امروز: جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۳ Friday, 26 April 2024

آذربایجان غربی پیشرو در جذب سرمایه گذاری خارجی

گزارش اقتصادی: به قلم سردبیر – فعالیت سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس در شهرستان ماکو و منطقه ویژه اقتصادی شهرستان سلماس و شهرک صنعتی منطقه مرزی بورالان ماکو با همکاری ایران و ترکیه ؛ آذربایجان غربی را به قطب اقتصادی مهم در شمال غرب کشور تبدیل کرده است و...

گزارش اقتصادی: به قلم سردبیر – فعالیت سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس در شهرستان ماکو و منطقه ویژه اقتصادی شهرستان سلماس و شهرک صنعتی منطقه مرزی بورالان ماکو با همکاری ایران و ترکیه ؛ آذربایجان غربی را به قطب اقتصادی مهم در شمال غرب کشور تبدیل کرده است و زمینه فعالیت سرمایه گذاران خارجی را فراهم می کند.

قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی یکی از قانونهای مترقی در دنیا است که علیرغم اختیاری بودن ، سرمایه گذاران خارجی بدلیل نقاط قوت ، ویژگیها و مزایای قابل توجهی که در آن پیش بینی شده است؛ ترجیح می دهند از پوشش این قانون استفاده نمایند.
سرمایه گذاری به عنوان یکی از عوامل مهم توسعه در هر کشوری مطرح است و هر چه سرمایه گذاری بیشتر باشد به طبع آن معضل هایی مانند بیکاری کاهش می یابد و ارزآوری کشور را افزایش می دهد. در این میان استان آذربایجان غربی به علت هم مرز بودن با سه کشور و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت جاده ای و ریلی و مطرح شدن به عنوان دروازه ایران به اروپا یکی از مستعدترین استانهای کشور برای سرمایه گذاری خارجی است.
جذب سرمایه گذاری خارجی یک مقوله علمی و تخصصی است و کارشناسان باید از روش های علمی برای جلب و جذب سرمایه گذاری ها در استان استفاده کنند. در عین حال حضور در نمایشگاه ها و همایش های فرصتهای سرمایه گذاری ایران در چین، اربیل عراق و استانبول ترکیه، هفته فرهنگی استانها در تهران و شرکت در همایش و نمایشگاه فرصتهای سرمایه گذاری ایران در تهران، جزيره كيش، شيراز و تبريز از جمله اقدامات انجام شده برای معرفی پتانسیلها و جذب سرمایه گذار در آذربایجان غربی می تواند باشد.
برای معرفی پتانسیل های سرمایه گذاری در آذربایجان غربی علاوه بر برگزاری جلسات مختلف با سرمایه گذاران ، نصب بنرهایی در سطح شهر ارومیه ، گمرکات ، مرزها و فرودگاه در نمایشگاه های مختلفی که تاکنون در داخل و خارج از کشور از جمله در ترکیه ، ارمنستان ، عراق و آذربایجان برگزار شده با انتشار بروشورهایی به زبان های فارسی و انگلیسی و عربی اقدام به معرفی ظرفیتهای سرمایه گذاری در استان شده است.
بخش های صنعت و تولید ، کشاورزی ، مزیت مرزی و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری از جمله ظرفیتهای سرمایه گذاری در استان آذربایجان غربی است که مورد تاکید مسئولان آذربایجان غربی بویژه برای سرمایه گذاری خارجی است.
این استان به دلیل حضور در یک منطقه بسیار استراتژیک و دروازه آسیای میانی به ترکیه و اروپا شرایط فوق العاده ای برای سرمایه گذاری دارد. ظرفیت های بالای سرمایه گذاری در آذربایجان غربی باعث شده تا همواره این مقوله یکی از مباحث مهم مسئولان و اقتصاددانان قرار گیرد.
این در حالی است که جذب منابع مالی خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که در صورت تحقق یافتن این موضوع زمینه‌های مناسب برای کسب درآمد و افزایش منابع مالی فراهم شده و پیشبرد برنامه‌ها، توسعه عمران و آبادانی همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی جدید بوجود آید.
هم اکنون یک منطقه آزاد اقتصادی در شهرستان ماکو فعال است و منطقه ویژه اقتصادی شهرستان سلماس و شهرک صنعتی منطقه مرزی بورالان ماکو هم با همکاری ایران و ترکیه در دست ساخت است که طبق گفته رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی با فعالیت رسمی این مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی مشترک ، آذربایجان غربی به قطب اقتصادی مهم در شمال غرب کشور تبدیل خواهد شد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که تعامل با بخش خصوصی و مجامع صنفی خصوصی برای جذب سرمایه گذاری و توسعه استان ضرورتی اجتناب ناپذیر است و باید با اتخاذ تدابیر ویژه ای شرایط را برای سرمایه گذاران فراهم کرد.
این در حالی است که مجموع سرمایه گذاری خارجی در استان در سال 89 حدود 122 هزار دلار بود که این رقم در سال90 به یک میلیون و 531 هزار دلار افزایش یافت.
در این میان بخش کشاورزی در آذربایجان غربی از جمله بخش های مهم برای سرمایه گذاری خارجی است چرا که این استان از قطبهای مهم کشاورزی محسوب می‌شود. مسئولان بخش کشاورزی در آذربایجان غربی می گویند با یک میلیون هکتار زمین قابل کشت ، نزولات مناسب جوی ، تولید سالانه بیش از 5/5 میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، دامی ، طیور ، تولیدات شیلاتی و توسعه صنایع غذایی این بخش را به موقعیتی مساعد و فراهم برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است.
بالا بردن ظرفیت تولید محصولات کشاورزی تا 10 میلیون تن با توجه به امکانات موجود و پتانسیل های آبی و خاکی در آذربایجان غربی در طی یک برنامه پنج ساله نشان دهنده ظرفیت این استان در بخش کشاورزی است که سرمایه گذار خاص خودش را می طلبد.
به گفته مسئولان، میزان سرمایه گذاری بخش کشاورزی 11 هزار و 820 میلیارد ریال است که طرح هایی چون تولید و بهره برداری از گیاهان دارویی ، کشت و صنعت و تولید روغن های هسته انگور را در بر می گیرد و با بهره برداری از آنها برای نزدیک به 13 هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.
این در شرایطی است که در این میان ارتقای صنعت در استان آذربایجان غربی با توجه به ظرفیت های معدنی ، جغرافیایی و مرزی این استان از طریق سرمایه گذاری بوی‍‍ژه با جذب سرمایه های خارجی از اهدافی است که مسئولان صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان غربی پیگیری می کنند.
با توجه به اهمیت صنعتی سازی آذربایجان غربی و هم مرزی این استان با سه کشور و با صدور 245 فقره پروانه بهره برداری صنعتی در آذربایجان غربی زمینه اشتغال برای جوانان این استان در بخش صنعت فراهم شده است.
آمارهای رسمی نشان می دهد که تعداد زیادی طرح صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری بیش از 75 هزار میلیارد ریال در این استان در حال تاسیس است و با بهره ‌برداری از این طرح‌ها برای 57 هزار و 300 نفر اشتغال ایجاد می‌شود. از این طرحها 2 هزار و 847 واحد دارای پروانه بهره‌برداری هستند، که با سرمایه‌گذاری بیش از 32 هزار و 500 میلیارد ریال و اشتغال 61 هزار نفری در بخش صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسیده‌اند.
این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری6هزارو 100میلیارد ریالی و برای 5 هزار و 408 نفر نیز اشتغال ایجاد می‌کند و باید شرایط برای جلب سرمایه گذاران خارجی در این حوزه فراهم شود.
کارشناسان معتقدند که برجسته سازی مزیتها و فعال کردن محیط های اینترنتی و مجازی در معرفی ابعاد مختلف استان ، حضور فعال در نمایشگاههای خارجی ، شناسایی و جذب گروههای هدف بویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور و ارائه طرحهای مختلف سرمایه گذاری از جمله راههای جذب سرمایه گذاران خارجی است.
این در حالی است که مجموع سرمايه گذاری خارجی مصوب از سال 84 تا 91 بالغ بر 103 ميليون و 899 هزار دلار و ميزان سرمايه وارده خارجی طی 8 سال اخیر بالغ بر 12 ميليون دلار برآورد شد. سرمایه گذاری خارجی وارده به آذربایجان غربی در سال 89 ؛ رقمی بالغ بر 122 هزار دلار است و این در حالی است که این میزان در سال 90 به يك ميليون و 606 هزار دلار و در سال 91 نيز به 9 ميليون و 510 هزار دلار افزایش یافته است.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین