امروز: پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۷ Thursday, 25 April 2024

آغاز انتخابات ریاست جمهوری سوریه

آغاز انتخابات ریاست جمهوری سوریه

انتخابات ریاست جمهوری سوریه امروز (سه‌شنبه) در سوریه آغاز شده است و قرار است سه نامزد از جمله بشار اسد برای تصدی کرسی ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت کنند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، قرار است 15 میلیون تن از افراد واجد شرایط در این انتخابات به نامزد انتخابی خود رای دهند. انتخابات از ساعت 7 صبح به وقت محلی آغاز شده است و تا 12 ساعت ادامه خواهد داشت.

 

همچنین 9600 مرکز انتخاباتی و 11 هزار صندوق رای در تمامی استانهای این کشور برای اخذ رای در نظر گرفته شده و تدابیر امنیتی سنگینی برقرار شده است.

 

در همین راستا وائل الحلقی، نخست‌وزیر سوریه از ملت این کشور خواست تا برای انتخاب رئیس‌جمهوری که مرحله آینده کشور را رهبری می‌کند و امنیت و ثبات را در کشور محقق می‌کند، شرکت کنند.

 

در همین حال رئیس هیئت روسی به سوریه عنوان داشت که ناظران روس تاکنون هیچ گونه نقضی را در روند آماده سازی انتخابات ریاست جمهوری ثبت نکرده‌اند.

 

از سوی دیگر احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه ضمن متهم کردن دولت سوریه به ارتکاب «قتل و خونریزی»، از ملت این کشور خواست تا در روز انتخابات در منزل خود بمانند.

 

وی مدعی شد: «دولت سوریه درصدد است تا در روز انتخابات مراکز اخذ رای را منفجر کند و در همین راستا تجهیزات خود را به منظور اجرای این عملیات میان افراد خود توزیع کرده است.»

 

این انتخابات با شرکت سه نامزد برگزار می‌شود. نامزد اصلی این انتخابات، بشار اسد، رئیس‌جمهوری از حزب بعث است و دو تن دیگر به اسامی ماهر عبدالحفیظ حجار و حسان عبدالله النوری هم به عنوان رقبای او در این انتخابات حضور دارند.

 

این نخستین انتخابات ریاست جمهوری سوریه از زمان آغاز حکومت خانواده اسد در بیش از پنجاه سال پیش است که با شرکت بیش از یک نامزد و از طریق رای‌گیری برای برگزیدن یکی از نامزدها برگزار می‌شود.

 

تا پیش از تغییر قانون اساسی در فوریه سال ۲۰۱۲، انتخابات ریاست جمهوری سوریه با یک نامزد از حزب حاکم بعث و به شکل همه‌پرسی انجام می‌گرفت. طبق قانون اساسی جدید، حزب بعث دیگر رسما تنها حزب حاکم در سوریه شناخته نمی‌شود و احزاب دیگر نیز می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری نامزد داشته باشند. همچنین، قانون اساسی جدید دوره ریاست جمهوری را هفت سال تعیین کرده و هر فرد تنها می‌تواند دو دوره متوالی به این سمت انتخاب شود.

 

بشار اسد با درگذشت پدرش، حافظ اسد، در سال ۲۰۰۰ میلادی سمت ریاست جمهوری سوریه را در دست گرفت. اگرچه وی در آن زمان هنوز به سن چهل سالگی، یعنی شرط سنی تصدی سمت ریاست جمهوری، نرسیده بود، اما مجلس سوریه با تصویب قانونی، این محدودیت را مرتفع کرد و او توانست جانشین پدرش شود. بشار اسد بار دیگر در همه‌پرسی سال ۲۰۰۷ رئیس جمهور شد.

 

دو نامزد دیگر این انتخابات افراد شناخته شده‌ای محسوب نمی‌شوند و نحوه تبلیغات انتخاباتی نامزدهای سه گانه، همراه با پوسترهای عظیم از بشار اسد و تبلیغات محدودتر دو نفر دیگر، نشانگر موقعیت متفاوت آنان بوده است.

 

ماهر حجار، رهبر حزب اراده خلق و نماینده پارلمان از حلب و حسان النوری نماینده دمشق در پارلمان است. حزب اراده خلق از گروه‌های تشکیل دهنده “جبهه مردمی برای تغییر و آزادی” است که از آن به عنوان جناح مخالف در پارلمان سوریه یاد می‌شود که حتی در مواردی، از عملکرد دولت به رهبری حزب بعث انتقادهایی هم کرده است.

 

مخالفان حکومت سوریه و کشورهای غربی این انتخابات را «نمایشی و مضحک» توصیف کرده و گفته‌اند که برگزاری این انتخابات صرفا باعث ادامه و تشدید درگیری خواهد شد. گروه‌های مخالف حکومت سوریه هرگونه راه حلی را که متضمن ادامه زمامداری بشار اسد باشد، مردود دانسته و گفته‌اند به تعهدات او اعتماد ندارند.

 

در مقابل، حکومت سوریه و حامیان آن از این انتخابات به عنوان راه خروج سوریه از بحران نام برده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیات‌هایی از کره شمالی، ایران و روسیه برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری سوریه به آن کشور رفته‌اند. هیات‌های پارلمانی دیگری نیز از کشورهای فیلیپین، بولیوی، ونزوئلا، تاجیکستان، زیمبابوه و اوگاندا تحت عنوان “گروه دوستی سوریه” به آن کشور رفته‌اند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین