قفل شدن تومورهای سرطانی با کلیدی که دانشمند ایرانی کشف کرد

دانشمند ایرانی دانشگاه ساوث‌همپتون و تیم وی برای اولین بار موفق به کشف کلیدی شدند که سلولهای سرطانی را در برابر سطوح پایین اکسیژن، سازگار و با دوام می‌کند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز ، دکتر علی توسلی، دانشمند مطالعات سرطان در دانشگاه ساوث‌همپتون توانسته‌اند راهی برای توقف عملکرد HIF-1 پیدا کنند که سلولهای سرطانی از آن برای سازگاری با سطوح پائین اکسیژن که یکی از ویژگی‌های رایج در بیماری‌هاست، استفاده می‌کنند.

این محققان توانستند جلوی استفاده سلولهای سرطانی از این کلید را طی فرآیندی موسوم به زیست‌شناسی مصنوعی بگیرند.

آنها با آزمایش ۳٫۲ میلیون ترکیب احتمالی که توسط یک باکتری مهندسی شده خاص ساخته شده بودند، توانستند مولکولی که جلوی عملکرد HIF-1‌ را می‌گیرد، پیدا کنند.

تمام سلولها به یک منبع تغذیه خون برای ارائه اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای بقا احتیاج دارند. تومورهای سرطانی به سرعت رشد کرده و با بزرگتر شدن آنها، تقاضای اکسیژن و مواد مغذی آنها از عرضه توسط رگهای خونی اطراف بیشتر می‌شود.

اما HIF-1 برای سازگاری با این محیط با سطح پایین اکسیژن به عنوان یک کلید اصلی عمل و صدها ژن را روشن کرده و منجر به بقای سلولهای سرطانی می‌شود.

این پروتئین به تحریک شکل‌گیری رگهای خونی در اطراف تومورها پرداخته که منجر به ارائه اکسیژن و مواد مغذی بیشتر به تومور و در نتیجه رشد بیشتر آن می‌شود.

دکتر توسلی که به همراه تیم خود موفق به کشف و تولید ترکیبی برای مقابله با این پروتئین شده، اظهار کرد: ما راهی را برای هدف قرار دادن گامهایی که سرطان برای بقا برداشته، پیدا کرده‌ایم و امیدواریم که پژوهش ما بتواند در آینده به داروهای موثر با قابلیت توقف سازگاری سلولهای سرطان با محیطهایی با اکسیژن پایین و در نتیجه توقف رشد بیشتر آنها منجر شود.

وی افزود: گام بعدی ما توسعه بیشتر این مولکول برای ایجاد یک درمان موثر است.

این پژوهش در مجله انجمن شیمی آمریکا منتشر شده است.

برچسب :    ، ،