كدام يك مهم‌تر است: ربا يا بدحجابی؟
آيت‌ا... جعفر سبحاني در ديدار فرمانده نيروي انتظامي سخناني درباره ارجحيت پرداختن به بدحجابي نسبت به رباخواري بيان كردند كه ...

آیت‌ا… جعفر سبحانی در دیدار فرمانده نیروی انتظامی سخنانی درباره ارجحیت پرداختن به بدحجابی نسبت به رباخواری بیان کردند که از چند زاویه قابل بحث و بررسی است.

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز ،‌ داوود حشتمی در روزنامه قانون نوشت ،‌ایشان فرمودند: «پرداختن به مسئله حجاب مهم‌تر از پرداختن به رباخواری است». البته من در مقام و موقعیت و سطح علمی‌ای‌نیستم که بخواهم به عالم جلیل القدر و مرجع تقلیدی که مقلدان بسیاری دارد، در رابطه با میزان و حدود حرام بودن «ربا‌خواری» صحبت کنم،  اما چون ایشان در بخش دیگری گفتند که امام (س) بر مسئله «حجاب» تاکید زیادی داشت و از این رو یک بار دیگر دست نیروی انتظامی ‌را در «اجتهاد شخصی» باز گذاشتند و گفتند: «بهتر است نیروی انتظامی‌فراتر از وظیفه خود عمل کند»، ناچارم نظر امام(س) را درباره ربا‌خواری بیان کنم.


آیت‌ا… سبحانی گفتند: «بد حجابان به نظام دهن کجی می‌کنند در حالی که رباخواران کاری به نظام ندارند و برای کسب سود بیشتر در پستوها ربا می‌خورند»، اینکه رباخواران کاری به نظام ندارند، آیا مجوزی برای ادامه فعالیت‌شان خواهد بود؟ چون در پستوها دارند ربا می‌خورند و شما نمی‌بینید و «کاری به نظام ندارند» مجوزی شده است برای اینکه بگوییم «ربا» در مقام قیاس با «بدحجابی» در مرتبه نازل‌تری قرار دارد؟

:
حقیر کوچک‌تر از آن است که آیات و روایات را به پشت سر هم کند تا نشان دهد تا چه اندازه موضوع «ربا» و «رباخواری» مهم است و کوچکتر از آن هستم که عرض کنم حضرت آیت‌ا…، قرآن صراحتا ربا را جنگ با خدا می‌داند. حضرت حق در قرآن می‌فرماید: فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ ا… وَرَسُولِهِ. (ترجمه: و اگر چنین نکردید[و به رباخواری ادامه دادید]، پس بدانید به جنگ با خدا و فرستاده او برخاسته‌اید) (سوره بقره- آیه۲۷۹) آیا در قرآن چنین صراحتی را درباره بدحجابی سراغ داریم؟

:
اما مهم‌تر از آن شما را دعوت می‌کنم تا به دیدگاه امام خمینی (س) درباره ربا توجه کنید. امام خمینی(س) در تحریرالوسیله نمی‌گوید «ربا گناه کبیره» است بلکه می‌گوید «اکبر کبایر» است. آیا می‌توان «اکبر کبایر» را با بدحجابی قیاس کرد؟ پدیده‌ای که لازم است یک‌بار دیگر درباره آن سخنان رهبری را در بجنورد یادآور شویم که خواستار «مدارا» و «سماحت» در برخورد با بدحجاب شده بودند: «بعضی از همین‌هایی که در استقبالِ امروز بودند خانم‌هایی بودند که در عرف معمولی به آنها می‌گویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ به این اهداف و آرمان‌هاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌های این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گوئی هستم / آیا تو چنان که مینمائی هستی؟».  ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم می‌کند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.(۱۹مهر۹۳).

:
نگاه «مداراگرایانه» رهبری را با نگاه حضرت امام(س) در برخورد با رباخواری در کنارهم قراردهیم. آنجا که در تحریرالوسیله از امام صادق (ع) نقل می‌کند:«یک درهم ربا نزد خدا بدتر و زشت‌تراز ۷۰ زنا با محارم است وچنین گناهی دارد.» همچنین روایتی از پیامبر اسلام را نقل می‌کنند که پیامبر(ص) به امام علی(ع) می‌فرماید: «ای علی ربا ۷۰ نوع است و پایین‌ترین آن‌هامانند این است که انسان با مادر خودش زنا کند، آن هم در بیت‌ا…‌الحرام». متاسفانه ما مهم‌ترین خلاف‌ها و منکرات را رها کردیم. آنجا که نیاز به برخورد «قاطع» و«بدون مسامحه» وجود دارد، اتفاقا همان پستوهایی است که از آنها پول‌های کثیف فساد و ربا تولید می‌شود. دلیل نمی‌شود که «چون آنها را نمی‌بینیم» پس آنها «کاری به نظام ندارند. اتفاقا همین «پستوها» هستند که با فسادشان پایه‌های نظام را همچون موریانه از درون می‌خورند.

./.


برچسب :    ، ، ، 
  • ارسال ایمیل به دوستان در یاهو
  • اضافه کردن به Google Bookmarks
  • داغ کن - کلوب دات کام
  • Reddit
  • Twitter
  • facebook
  • balatariin
  • RSS
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 امتیاز از : 500 out of 5)
Loading...

نظرات کاربران

  • منشور اسلام با ۶۲۳۶ آیه شکل می گیرد. نور می دهد. انسان جذب می کند. امت خلق می کند. دست بلند می کند. پیغام دنیا می دهد. انذار می دهد. به خود فخر می کند به ما فخر می فروشد. فخر فخر می آورد. انسان فاخر می شود. همه وجود انسان فاخر می شود. لسان فاخر، روح فاخر، کلام فاخر، امر به معروف و نهی از منکر فاخر تا می رسیم به پوست و مو و صورت و.. معلوم است که حفظ این فخر عظیم اگر بدست آید بر دارنده و غیر دارنده آن واجب. چرا که کمترین آسیب فیزیکی و معنوی به این تراشه عظیم سماوی و زمینی، اسلام را آزار می دهد، مومن را تخریب می کند. دست را خراش می دهد. همه آیات قرآن متواضع اضلاع هستند اما کدام با کدام این را چیدمان قرآن و سنت رسول مکرم به ما می آموزد. راس آن مشخص و قاعده آن مشخص است. آیات متناظر هم اما متناقض هم نیستند. علت اینکه حافظ می فرماید اسلام بذات خود ندارد عیبی/ هر عیب که هست از مسلمانی ماست بخاطر نداشتن منشور بی عیب و نقص اسلام بدست اکثر مسلمانان است. در این باره شعری بنام “یکی و یکی” سروده شده است که ذیلا تقدیم می می شود.
    یکی زائیده فکر نجیب است
    یکی فالوده فکر غریب است
    یکی در سازگار سازش ترین است
    یکی در ساز و کار بارزترین است
    یکی در کار خود از بهترین است
    یکی در درس خود پائین ترین است
    یکی فرمان دهد آبی بریزد
    یکی فرمان دهد خونی بریزد
    یکی دندان دهد دندان بگیرد
    یکی اذهان دهد یزدان بگیرد
    یکی تاب و توان مرده دارد
    یکی در خواب خود مردانه دارد
    یکی بد می کند تا حق بریزد
    یکی حد می زند تا حد بریزد
    یکی در آسیاب آسان بگیرد
    یکی در آسمان فرمان بگیرد
    یکی شیطان شود سرسام بگیرد
    یکی آب و نبات از من بگیرد
    یکی تاب و تب دیگر بگیرد
    یکی در سرزمین هر زن بگیرد
    یکی مستی کند تا مست بگیرد
    یکی زاینده فکر خطیر است
    یکی بافنده فکر فطیر است
    یکی دم می زند تا دم بگیرد
    یکی دست می زند تا دست بگیرد
    یکی تن می دهد بر هرچه ذلت
    یکی دم می زند بر هرچه ذلت
    یکی سامانه هوشیار دین است
    یکی آفتابه اوهام دین است
    یکی دین را برای خود بخواهد
    یکی دین را برای دین بخواهد
    یکی سر می زند تا سر نمیرد
    یکی سر می دهد تا سر نگیرد
    یکی کفاره هر بی گناهی است
    یکی فواره هر بد گناهی است
    یکی تاوان دهد تابان بماند
    یکی ترسان شود خاکی بماند
    یکی شاه است که شب دشمن ببیند
    یکی ماه است که شب ماهان ببیند
    یکی آلام ما را کم ندارد
    یکی آرای ما را کم ندارد
    یکی زندان رود زندان ببیند
    یکی میدان رود میدان ببیند
    یکی سرمایه است بی آنکه داند
    یکی بیچاره است بی آنکه خواهد
    یکی قلیان کشد تا غم بریزد
    یکی فریاد زند تا فر بریزد
    یکی درس خدا را کم نداند
    یکی مشق خدا را کم نداند
    یکی شهباز و در فکر صعود است
    یکی ته باز و در فکر سقوط است
    یکی شمپانزه است آدم ببیند
    یکی درمانده است درمان ببیند
    یکی شب داده و شبدر ببیند
    یکی شب باره و مفتر ببیند
    خلاصه هر کسی خوابی ببیند
    یکی در روز یکی در شب ببیند
    هرآنکس نامدار نامش بلند است
    هر آنکس یادگار یادش بلند است

    رای شما: Thumb up 1 Thumb down 0


ارسال نظر

مشاهده قوانین ارسال نظر

  • جديدترين خبرها
  • منطقه آزاد ماکو
  • بازار
  • ورزش
  • جامعه
نظرسنجی

نمره شما به دولت دکتر روحانی؟

مشاهده نتایج

Loading ... Loading ...
ديدني ها
داغترين ها
تبليغات

تبلیغات در سایت خبری بینانیوز

درج آگهی

خرید اینترنتی



نتایج زنده مسابقات بهمراه جدول لیگ

خبرهای خبرگزاری ها

براي مشاهده جديدترين خبرهاي درج شده در خبرگذاري هاي ديگر از ليست بالا خبرگذاري خود را انتخاب نماييد

عضویت در خبرنامه


 

برای دریافت خبرهای سایت در خبرنامه عضو شوید
بينانيوز ، بينش و بينايي مي بخشد - Copyright © 2016 RSS