از بین بردن سرطان خون با «داروی زنده»

مطالعات صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، رویکرد جدید برای نابود کردن سلول‌های سرطانی با استفاده از سیستم ایمنی بدن خود بیمار از عملکرد ۸۸ درصدی در توقف سرطان خون برخوردار است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، تعبیر داروی زنده (living drug) در روش ایمنی درمانی سرطان شامل استفاده از سیستم ایمنی بدن خود بیمار برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است.

در بین انواع سرطان‌های قابل درمان، سرطان خون موسوم به لوسمی حاد لنفوبلاستیک (ALL) از مقاومت بالایی به شیمی درمانی برخوردار بوده و باعث عود کردن بیماری می‌شود.

در مطالعه‌ای که بر روی ۱۶ بیمار بالغ مبتلا به ALL انجام شد، محققان از روش ایمنی درمانی سرطان برای نابود کردن سلول‌های سرطانی استفاده کردند؛ میانگین سنی بیماران ۵۰ سال، در مرحله عود بیماری و بدون اثربخشی شیمی درمانی گزارش شده است.

بازآموزی سلول‌های تی

این فرآیند درمانی شامل برداشتن برخی از سلول‌های تی (T-cell) بیمار و تغییر آنها با یک ژن به منظور توانمندسازی برای شناسایی پروتئینی موسوم به CD19 بر روی سلول‌های سرطانی و حمله به این سلول‌ها است.

با آموزش مجدد سلول های‌تی در محیط آزمایشگاه با روش ژن درمانی، این سلول‌ها قادر به شناسایی و از بین بردن سلول‌های تومور سرطانی می‌شوند.

از مجموع ۱۶ بیمار، ۱۴ نفر با استفاده از سلول های تی دستکاری ژنتیکی شده بطور کامل بهبود پیدا کردند.

به گفته «راینر برنتجنز» نویسنده ارشد این مطالعه و مدیر بخش درمان سلولی در مرکز سرطان اسلون کترینگ نیویورک، یک بیمار پس از گذشت دو سال از درمان، در سلامت کامل به سر می‌برد که در حال حاضر طولانی‌ترین نرخ بهبود محسوب می‌شود؛ بدون این درمان تنها ۳۰ درصد بیماران در مرحله عود بیماری شانس نجات با روش شیمی درمانی را دارند.

با این حال هزینه سنگین ۱۰۰ هزار دلاری باعث محروم شدن تعداد زیادی از بیماران از این روش درمانی می‌شود.

روش ایمنی درمانی سرطان (cancer immunotherapy) از سوی مجله معتبر ساینس بعنوان دستاورد علمی سال ۲۰۱۳ نامگذاری شد.

نتایج این مطالعه در مجله Scinece Translational Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام