ابهام در قیمت جدید خودروهای داخلی
شورای رقابت در حالی قیمت جدید خودروهای داخلی را اعلام کرده که ابهاماتی در زمینه قیمت‌های اعلامی وجود دارد.   به گزارش ...

شورای رقابت در حالی قیمت جدید خودروهای داخلی را اعلام کرده که ابهاماتی در زمینه قیمت‌های اعلامی وجود دارد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، سرانجام پس از چند ماه کشمکش، شورای رقابت قیمت جدید خودروهای داخلی را اعلام کرد. نکته قابل توجه در قیمت‌های اعلامی کمتر بودن قیمت جدید برخی خودروها از قیمت‌های فعلی آن‌ها است.

 

در این زمینه اگرچه شفاف‌سازی درستی صورت نگرفته اما رییس شورای رقابت به طور خاص در مورد خودروی ۲۰۶ اعلام کرده که دلیل پایین‌تر بودن قیمت جدید این خودرو از قیمت قبلی آن اختلاف نظر با ایران خودرو در زمینه قیمت پایه خودروها است.

 

شورای رقابت در حالی در دوره پیشین فعالیت خود در دولت دهم قیمت‌های فروردین ۱۳۹۱ را به عنوان قیمت پایه خودروها مدنظر قرار دارد که خودروسازان همان زمان اعلام کردند که این قیمت‌ها واقعی نبوده و همراه با ضرر و زیان بوده است.

 

در این زمینه به نظر می‌رسد دلیل یکی از اختلافات خودروسازان ‌با شورای رقابت قیمت‌هایی است که به عنوان قیمت پایه در فرمول جدید قیمت‌گذاری مدنظر قرار گرفته است. به عنوان مثال در حالی شورای رقابت قیمت خودروی ۲۰۶ تیپ ۵ را ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرده که قیمت فعلی این خودرو ۳۵ میلیون و ۴۳۱ هزار تومان است.

 

در این رابطه معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو اگرچه از اظهار نظر در رابطه با قیمت جدید خودروی ۲۰۶ خودداری می‌کند اما می‌گوید که قیمت‌های اعلامی جای بررسی داشته و باید با توجه به فرمول و توسط خودروساز اصلاح شود.

 

در این زمینه از نکات قابل توجه در قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت آن است که قیمت رانا بیشتر از پژو ۲۰۶ تعیین شده است در حالی‌که بیشتر قطعات خودروی رانا داخلی سازی شده و به همین دلیل قیمت تمام شده آن کمتر از قیمت ۲۰۶ است.

 

یکی دیگر از ابهامات موجود در قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت موضوع آپشن‌ها و استانداردهای اجباری است. شورای رقابت به طور کلی اعلام کرده که خودروسازان حق افزایش قیمت نسبت به قیمت‌های اعلامی به عنوان آپشن را ندارند و آپشن باید به اختیار مصرف‌کننده روی خودرو نصب شود. این در حالی است که این شورا اعلام نکرده که آیا استانداردهای اجباری همچون کیسه هوا و استاندارد آلایندگی یورو ۴ را نیز به عنوان آپشن در نظر گرفته است یا نه. اگر این شورا این استانداردها را به عنوان آپشن در نظر گرفته باشد مغایر با سیاست‌های کلی شورای عالی استاندارد مبنی بر اجباری شدن نصب ایربگ روی تمام خودروها و همچنین ارتقای استاندارد آلایندگی تمام سواری‌ها به یورو ۴ است.

 

اگر هم قیمت‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت در برگیرنده هزینه‌های ناشی از این دو استاندارد اجباری برای خودروساز باشد به گفته کارشناسان قیمت تمام شده خودروها با استانداردهای اجباری مربوطه بیش از قیمت‌های اعلامی از شورای رقابت است.

 

در رویدادی مرتبط با این موضوع در حدود یک ماه نخست سال جاری شماره‌گذاری حدود ۳۵ هزار دستگاه خودروی سواری تولیدی در ایران خودرو و سایپا به دلیل نداشتن استاندارد آلایندگی یورو ۴ متوقف بود و در مواقعی نیز پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به توقف شماره‌گذاری سواری‌های دارای یک کیسه هوا اقدام کرده است.

 

بنابراین به نظر می‌رسد باید شفاف‌سازی لازم در زمینه شرایط اجرای استانداردهای اجباری کیسه هوا و یورو ۴ از سوی شورای رقابت صورت گیرد.

 

در این شرایط بازنده اصلی ابهامات موجود و ادامه اختلاف نظر شورای رقابت و خودروسازان مصرف‌کنندگان هستند که نمی‌دانند سرانجام قیمت خودروهای داخلی چه خواهد شد و آنها چه زمانی باید نسبت به خرید خودروی مورد نیاز خود اقدام کنند.

 

انتهای پیام

 


برچسب :    ، 
  • ارسال ایمیل به دوستان در یاهو
  • اضافه کردن به Google Bookmarks
  • داغ کن - کلوب دات کام
  • Reddit
  • Twitter
  • facebook
  • balatariin
  • RSS
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (بدون امتیاز)
Loading...

نظرات کاربران

ارسال نظر

مشاهده قوانین ارسال نظر

  • جديدترين خبرها
  • منطقه آزاد ماکو
  • بازار
  • ورزش
  • جامعه
نظرسنجی

نمره شما به دولت دکتر روحانی؟

مشاهده نتایج

Loading ... Loading ...
ديدني ها
داغترين ها
تبليغات

تبلیغات در سایت خبری بینانیوز

درج آگهی

خرید اینترنتی



نتایج زنده مسابقات بهمراه جدول لیگ

خبرهای خبرگزاری ها

براي مشاهده جديدترين خبرهاي درج شده در خبرگذاري هاي ديگر از ليست بالا خبرگذاري خود را انتخاب نماييد

عضویت در خبرنامه


 

برای دریافت خبرهای سایت در خبرنامه عضو شوید
بينانيوز ، بينش و بينايي مي بخشد - Copyright © 2016 RSS