چرا پراید از خط تولید خارج نمی شود؟
بهرام شهریاری، عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو می‌گوید: «ما باید ببینیم چه اتفاقی افتاده که 20 سال است داریم پراید تولید می‌کنیم و مجبوریم مدت زیادی پژو405 یا محصولات دیگر را تولید کنیم. ما باید ببینیم کاستی‌ها در کجاست.»

بهرام شهریاری، عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو می‌گوید: «ما باید ببینیم چه اتفاقی افتاده که ۲۰ سال است داریم پراید تولید می‌کنیم و مجبوریم مدت زیادی پژو۴۰۵ یا محصولات دیگر را تولید کنیم. ما باید ببینیم کاستی‌ها در کجاست.»

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز ، حدود ۲۲ سال از تولید پراید می‌گذرد و تاکنون چندین بار از سوی خودروسازان شنیده شده است که خط تولید این خودرو متوقف و خودرو دیگری جایگزین خواهد شد. براساس استراتژی صنعت خودرو کشور، خودروهای قدیمی باید به تدریج از رده تولید خارج و محصولاتی جدید جایگزین آنها شوند و به نظر می‌رسد در مسیر تحقق این استراتژی، پراید و ۴۰۵ دو گزینه ارجح هستند؛ چراکه به گفته فعالان حوزه خودرو، این محصولات به‌ویژه پراید از عمر خود فرا‌تر رفته و برای خودروساز هزینه روزافزون به همراه دارد.
:
رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش سایپا درباره روند تولید پراید گفته است که «میزان تولید پراید تا پایان سال کاهش خواهد یافت.» هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو نیز عنوان کرده است: «تا پایان سال ۱۳۹۶ خط تولید ۴۰۵ متوقف می‌شود.»
:
اما نکته حایز اهمیت در این شرایط، این است که تاکنون هنوز اقدامی که کاهش روند تولید این خودروها را نشان دهد، صورت نگرفته است. به‌هرحال در شرایط کنونی، یکی از مطالبات مردم این است که خودروهای قدیمی از رده تولید خارج شود و خودروهای جدید و باکیفیت جای آن‌ها را بگیرند. اما پرسش اساسی این‌جاست که توقف تولید این خودروها و جایگزین کردن خودروهای دیگر چقدر هزینه خواهد داشت؟ در این خصوص بهرام شهریاری، عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو می‌گوید: «این‌که خروج پراید یا پژو۴۰۵ از خط تولید چقدر هزینه می‌برد، بستگی دارد به این‌که خودروسازان چه بخواهند بکنند.»
:
وی توضیح می‌دهد: «یک نوع برخورد این است که خودروسازان فقط بروند یک خودرو دیگر را جایگزین و با تغییراتی تولید کنند و این‌خودرو هم ۲۰ سال تولید شود. یک برخورد دیگر هم این است که بخواهند تغییراتی در سیستم تولید خودرو بدهند و یک کار نهادی انجام دهند.» شهریاری عنوان می‌کند: تغییر سطحی دادن به روند تولید خودرو و یک خودرویی را جانشین کردن، خیلی کار اساسی‌ای نیست؛ مگر این‌که بروند دنبال این‌که صنعت خودرو را متحول کنند.»
:
عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو متذکر می‌شود: «راه نجات خودروسازان ایران در این نیست که یک خط تولید را جمع کنند و یک خط تولید دیگر راه‌اندازی کنند، بلکه به نظر من باید تغییرات نهادی صورت گیرد.» شهریاری می‌افزاید: «ما باید فکر کنیم چه اتفاقی افتاده که ۲۰ سال است داریم پراید تولید می‌کنیم. چه اتفاقی افتاده که مجبوریم مدت زیادی پژو۴۰۵ یا محصولات دیگر را تولید کنیم.»
:
وی تاکید می‌کند: «ما باید ببینیم کاستی‌ها در کجاست. اگر کاستی‌ها برطرف شود، متوجه می‌شویم که مشکل از کجاست و چه اتفاقاتی افتاد.» عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو یادآور می‌شود: «اگر به‌خاطر داشته باشید، یک‌بار اقدام به طراحی خودرو کردیم که حاصل آن سمند بود. اگر همین روند ادامه پیدا می‌کرد و ما بحث طراحی خودرو را تعقیب می‌کردیم، امروز مجبور نبودیم به همین خودروها بسنده کنیم و می‌توانستیم خودروهای جدیدی به خط تولیدمان بیاوریم و تغییرات را اعمال کنیم.»
:
شهریاری ادامه می‌دهد: «در عین حال، امروز مجبور نبودیم هزینه سنگینی کنیم تا تولید یک محصول را متوقف و یک محصول دیگری جایگزین کنیم.»
:
وی با ذکر این نکته که متاسفانه حرکت صنعت خودرو از یک جایی به بعد متوقف شد، می‌گوید: «ما در دوره ۸ ساله دولت‌های نهم و دهم صنعت خودرو را زیر و رو کردیم و صنعت خودرو از مسیر خود خارج شد. در واقع صنعت خودرو را از مسیر خود خارج کردند و هم مسیر ساخت داخل را مختل کردند و هم مسیر طراحی را. علت اصلی کاستی‌ها در این‌جاست.»
:
عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو عنوان می‌کند: «در رابطه با کمپینی که تشکیل شده، از یک طرف می‌گویم این حرکت درست نیست، چون داریم به سمتی می‌رویم که به نفع خارجی‌ها و چینی‌ها تمام می‌شود و از سوی دیگر، مردم حق دارند و جانشان به لبشان رسیده است.»
:
شهریاری با بیان این‌که تاکنون خودروسازان هیچ کاری برای اصلاح خطوط تولید خود انجام ندادند، متذکر می‌شود: «تا زمانی که صنعت خودرو کشور مدیریت دولتی دارد، مشکلی حل نمی‌شود.»
:
وی تصریح می‌کند: «این صنعت باید به بخش خصوصی واگذار شود و بخش خصوصی نیز فکر نو داشته باشد و به سمت جوینت شدن با خودروسازان دنیا بروند تا بتوانند خودشان را از این شرایط نجات دهند.» عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خاطرنشان می‌کند: «از سوی دیگر، بخش خصوصی باید طبق برنامه تدوین شده که از سوی دولت حول محور توسعه اقتصادی تدوین می‌شود، حرکت کند تا از این وضعیت بیرون آید.»

./.


برچسب :    ، ، ، 
  • ارسال ایمیل به دوستان در یاهو
  • اضافه کردن به Google Bookmarks
  • داغ کن - کلوب دات کام
  • Reddit
  • Twitter
  • facebook
  • balatariin
  • RSS
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 امتیاز از : 500 out of 5)
Loading...

نظرات کاربران

  • نسخه نجات عالم اسلام از زبان مبارک پیامبر عالیقدر اسلام: یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت بهتر است. چقدر به آیات قرآن شبیه است. راه عملی ترقی و تعالی جوامع اسلامی. فکر کردن از کی شروع می شود؟ برای اکثر مردم از زمان بلوغ. در مورد کشورها چی؟ آنهم از زمان بلوغ. بلوغ را دست کم نگیریم. بقول مولانا تا جنینی کار خون آشامی است. مردمان بالغ یک کشور هیچوقت به جان هم نمی افتند، به جان منابع طبیعی و سرمایه های ملی خود نمی افتند. هیچ وقت تفاخر را بر تبهکاری نمی گذارند. بلکه چشم و گوش خود را باز نگه می دارند تا بیش از همه از مردمان کشورهای همسایه عقب نیفتند و پیش از همه همپای دیگر کشورهای پیشرفته حرکت بکنند. یک سفری داخل خانه ها، بعد خیابانها، بعد شهرها و بعد کشورهای جهان اسلام و بالاخره جهان سوم بیاندازیم ایلی از جمعیت که هنرشان تبلیغ و مصرف محصولات خارجی است. اینقدر به مصرف کالاهای خارجی عادت کرده اند که حتی حوصله تهیه اقلام پیش و پا افتاده ائی چون جوهر پرینتر، پرده خانه، رومبلی، باطری قلمی، ریموت تلویزیون و..نیستند. پرسش: عقب ماندگی بیشتر فکر می برد یا پیش افتادگی؟ معلوم است عقب ماندگی. عقب ماندگی تنها سم تولید شده در کشورهای عقب مانده است. آدم وقتی مریخ پیما را می بیند از پراید پیمای خود متاسف می شود! یا وقتی می شنود در آمریکا یک مهندس ایرانی خودروهای اسپورتی آنچانی می سازد برای کل صنایع خودروسازی و هواپیماسازی کل کشورهای اسلامی متاسف می شود. باید فرار مغزها را جدی بگیریم. مغز گوسفند خوردنی و مغز انسانی بردنی است. وبال گردن ما آمارهای مجعول است. یک زمانی می گفتند کلاس خودروهای سواری ایرانی از نوع کلاس C است! الان چی؟ هیچ چیز ما از نوع A نیست الا گرفتاری! دو سال نمی گذرد رئیس جمهور یک مملکت ۱۰ سال زودتر پیرتر می شود. هرچه می بینی مرگ زودرس آدمهای دلسوز است. زیرا کثیری از غصه می میرند و قلیلی از قصه.

    رای شما: Thumb up 1 Thumb down 0


  • هم کیفیت بهبود می یابد و هم قیمت کاهش می یابد.
    کیفیت به سرعت قابل افزایش است. چرا؟ چون:
    ۱- کاهش کیفیت به دلیل نصب قطعات چینی بوده که با جایگزین کردن قطعات ژاپنی و اروپایی به سرعت جبران می شود.
    ۲- بخشی از بی کیفیتی هم ناشی از بی دقتی و عدم نظارت در کارگاه های ساخت بوده که مثلا خال جوش ها را کم یا حذف کرده بودند که به سرعت بهبود می یابد.
    پس این ادعای نادرستی است که کیفیت در کوتاه مدت قابل بهبود نیست.

    قیمت هم در کوتاه مدت و به سرعت قابل کاهش است. چرا؟
    ۱- در چند سال گذشته جمع پاداش هیات مدیره و مدیران میانی خودرو سازی ها از رقم چند هزار میلیارد تومان گذشته است. در واقع در پس سیاست های حمایت از صنعت خودرو, از یک گروه مدیران رانت خوار حمایت شده است که به مردم توهین هم می کنند.
    ۲- این کارخانجات بر اساس توصیه و رفیق بازی و از جیب مردم اسپانسر برخی تیم های ورزشی شده اند که هیچ مزیتی برای آنها نداشته و این نیز صدها میلیارد تومان به هزینه های خودرو سازها اضافه کرده است.
    ۳- علاوه بر آن خودرو سازان با تاسیس دفاتر و سایت های خارج از کشور سالانه صدها میلیارد تومان زیان ایجاد نموده اند.
    مسدود کردن همین سه منبع اتلاف منابع مالی می تواند باعث کاهش چشمگیر هزینه های مالی خودرو سازان شود و قیمت نهایی مصرف کننده را به نیم و حتی ثلث برساند.

    رای شما: Thumb up 1 Thumb down 0


ارسال نظر

مشاهده قوانین ارسال نظر

  • جديدترين خبرها
  • منطقه آزاد ماکو
  • بازار
  • ورزش
  • جامعه
نظرسنجی

نمره شما به دولت دکتر روحانی؟

مشاهده نتایج

Loading ... Loading ...
ديدني ها
داغترين ها
تبليغات

تبلیغات در سایت خبری بینانیوز

درج آگهی

خرید اینترنتی



نتایج زنده مسابقات بهمراه جدول لیگ

خبرهای خبرگزاری ها

براي مشاهده جديدترين خبرهاي درج شده در خبرگذاري هاي ديگر از ليست بالا خبرگذاري خود را انتخاب نماييد

عضویت در خبرنامه


 

برای دریافت خبرهای سایت در خبرنامه عضو شوید
بينانيوز ، بينش و بينايي مي بخشد - Copyright © 2016 RSS