اتوبوس‌ها تندرو شده اما قوانین 50سال عقب است
حدود 50 سال از ایجاد اولین جاده‌ها و قوانین ایمنی راه‌ها و رانندگان و مجریان قانون گذشته و در این ...

حدود ۵۰ سال از ایجاد اولین جاده‌ها و قوانین ایمنی راه‌ها و رانندگان و مجریان قانون گذشته و در این سالها تکلیف روشن بوده اما با گذشته زمان و تغییر شرایط و غلبه ترافیک و تکنولوژی همه چیز تغییر کرده و دیگر در بسیاری از موارد این قوانین پاسخگو نیستند.

 

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز به نقل از ایسنا، اتوبوس‌ها از همان سالهای اولیه ورودشان به خیابان‌ها به خصوص خیابانهای شلوغ پایتخت وضعیت دوگانه‌ای برای مردم داشته‌اند، یعنی برای جمعی از آنها مفید و با ارزش و برای جمعی دیگر مزاحم و سد راه بوده‌اند و آنچه مردم و اتوبوس‌ها را در کنار هم نگه داشته وضع قوانین متناسب بوده است، اما در این سالها این تناسب به هم خورده و اگر اتوبوس‌ها و مردم و اتوبان‌ها و جاده‌ها زیادتر و بزرگتر شده‌اند باید قوانین هم مترقی‌تر و پویاتر و جامع‌تر باشند. 

شهردار تهران در سال ۸۶ شیوه جدید مدیریت بخشی از خطوط در پایتخت را به BRT (سامانه اتوبوس‌های تندرو) تغییر داد و در همان ابتدا دست روی مسیرهای مهم نظیر فاصله میدان آزادی در غرب تا سه راه تهرانپارس در شرق گذاشت و در حال حاضر ۸ خط BRT روزانه بیش از ۲ میلیون نفر مسافر را جا‌به‌جا می‌کنند. این خطوط مهم که شریان‌های حیاتی را به هم متصل کرده است در عین حال گهگاه محل وقوع تصادف هم می شوند و شیرینی کام استفاده کنندگان را به تلخی مبدل می‌کند و هر روزی که می‌گذرد، نیاز به قوانین خاص در مسیر خطوط تندرو بیشتر احساس می‌شود.

 

یکی از موارد اصلاع قانون متخلف محسوب شدن ۵۰ – ۵۰ اتوبوس و عناصر دیگر وارد شده در خطوط ویژه اتوبوسرانی از جمله عابران پیاده،‌ موتورسیکلت‌،‌ خودروهای غیرمجاز و حتی گاری دستی است. در این موارد عمدتا جلوگیری از وقوع حادثه با توجه به شتاب و ظرفیت‌های اتوبوس‌ها عملا غیرممکن است اما به سبب نبودن قانون خاص غالبا علت تصادف بین اتوبوس و بقیه عناصری که نام برده شد به صورت ۵۰-۵۰ قید می‌شود و تکرار این تخلفات طی ساعات متمادی حتما بر اعصاب رانندگان تاثیر منفی می‌گذارد و از سوی دیگر شهروندان نیز حساسیت و خطرناک بودن ورود به محدوده خط ویژه را درک نمی‌کنند.

 

 

چنانچه خطوط BRT مانند اتوبان‌ها دارای قوانین ویژه‌ای باشد، بحث سبقت، سرعت رسیدگی به تصادفات و چگونگی برخورد با متخلفین به روشنی تبیین می‌شود و برای همیشه تکلیف استفاده کنندگان از این خطوط و ماموران انتظامی در برخورد با کسانی که قانون را رعایت نمی‌کنند، مشخص خواهد شد. هم اکنون بحث سبقت اتوبوس‌ها در این خطوط و همچنین میزان سرعت مجاز در آنها محل اختلاف است. به راستی،‌اگر اتوبوسی در این مسیرها سبقت گرفت مطابق با کدام بند از قوانین راهور باید اعمال قانون شود؟ یا بحث سرعت مجاز که عده‌ای معتقدند حداکثر سرعت مجاز ۵۰ کیلومتر و عده‌ای معتقدند ۳۰ کیلومتر برای اتوبوس‌ها هستند، کدام یک در صورت وقوع حادثه ملاک عمل خواهد بود.

 

از سوی دیگر دعوای همیشگی ورود خودرو ارگان‌های نظامی و دولتی و خدماتی نظیر اورژانس به این خطوط و استفاده از آن و گاه مزاحمت برای تردد اتوبوس‌ها، می‌تواند با وضع قوانین جدید برطرف شود.

 

انتهای پیام


برچسب :    ، 
  • ارسال ایمیل به دوستان در یاهو
  • اضافه کردن به Google Bookmarks
  • داغ کن - کلوب دات کام
  • Reddit
  • Twitter
  • facebook
  • balatariin
  • RSS
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (بدون امتیاز)
Loading...

نظرات کاربران

ارسال نظر

مشاهده قوانین ارسال نظر

  • جديدترين خبرها
  • منطقه آزاد ماکو
  • بازار
  • ورزش
  • جامعه
نظرسنجی

نمره شما به دولت دکتر روحانی؟

مشاهده نتایج

Loading ... Loading ...
ديدني ها
داغترين ها
تبليغات

تبلیغات در سایت خبری بینانیوز

درج آگهی

خرید اینترنتی



نتایج زنده مسابقات بهمراه جدول لیگ

خبرهای خبرگزاری ها

براي مشاهده جديدترين خبرهاي درج شده در خبرگذاري هاي ديگر از ليست بالا خبرگذاري خود را انتخاب نماييد

عضویت در خبرنامه


 

برای دریافت خبرهای سایت در خبرنامه عضو شوید
بينانيوز ، بينش و بينايي مي بخشد - Copyright © 2016 RSS