پرهیز از شائبه دروغ و خلاف واقع ـ بوده است.

گویند که مرحوم آیه اللّه‏ حاج آقا حسین قمى (أعلى اللّه‏ مقامه) در مقام تحذیر کودکانش از شیطنت و بازى گوشى مى‏گفت: «شیطنت نکن و الاّ فرض کن بلند مى‏شوم و تو را مى‏زنم» . همچنین یکبار به یکى از نزدیکانش گفت:

فلان عالم پیرمرد از دنیا رفته است نامه تسلیتى بنویسید تابراى فرزندش بفرستیم. نامه‏اى نوشتند قریب به این مضمون «… از درگذشت پدر بزرگوارتان بسیار متأسف و متأثر شدم و…» ایشان فرمودند: از کجا که این تعبیر راست و خالى از شائبه باشد؟ بنویسید «خبر درگذشت والد شما را شنیدم. براى ایشان رحمت و مغفرت خداوند و براى شما و سایر بازماندگان صبر و اجر مسألت مى‏کنم»

عالم وارسته آیه اللّه‏ حاج شیخ مرتضى حائرى فرزند مؤسس حوزه قم در باره آیه اللّه‏ آقا نجفى قوچانى (قدّس سرّه) می‌گوید:

«مرحوم آقا نجفى قوچانى که من ایشان را شاید در حدود متجاوز از چهل سال قبل دیده بودم از قیافه و رفتار و کردارشان آثار صلاح و درستى و راستگویى و وارستگى پیدا بود… از علماء درجه اول بود و از لحاظ درجه‏بندى از رؤساى آن وقت قم مقدّم. یک شب ماه رمضان هم در خدمت ایشان و مرحوم آقاى حاج سید صدر الدین صدر در منزل آقاى سید على اکبر برقعى بودیم… .»

به کتاب سیاحت شرق این سید محترم، ملاى کلّه شق، ضد دروغ و حقّه بازى رجوع نمایید.[۱] ملاحظه مى‏شود که آیه اللّه‏ حائرى ایشان را «ضدّ دروغ و حقّه بازى» معرفى مى‏کند و این خصوصیت را هنر او مى‏شمارد.

متأسفانه این سنت حسنه ـ یعنی صدق و صفا، راستى و درستى، شجاعت و حق گویى ـ گاهى از اوقات کم رنگ مى‏شود و سخنرانى‏ها و خطابه‏هاى مجالس ترحیم و بیانیه‏هاى تسلیت و سنگ نبشته‏هاى قبور، مصاحبه‏ها و سرگذشت نامه‏ها و نیز برخى مطبوعات حوزوى، گاهى خالى از شائبه کذب، خلاف واقع، مسامحه، اغراق‏گویى و مبالغه‏هاى غیرمعمول و غیرمعقول نیست که به منظور پیشگیرى از ادامه این وضع، مواردى را یاد مى‏کنم:

۱. در بیانیه درگذشت طنطاوى، شیخ الازهر نوشته‌اند:

«با نهایت تأسف و تألّم، خبر درگذشت استاد دکتر محمد سید طنطاوى شیخ ازهر را… دریافت کردیم»[۲]

آیا واقعاً «نهایت تأسّف و تألّم» تعبیر درستى است؟ و آیا واقعاً نویسنده این بیانیه این قدر متألم و متأسف شده‏اند؟ اگر خداى ناکرده خبر درگذشت یکى از عزیزترین کسان این نویسنده به وى مى‏رسید بازهم همین قدر متأسف مى‏شدند؟

۲. مکرر در برخى نشریات حوزوى نوشته مى‏شود که «وهابیت چهل هزار پایگاه اینترنتى براى تبلیغ علیه شیعه راه اندازى کرده‏اند». این سخن علاوه بر اینکه بزرگ‏نمایى بى‏دلیل دشمن است، معلوم نیست از چه منبع مطّلعى نقل مى‏شود؟ کدام شخص یا مؤسسه و سازمان این آمار را به‏دست آورده‌است؟ گوینده این سخن شاید نام و نشان حتى پنجاه سایت را هم نداند ولى از چهل هزار سایت سخن مى‏گوید!

در نمونه‏اى دیگر، خبرگزارى ایرنا در تاریخ ششم بهمن سال ۱۳۸۹ به نقل از معاون پژوهشى یکى از مؤسسات معروف آموزشى ـ پژوهشى قم گزارش داد: «هفت هزار دین براى مقابله با نظام و انقلاب اسلامى ساخته شده است». آیا گوینده این سخن مى‏تواند نام ونشان هفتاد دین از این هفت هزار دین را بگوید؟

۳. گاهى از تشییع جنازه‏اى دویست ـ سیصد هزار و حداکثر چهارصد هزار نفرى با تعبیر «تشییع جنازه میلیونى» یاد مى‏شود! گاهى نیز در بیانیه‏هاى رسمى و سیاسى، عالمى با عنوان «وارسته» معرفى مى‏شود که کسى از وارستگى در او سراغى ندارد و اثرى ندیده است .

۴. درباره برخى از مراجع متوفى ـ رحمه اللّه‏ علیهم ـ فراوان مى‏شنویم و مى‏خوانیم که «مرجع تقلید جهان تشیع» یا «زعیم عالیقدر جهان تشیع» در حالى که ایشان مرجع تقلید کمتر از یک پنجم شیعیان بوده‏اند! بر سر مزار عالمى دیدم نوشته بودند: «مرجع تقلید جهان تشیع» در حالى که اصلاً بنده در مقلدداشتن ایشان شک دارم (رحمه اللّه‏ علیه)؛ معروف است که هنگام چاپ تحریر الوسیله امام خمینى(ره) در نجف اشرف، سال‏ها پیش از پیروزى انقلاب، روى جلد تحریر الوسیله نوشته بودند: «زعیم حوزه علمیه» یا «زعیم حوزه‏هاى علمیه» یا عباراتى قریب به این مضمون، حضرت امام خمینى(ره) دستور دادند آن را حذف کنند و با حذف این عبارت و تعویض جلد، نشر آن را اجازه دادند و نگذاشتند تحریر با آن عبارت توزیع شود.

مناسک حج مرحوم آیه اللّه‏ خویى (أعلى اللّه‏ مقامه) در سال ۱۳۶۴ هـ . ش در قم چاپ شده و روى جلد آن نوشته شده است: «حضرت آیه اللّه‏ العظمى مرجع المسلمین…» و روى صفحه عنوان آن چنین آمده است: « مرجع مسلمانان جهان». در حالى که در آن زمان، امام خمینى(ره) در اوج اقتدار بود و مراجع دیگر از جمله مرحوم آیه اللّه‏ گلپایگانى (قدّس سرّه) مقلدان فراوانى داشتند. پیداست که اینگونه حرکات، کار مریدان نادان است وگرنه چه بسا، مرحوم آیه اللّه‏ خویى اصلاً و ابداً این چاپ مناسک خود را ندیده باشند.

۵. از مدیر محترم حوزه مقدسه قم در پاره‏اى از نشریات حوزوى و رسانه‏ها با عبارت «مدیر حوزه‏هاى علمیه»، یاد مى‏شود که البته خلاف واقع است. مى‏دانیم ایشان مدیر حوزه‏هاى خارج از کشور مانند حوزه نجف اشرف و دیگر حوزه‏هاى خارج کشور نیستند. همچنین مدیریت برخى حوزه‏هاى بزرگ کشور مانند خراسان و برخى حوزه‏هاى کوچک مانند مهدیه خوانسار بر عهده قم نیست. علاوه بر این، حوزه‏هاى علمیه خواهران در سراسر کشور و خارج از کشور مدیریت‏هاى جداگانه دارد. همچنین طلاب و فضلاى غیر ایرانى مقیم قم که تعدادشان نیز زیاد است تحت مدیریت جامعه المصطفى(ص) هستند، بنابراین تعبیر «مدیر حوزه‏هاى علمیه» در صورتى صحیح خواهد بود که چندین استثنا به آن بخورد و دو سطر مطلب در تقدیر باشد؛ یعنى گفته شود: «مدیر حوزه‏هاى علمیه، به جز حوزه‏هاى خارج از ایران و به جز برخى حوزه‏هاى مهم داخل ایران مانند اصفهان و مشهد و به جز حوزه‏هاى خواهران در داخل و خارج ایران و به جز حوزه‏هاى مربوط به غیر ایرانیان در سراسر جهان اعم از ایران»، پس بهتر است بگوییم: «مدیر حوزه قم و حوزه‏هاى تابعه»

۶. فاضلى در باره صوفیان گفته‏اند :

ـ تصوّف [ کذا] همیشه با بیگانگان در ارتباط بودند. در حادثه قم مطلع شدیم که ماهواره‏هاى آلمان و فرانسه درگیری‌هاى آن شب را مستقیماً پخش مى‏کنند.

ـ اکثر اینها اصلاً نماز نمى‏خوانند و معتقد به نماز نیستند و آنهایى که آن روز در خیابان ارم قم نماز مى‏خواندند بدون وضو بودند[۳]

آیا صوفیان همیشه با بیگانگان در ارتباط بودند؟ آیا حادثه قم را مستقیماً ماهواره‏هاى آلمان و فرانسه پخش مى‏کردند؟ از کجا و براساس کدام آمار ایشان فهمیده‏اند که اکثرشان نماز نمى‏خوانند؟ و از کجا فهمیدند که آن روز بدون وضو بودند؟!

۷. فاضل دیگرى گفته‏اند :

آیت اللّه‏ مرعشى نجفى سه جا در پاورقى احقاق الحق مى‏گویند: «این درویش‌هاى نعمت اللهى که در قم هستند عوامل انگلیس و جاسوس استعمار و کافر هستند.»[۴]

بنده حتى یک جا هم در پاورقى احقاق الحق پیدا نکردم که مرحوم آیه اللّه‏ مرعشى (قدس سره) چنین سخنى گفته باشند و اساساً آیا از عالم عادلى صدور سخنى با این کلیّت و شمول و تعابیر «عوامل انگلیس» و «جاسوس استعمار» و «کافر» ممکن است؟!

در انحراف و گمراهى این فرقه هیچ تردیدى نیست ولى آیا مى‏توان در حق آنان هر سخنى را گفت؟

[۱] – سرّ دلبران، ص۱۶۲ ـ ۱۶۵٫

[۲] – افق حوزه، شماره ۲۶۳ (۲۳ اسفند ۸۸)، ص ۱۶٫

[۳] – افق حوزه، شماره ۱۰۲، ص۵٫

[۴] – افق حوزه، شماره ۱۰۲، ص۴٫


برچسب :    ، ، ، 
  • ارسال ایمیل به دوستان در یاهو
  • اضافه کردن به Google Bookmarks
  • داغ کن - کلوب دات کام
  • Reddit
  • Twitter
  • facebook
  • balatariin
  • RSS
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (بدون امتیاز)
Loading...

نظرات کاربران

ارسال نظر

مشاهده قوانین ارسال نظر

  • جديدترين خبرها
  • منطقه آزاد ماکو
  • بازار
  • ورزش
  • جامعه
نظرسنجی

نمره شما به دولت دکتر روحانی؟

مشاهده نتایج

Loading ... Loading ...
ديدني ها
داغترين ها
تبليغات

تبلیغات در سایت خبری بینانیوز

درج آگهی

خرید اینترنتی



نتایج زنده مسابقات بهمراه جدول لیگ

خبرهای خبرگزاری ها

براي مشاهده جديدترين خبرهاي درج شده در خبرگذاري هاي ديگر از ليست بالا خبرگذاري خود را انتخاب نماييد

عضویت در خبرنامه


 

برای دریافت خبرهای سایت در خبرنامه عضو شوید
بينانيوز ، بينش و بينايي مي بخشد - Copyright © 2016 RSS