آخرین آمار ثبت‌نام و شکایات از مدارس/دانش‌آموزان بدون کنکور وارد دانشکده فنی می‌شوند
معاون آموزشی متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در تمام مقاطع تحصیلی 84 درصد دانش‌آموزان در مدارس ثبت‌نام ...

معاون آموزشی متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در تمام مقاطع تحصیلی ۸۴ درصد دانش‌آموزان در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: از اولیایی که هنوز امر ثبت‌نام فرزندانشان را انجام نداده‌اند می‌خواهیم به ستادهای ثبت‌نام مراجعه کنند.

 

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز به نقل از ایسنا،علی زرافشان در نشستی خبری به اعلام آخرین ثبت‌نام‌ شده‌های مدارس پرداخت و گفت: در مقطع ابتدایی ۹۵ درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده‌اند که تعداد آنها به شش میلیون و ۶۳۸ هزار و ۳۷۰ نفر می‌رسد.

 

 

۸۴ درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند

 

وی ادامه داد: در مقطع اول متوسطه یک میلیون و ۶۳۱ هزار و ۴۷۲ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که اگر آمار ثبت‌نام دو میلیون و ۷۱ هزار نفری ثبت‌نام سال گذشته را در نظر بگیریم می‌توان گفت ۸۰ درصد دانش‌آموزان در مقطع اول متوسطه ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند.

 

معاون آموزشی متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه در مقطع دوم متوسطه نیز دو میلیون و ۴۴۴ هزار و ۹۲۹ نفر ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار کرد: سال گذشته ۳ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۱۵۶ نفر در مقطع دوم متوسطه ثبت‌نام کرده بودند که اگر این رقم را با آمار ثبت‌نام فعلی مقایسه کنیم باید گفت که ۶۳ درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه ثبت‌نام خود را در سال جاری انجام داده‌اند.

 

زرافشان ادامه داد: در مجموع ۱۰ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۷۷۱ نفر دانش‌آموز در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند که می‌توان گفت که در همه دوره‌ها آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان به ۸۴ درصد می‌رسد.

 

وی در ادامه ضمن اعلام اینکه در خرداد و تیرماه امسال در کل کشور ۳۸ هزار و ۸۸۱ بازدید از مدارس صورت پذیرفته است، گفت: از این تعداد ۳۵ هزار و ۳۲۸ بازدید از مدارس دولتی و ۳۵۵۳ بازدید از مدارس غیردولتی انجام شده است.

 

آمار تخلفات مدارس دولتی و غیر دولتی

 

معاون آموزشی متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: طی این بازدیدها تعداد مدارسی که در آنها تخلفاتی مشاهده شده، در مدارس دولتی ۲ هزار و ۳۴۲ مورد و مدارس غیردولتی ۳۷۹ مورد بوده است.

 

زرافشان درباره نوع تخلفات مشاهده شده نیز گفت: عدم اطلاع‌رسانی به اولیا و نصب شهریه در مدرسه ۴۱۲ مورد، برخورد نامناسب و عدم تکریم ارباب‌رجوع ۲۲۲ مورد، ایجاد نارضایتی ۲۶۰ مورد، عدم حضور مدیر و مسوول ثبت‌نام در مدرسه ۴۸۲ مورد، دریافت کمک‌های مردمی به هنگام ثبت‌نام ۶۹۱ مورد، دریافت وجه بابت کلاس فوق‌برنامه ۲۵۳ مورد و اجبار برای حضور والدین به هنگام ثبت‌نام میان پایه ۶۷ مورد، عدم همکاری با فرهنگیان و زوج‌های شاغل ۱۰۹ مورد، اعمال شرط معدل و برگزاری آزمون ۷۵ مورد، عدم اطلاع از مقررات ثبت‌نام ۱۹۰ مورد، عدم ثبت‌نام و یا ثبت اطلاعات در سامانه الکترونیکی سناد ۱۹۲ مورد، عدم محدوده ثبت‌نام ۲۸۲ مورد و سایر موارد ۲۱۲ مورد به ثبت رسیده است.

 

زرافشان درباره چگونگی برخورد با تخلفات گزارش شده توضیح داد: هدایت و راهنمایی در مواردی که نیاز به توضیح و توجیه وجود دارد ۲۱۸۲ مورد، تذکر شفاهی ۱۵۸۰ مورد، تذکر کتبی بدون درج در پرونده ۳۳۳ مورد، تذکر کتبی با درج در پرونده ۲۷ مورد، استعداد وجوه اخذ شده به اولیا ۲۱۵ مورد، اهاله پرونده به هیات رسیدگی به تخلفات ۷۵ مورد، اهاله پرونده به شورای نظارت بر مدارس غیردولتی ۱۰ مورد، لغو ابلاغ ۴ مورد و سایر موارد ۲۷ مورد انجام شده است.

 

به گفته معاون آموزشی متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و لرستان تعداد تخلفات بسیار اندک بوده و یا اصلا تخلفی در مدارس این استان‌ها صورت نپذیرفته است. در شهر تهران نیز از ۱۲۷۱ مورد بازدید انجام شده از مدارس، ۱۴۳ مورد تخلف گزارش شده است.

 

وی با بیان اینکه سامانه الکترونیکی ثبت‌نام دانش‌آموزان (سناد) کماکان فعال است و امر ثبت‌نام انجام می‌شود، اظهار کرد: در برخی از استان‌ها برای تسهیل روند ثبت‌نام به ستاد ثبت‌نام مدارس واگذار شده اما در برخی مدارس نیز این کار همچنان توسط مدارس انجام می‌شود.

 

براساس این گزارش،  معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کیفیت‌بخشی امر آموزش و پرورش از جمله سیاست‌های این وزارتخانه است، گفت: به همین خاطر در ردیف‌های بودجه امسال مبلغی تحت همین عنوان در نظر گرفته شده که به معاونت‌های مختلف تخصیص یافته است. معاونت آموزش متوسطه نیز مجموعه‌ای از برنامه‌ها را در نظر گرفته که امیدواریم به ارتقای کیفیت امر آموزش و پرورش بینجامد.

 

وی افزود: کیفیت‌بخشی و روش‌های تدریس در مقطع متوسطه اول و دوم جهت عقب‌افتادگی‌هایی که در برخی دروس داشتیم، استفاده از ظرفیت‌های بیرون از آموزش و پرورش برای پیشبرد اهداف کیفیت‌بخشی از جمله اقداماتی است که در این راستا صورت پذیرفته است. به عنوان مثال با جهاد کشاورزی برای توسعه رشته کشاورزی در کار و دانش وارد تعاملاتی شدیم که بسیار مثبت بوده است.

 

زرافشان با بیان اینکه به طور متوسط در شاخه کار و دانش براساس برنامه پنجم توسعه پنج درصد توسعه داشتیم، گفت: اما این میزان از توسعه در رشته کشاورزی ۱۲ درصد بوده است که نشان می‌دهد توانستیم نیاز ملی کشور به رشته کشاورزی را تا حدودی برطرف کنیم. همچنین با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز توافقاتی داشتیم که با برخی از استان‌ها توافقاتی شده است تا مشکل کهنه‌ای که برای سال‌ها میان آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای بود برطرف شود.

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نزدیک به ۳۰۰ هزار دانش‌آموز ما گواهی مهارتشان تایید نشده بود اما در حال حاضر این امر در حال برطرف شدن است و چند استان نیز فهرست دانش‌آموزان خود را برای دریافت گواهینامه به سازمان فنی و حرفه‌ای ارسال کردند.

 

وی در ادامه به اجرای طرح جهاد علمی با همکاری بسیج دانش‌آموزی اشاره و اظهار کرد: این طرح برای دانش‌آموزان مناطق محروم برنامه‌ریزی شده که براساس آن ۲۴ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش خواهیم برد که دوره‌های آموزشی خاصی برایشان طراحی شده و عامل کیفیت‌بخشی خواهد بود.

 

زرافشان همچنین از اجرای طرح خوداتکایی در مدارس شبانه‌روزی در راستای آموزش کار و تولید خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم که این دانش‌آموزان در کنار تحصیل، در زمینه برخی کسب مهارت‌ها آموزش ببینند و علم را توام با تجربه عملی کسب کنند.

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: ۴۱٫۵ درصد دانش‌آموزان ما در سال تحصیلی گذشته در شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تحصیل کردند و توسعه این شاخه‌ها خدمت بزرگی بوده که فنی و حرفه‌ای و کاردانش به آموزش عالی کرده و اضطراب دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها را کاسته است. در واقع خانواده‌ها نیز به دنبال این هستند تا فرزندانشان را در رشته‌هایی ثبت‌نام کنند که هم امکان ادامه تحصیل برای آنها وجود دارد و هم فرصت اشتغال دارند.

 

وی با بیان اینکه درصد بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان با مدرک دیپلم در شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش حدود ۲ درصد است، گفت: به دنبال این هستیم تا امکان تحصیل دانش‌آموزان در یک دوره پنج ساله در مقطع کاردانی پیوسته را فراهم کنیم که قطعا استقبال عمومی بیشتری را برای تحصیل در این رشته‌ها به همراه خواهد داشت.

 

زرافشان درباره چگونگی عملیاتی شدن برنامه تحصیلی دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کارودانش در مقطع کاردانی پیوسته و ورود بدون کنکور به دانشکده‌های فنی اظهار کرد: از زمانی که نظام جدید آموزش متوسطه مستقر شد، راه‌اندازی مراکز فنی و حرفه‌ای و برقراری امکان تحصیلات عالیه پنج ساله با توجه به توسعه شاخه فنی و حرفه‌ای مدنظر قرار گرفت و براین اساس آموزش عالی مکلف شده تا زمینه تحقق آموزش پنج ساله دانش‌آموزان را در این شاخه‌ها فراهم کند.

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال برای نخستین بار در ۱۶ رشته فنی دانش‌آموزان بدون کنکور وارد دانشکده فنی خواهند شد، گفت: در جلسه اخیر شورای حذف کنکور مصوبه‌ای داشتیم که آموزش و پرورش موظف شده است ملاک پذیرش دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای را بدون آزمون برای سال تحصیلی آینده مشخص کند.

 

راه‌اندازی رشته‌های جدید در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش

 

زرافشان در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره راه‌اندازی رشته‌های جدید در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش گفت: رشته بورس با همکاری سازمان بورس در سال تحصیلی جدید پذیرش دارد و به تازگی راه‌اندازی شده است. همچنین استانداردهای مهارتی رشته “تجهیزات پزشکی” نیز تعریف شده تا بتوانیم این رشته را برای سال آینده راه‌اندازی کنیم.

 

وی همچنین به برنامه‌های این معاونت درراستای توسعه کارآفرینی اشاره و عنوان کرد: کارآفرینی در سیاست‌های اشتغالی دولت و همچنین اقتصاد مقاومتی مورد توجه است و این مساله که فارغ‌التحصیلان ما امکان پست دولتی نداشته باشند و متکی به دانش خود باشند، نیازمند فرهنگ‌سازی است که در حال حاضر توسعه فرهنگ کارآفرینی را دنبال می‌کنیم و پروژه‌های مشترکی را با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران تعریف کرده‌ایم.

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی درباره جاماندگان از ثبت‌نام و ظرفیت تکمیل مدارس در برخی مدارس اظهار کرد: اگر مدرسه‌ای در محدوده سکونت یک دانش‌آموز است اما به خانواده اعلام می‌کنند که ظرفیتش تکمیل شده، وظیفه ستاد ثبت‌نام این است که این مساله را مورد بررسی قرار دهد و اگر ادعای مدرسه صحت داشت، خانواده را به یک مدرسه جدید دیگر در همان محدوده محل سکونت معرفی کند.

 

وی افزود: تنها در برخی مدارس که در مرز بین دو منطقه قرار دارند، با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که بنا شده امر ثبت‌نام در این مدارس مرزی با هماهنگی ستادهای ثبت‌نام دو منطقه صورت پذیرد.

 

 

قبولی ۸۸٫۹ درصد دانش‌آموزان رشته ریاضی و فیزیک با میانگین معدل ۱۳٫۸۷

 

زرافشان همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه کیفیت بخشی مدارس و احتمال تخلفاتی نظیر نمره‌فروشی در برخی از مناطق به منظور با کیفیت جلوه دادن خدمات آموزشی، اظهار کرد: امتحانات نهایی ما کیفیت کار آموزش و پرورش را مشخص می‌کنند. امسال در رشته ریاضی و فیزیک ۸۸٫۹ درصد از دانش‌آموزان با میانگین معدل ۱۳٫۸۷ درصد قبول شده‌اند. در حالی که سال گذشته درصد قبولی ۸۷٫۳ و میانگین معدل ۱۳٫۳ درصد بوده است.

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در رشته علوم تجربی آمار قبولی امسال ۸۵٫۶ درصد با میانگین معدل ۱۳٫۱ بوده در حالی که سال گذشته درصد قبولی ۸۰٫۹ و میانگین قبولی حدود ۱۲ بوده است. در رشته علوم انسانی نیز امسال ۷۲٫۲ درصد قبولی داشتیم در حالی که این آمار در سال گذشته ۶۲٫۳ درصد بوده است. در رشته علوم و معارف اسلامی درصد قبولی ۹۴٫۷ درصد و میانگین معدل ۱۵٫۴ درصد بود که مجموع این آمار نشان می‌دهد کیفیت در آموزش و پرورش در این مقاطع و رشته‌ها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

 

انتهای پیام


برچسب :    ، ، ، 
  • ارسال ایمیل به دوستان در یاهو
  • اضافه کردن به Google Bookmarks
  • داغ کن - کلوب دات کام
  • Reddit
  • Twitter
  • facebook
  • balatariin
  • RSS
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (بدون امتیاز)
Loading...

نظرات کاربران

ارسال نظر

مشاهده قوانین ارسال نظر

  • جديدترين خبرها
  • منطقه آزاد ماکو
  • بازار
  • ورزش
  • جامعه
نظرسنجی

نمره شما به دولت دکتر روحانی؟

مشاهده نتایج

Loading ... Loading ...
ديدني ها
داغترين ها
تبليغات

تبلیغات در سایت خبری بینانیوز

درج آگهی

خرید اینترنتی



نتایج زنده مسابقات بهمراه جدول لیگ

خبرهای خبرگزاری ها

براي مشاهده جديدترين خبرهاي درج شده در خبرگذاري هاي ديگر از ليست بالا خبرگذاري خود را انتخاب نماييد

عضویت در خبرنامه


 

برای دریافت خبرهای سایت در خبرنامه عضو شوید
بينانيوز ، بينش و بينايي مي بخشد - Copyright © 2016 RSS