اگر افراد از فتنه برگشتند اشکالی نیست؛ انسان جایزالخطاست
رییس قوه قضاییه با تشکر ویژه از عنایت رهبر معظم انقلاب به دستگاه قضا و اعتمادی که معظم‌له نسبت به ...

رییس قوه قضاییه با تشکر ویژه از عنایت رهبر معظم انقلاب به دستگاه قضا و اعتمادی که معظم‌له نسبت به مسئولان عالی قضایی ابراز فرمودند، گفت: نکات مذکور در حکم انتصاب مجدد رییس قوه قضاییه به دقت پیگیری و اجرایی خواهد شد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در نخستین جلسه مسئولان عالی قضایی در دوره جدید فعالیت دستگاه قضا اظهار کرد: بیعت مجدد خود را با مقام معظم رهبری در انجاز اهداف نظام جمهوری اسلامی، چه اهدافی که در قانون اساسی بیان شده است و چه منویات رهبر معظم انقلاب در راهبری این نظام اعلام می‌داریم.

 

رییس دستگاه قضا با تاکید بر اینکه بیانات اول تیرماه مقام معظم رهبری و حکم انتصابی که اخیراً صادر فرموده‌اند، «مسیر روشنی» را برای دستگاه قضا ترسیم کرده است، تصریح کرد: مطمئناً مسئولان قضایی در دوره جدید با نیروی بیشتری در تحقق اهداف ترسیم شده همراهی خواهند کرد.

 

آملی‌لاریجانی اظهار کرد: هر چند مسئولان قضایی خود به برخی کاستی‌ها معترفند و می‌دانند مردم از دستگاه قضایی انتظار بالایی دارند که همه آنها هنوز برآورده نشده است، اما در عین حال اعلام می‌کنیم که این دستگاه توفیق های بسیاری هم در سال‌های اخیر داشته است.

 

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه همانگونه که پیش از این هم اعلام کرده‌ام « سخنان خلاف واقع و سیاه‌نمایی» رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب نمی‌تواند زحمات و تلاش‌های کارکنان دستگاه قضایی را تحت الشعاع قرار دهد، «جمع کردن جریان فتنه» از کشور را «کار مهم» این دستگاه دانست و گفت: برخی فتنه را جریانی زمان‌دار می‌دانند که اینک تمام شده است؛ اینکه بساط فتنه برچیده شد حرف درستی است، اما مهم این است که مشخص شود ما از فتنه چه تحلیلی داشته‌ایم و اصلاً جریان فتنه را فتنه می‌دانیم یا نه؟

 

آملی‌لاریجانی با انتقاد از برخی اظهارنظرات راجع به فتنه تاکید کرد که اگر کسی اصل فتنه را قبول داشته باشد، نباید «اصحاب فتنه» را به کار بگمارد و افزود: اگر کسانی از فتنه برگشتند اشکالی وجود ندارد، چون انسان جایزالخطاست، اما قابل پذیرش نیست آن دسته از فعالان فتنه که هنوز هم بر مواضع‌شان پافشاری می‌کنند در دستگاه‌های حکومتی بر مناصب مدیریتی قرار بگیرند.

 

رییس دستگاه قضا با انتقاد از دیدگاهی که آثار فتنه را پایان یافته تلقی می‌کند یادآور شد: انقلاب اسلامی نیز پدیده‌ای تاریخی بود، اما اهدافش تا امروز زنده است و همچنان دنبال می‌شود. ممکن است کسی بگوید فتنه جریانی تاریخی بود و گذشته است اما آثارش وجود دارد و باید دید آیا کسانی که این جریان را ساختند از آن عدول کرده‌اند یا همچنان همان مواضع را تکرار می‌کنند؟ این برای ما معتقدان به انقلاب و مسئولان کشور بسیار مهم است.

 

آملی لاریجانی« عادی‌سازی چهره‌های فتنه» در برخی رسانه‌های کشور را حرکتی برخلاف « امنیت» ارزیابی کرد و گفت: کسانی که بعد از اتمام حجت مقام معظم رهبری در نماز جمعه تاریخی ایشان در مقابل ولی فقیه ایستادگی کردند، عملکردشان توجیهی ندارد و حداقل نباید به این افراد مجال تصدی سمت های مدیریتی داده شود.

 

رئیس قوه قضاییه یکی از دلایل تلاش برای تخریب دستگاه قضایی از سوی نهادهای ضدانقلاب و رسانه‌های رسمی دولت‌های آمریکا و انگلیس را نقش قوه قضاییه در برخورد با فتنه دانست و اظهار کرد: البته دربرخورد با فتنه نقش اصلی با مردم بود و دستگاه قضایی تنها به وظایف قانونی خود عمل کرد.

 

آملی‌لاریجانی با بیان اینکه قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اجتماعی و اقتصادی نیز از «کارنامه قابل قبولی» برخوردار است خاطرنشان کرد: فراموش نمی‌کنیم در جریان رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی بسیاری تبلیغ می‌کردند که دستگاه قضایی توان رسیدگی به این پرونده را ندارد، اما دیدیم که با صلابت و دقت به آن رسیدگی شد.

 

رییس دستگاه قضا برخورد این دستگاه با مفاسد اجتماعی را نیز « قاطعانه» توصیف کرد و افزود: البته ریشه‌کنی مفاسد صرفاً کار قوه قضاییه نیست، بلکه باید همه دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند و ریشه‌های مفاسد را شناسایی و خشک کنند.

 

آملی‌لاریجانی دنبال کردن سیاست «پیشگیری از وقوع جرم» و « برخورد جدی با جرایم خشن» را از دیگر ویژگی‌های عملکرد دستگاه قضا در سال‌های اخیر برشمرد که اقبال عمومی را نیز در پی داشت و تصریح کرد: برخورد قوه قضاییه در برابر جرایمی که با امنیت مردم سر و کار دارد مانند سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف، قاطعانه و شدید است و در این زمینه به سر و صداهای حقوق بشری نیز اعتنایی نداریم.

 

وی با تاکید بر اینکه قوه قضاییه با ادعاهای حقوق بشری از موازین شرعی و قانونی عدول نمی‌کند افزود: کسی که بر روی مردم اسلحه بکشد محارب است و مطابق با این عنوان با او برخورد می شود. همچنین برخی از مفاسد اقتصادی نیز از مصادیق افساد فی الارض است.

 

رئیس قوه قضاییه در پایان این بخش از سخنانش اعلام کرد که در دوره جدید تحولاتی در ساختار و تشکیلات دستگاه قضا و همچنین تغییراتی در سطوح مدیریتی قوه قضاییه ایجاد خواهد شد.

 

وی با توجه به در پیش بودن هفته دولت این مناسبت را به رئیس جمهوری و هیات دولت تبریک گفت، همچنین از پیام تبریک رئیس جمهوری به مناسبت ابقای رئیس قوه قضاییه تشکر کرد.

 

رئیس دستگاه قضا در ابتدای سخنانش در جلسه مسئولان عالی قضایی ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت گفت و افزود: شیعیان به خصوص از باب ترویج معارف دین و اغتنام فرصتی که آن امام برای تعلیم اصحاب و القای معارف دینی در مذهب تشیع داشتند، مدیون ایشان هستند.

 

آملی لاریجانی با بیان اینکه معارف ائمه اطهار (ع) برخاسته از «مواجهه با باطن هستی » است اظهار کرد: همان طور که معرفت کتاب خداوند معرفت نقلی صرف نبود، بلکه پیامبر گرامی اسلام (ص) با شهود و رسیدن به حقایق، این کتاب را از طرف حق متعال برای مردم آورده است، معارف ولوی و آنچه از ناحیه ائمه اطهار (ع) برای مومنان آورده شده است، صرفاً معارف نقلی نیست.

 

رئیس دستگاه قضا افزود: یکی از خطاهای فاحش در زمان ما این است که برخی از مدعیان روشنفکری ادعا کرده اند معارف قرآنی و دینی ائمه (ع) محدود به معارف بشری است و در چارچوب معارف بشری فهم می‌شود آن هم به نحوی که سرتاپا مصرف کننده معارف بشری باشد. این مغالطه از آنجا برخاسته است که توجه نکردند معارف ائمه (ع) برخاسته از یک منبع مستقل باطنی و شهود حقایق توسط ولی خدا است و این چیزی نیست که با گفتگو و بحث و نقد به دست آید.

 

آملی‌لاریجانی تاکید کرد: ما نمی‌گوییم در معارف ائمه منطق و استدلال نیست، اما کثیری از این معارف برخاسته از مواجهه حضوری با عالم حق است و این مواجهه حضوری برای هر کسی به دست نمی‌آید.

 

رئیس قوه قضاییه سپس روایتی از جلد اول اصول کافی را مبنی بر اینکه «وَ اللهِ إنِّی‌ لَاعْلَمُ کِتَابَ اللهِ مِنْ أوَّلِهِ إلَی‌ آخِرهِ کَأنَّهُ فِی‌ کَفِّی‌. فِیهِ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ خَبَر الارْضِ وَ خَبَرُ مَا کَانَ وَ خَبَرُ مَا هُوَ کَائِنٌ. قَالَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ: فِیهِ تِبْیَانُ کُلِّ شَیْءٍ.» قرائت کرد و گفت: امام صادق(ع) در این روایت به مضمون فرمایش حق تعالی که «فِیهِ تِبْیَانُ کُلِّ شَیْءٍ» (که اصل آن در قرآن تبیاناً لکل شیء است) استناد می‌کند و در ادامه حضرت می ‌فرماید آنچه تبیان کل شی است در اختیار من است و کتاب خدا را از اول تا به آخرش می‌دانم. منظور حضرت صرفاً کتاب لفظی و مکتوب نیست چون فرموده است «ِفیهِ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ خَبَر الارْضِ وَ خَبَرُ مَا کَانَ وَ خَبَرُ مَا هُوَ کَائِنٌ» خبر آسمانها و خبر زمین و خبر آنچه بوده است و خبر آنچه خواهد آمد در کتاب حق متعال است.

 

آملی‌لاریجانی از مغالطه‌ای دیگر در این باب نام برد و اظهار کرد: اگر کسانی فکر می‌کنند می‌توان به جای معارف ائمه (ع) فلسفه را گذاشت، آنها نیز اشتباه می‌کنند. ما معتقدیم بحث‌های فلسفی می‌تواند موجب دسترسی به حقایق شود. اما باید بدانیم مسیر تفکر،انتقال از مفهوم به مفهوم و استدلال کردن یک مسیر است و مواجهه حضوری با عالم حقایق،کشف عینی حقایق و انتقال آن از طریق الفاظ و اعمال و رفتار یک طریق دیگر است.

 

رئیس قوه قضاییه محرومیت خودخواسته بعضی از مدعیان روشنفکری از انوار ناشی از منبع فیض حق را محرومیتی عجیب خواند و تاکید کرد: حوزه های علمیه باید همان طور که در بحث فروعات فقهی کار می‌کنند و اجتهاد مستمر دارند، در امور اصولی هم از اخلاق گرفته تا مبانی اعتقادی، باید با نگاه اجتهادی معارف حقه را مورد بررسی اجتهادی قرار دهند.

 

وی در ادامه روایتی از امام صادق در کتاب توحید شیخ صدوق قرائت کرد با مضمون «سئل أبو عبد الله(ع) عن التوحید، فقال: هو عز وجل مثبت موجود … والله نور لا ظلام فیه، حی لا موت له وعالم لا جهل فیه وصمد لا مدخل فیه، ربنا نوری الذات حی الذات، عالم الذات، صمدی الذات» و گفت: واقعاً این معارف را به آسانی نمی‌توان فهم کرد و به آسانی هم نباید از دست داد؛ امام(ع) موضوع را این طور تبیین می‌کند که حقیقت خداوند نوری است که هیچ ظلمتی در او نیست، حی‌ای است که هیچ موتی ندارد، عالمی است که جهل در او راه ندارد، صمدی است که هیچ مدخلی و راه نفوذی در او نیست.

 

رئیس دستگاه قضا روایتی از امام محمدباقر(ع) را نیز خواند که آن حضرت فرموده «قال ان الله تبارک و وَ تَعَالَی کَانَ وَ لَا شَیْ‏ءَ غَیْرُهُ نُوراً لَا ظَلَامَ فِیهِ وَ صَادِقاً لَا کذِبَ فِیهِ وَ عَالِماً لَا جَهْلَ و حی لاموت فیه» و با بیان اینکه روایتی با این مضمون کمتر پیدا می‌شود گفت: بر اساس تعبیر امام محمدباقر(ع) خداوند در صعقی و مرتبه ای بود که هیچ شیئی با او نبود، نوری که هیچ ظلمتی در او نیست، صادقی که هیچ کذبی در او نیست. پس از این عبارات تعبیر عجیبی می‌بینیم مبنی بر اینکه «کذلک هوالیوم » یعنی امروز هم همین طور است و «کذلک لایزال ابداً » تا ابد هم همین طور خواهد ماند؛ زیرا حق متعال نحوه بودنش طوری است که مجالی برای استقلال هیچ شیئی باقی نمی‌گذارد.

 

رئیس دستگاه قضا تفسیر معارف اهل بیت (ع) را ضروری برشمرد وافزود: البته این تفسیر، تفسیر کلام منبعث از عالم باطن است. معارف اهل بیت (ع) را باید گرامی بداریم؛ این معارف در باب فروع، راه را برای عمل فقهی باز می‌کند، در باب اخلاق راه را برای عمل اخلاقی باز می‌کند، معارف اصولی آنها در باب توحید، نبوت، معاد و ولایت راه را برای معرفت انسان به باطن هستی باز می‌کند.

 

انتهای پیام

 

 


برچسب :    ، ، 
  • ارسال ایمیل به دوستان در یاهو
  • اضافه کردن به Google Bookmarks
  • داغ کن - کلوب دات کام
  • Reddit
  • Twitter
  • facebook
  • balatariin
  • RSS
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 امتیاز از : 500 out of 5)
Loading...

نظرات کاربران

ارسال نظر

مشاهده قوانین ارسال نظر

  • جديدترين خبرها
  • منطقه آزاد ماکو
  • بازار
  • ورزش
  • جامعه
نظرسنجی

نمره شما به دولت دکتر روحانی؟

مشاهده نتایج

Loading ... Loading ...
ديدني ها
داغترين ها
تبليغات

تبلیغات در سایت خبری بینانیوز

درج آگهی

خرید اینترنتی



نتایج زنده مسابقات بهمراه جدول لیگ

خبرهای خبرگزاری ها

براي مشاهده جديدترين خبرهاي درج شده در خبرگذاري هاي ديگر از ليست بالا خبرگذاري خود را انتخاب نماييد

عضویت در خبرنامه


 

برای دریافت خبرهای سایت در خبرنامه عضو شوید
بينانيوز ، بينش و بينايي مي بخشد - Copyright © 2016 RSS