امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۹ Saturday, 20 April 2024

آلن ایر: رفع تحریم‌ها متناسب با اقدامات ایران خواهد بود

آلن ایر: رفع تحریم‌ها متناسب با اقدامات ایران خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره ادعای برخی رسانه‌های غربی درباره جزییات مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو گفت: یکی از مشخصات مذاکرات جدی این است که محتویات آن روی آنتن نمی‌رود. پس ما که در مورد این مذاکرات واقعاً جدی هستیم در ملاء عام وارد جزییات مذاکرات نمی شویم.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز ، آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با ایسنا ، درباره اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های غربی درباره جزییات مذاکرات ایران و 1+5 که در ژنو گفت: من اشتیاق رسانه‌ها برای (اطلاع از) جزییات این مذاکرات را خوب درک می‌کنم، اما همان‌طور که هم مقامات آمریکایی و هم وزیر امور خارجه ایران جناب آقای دکتر ظریف گفته‌اند، یکی از مشخصات مذاکرات جدی این است که محتویات آن روی آنتن نمی رود. پس ما که در مورد این مذاکرات واقعاً جدی هستیم در ملاء عام وارد جزییات مذاکرات نمی‌شویم.

 

وی درباره اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های آمریکایی به نقل از “مقامات ارشد دولت آمریکا” درخصوص ارائه طرحی برای آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران در آمریکا و بررسی آن‌ها در کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا گفت: در مورد تسهیل یا برداشتن تحریم‌ها، در مذاکرات ژنو هیچ توافقی حاصل نشده است. پیش از آن که ما گام‌هایی به سوی برداشتن تحریم‌ها را به طور جدی درنظر بگیریم، ایران باید با انجام اعمال معنی‌دار، شفاف و قابل راستی‌آزمایی موافقت کند. بحث در مورد انواع خاصی از تسهیل تحریم‌ها زودهنگام است.

 

ایر هم‌چنین درباره علت حضور کارشناسان حوزه تحریم، در هیات آمریکایی تصریح کرد: هدف حضور کارشناسان امور تحریم‌ها در هیات ما در ژنو این بود که ایران خواستار رفع تحریم‌هاست. پس ایران باید گستره تحریم‌های ما را درک کنند و هم‌چنین الزامات آن‌ها، طرز کار آن‌ها و مقدمات لازم برای رفع آن‌ها را بداند. هم‌چنین ایران باید بداند کدام تحریم‌ها به نظر ما باید فعلا باقی بمانند و چرا ما معتقدیم تحریم‌های محوری ما باید سر جایش بمانند تا ایران کاملا به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌یی‌اش بپردازد.

 

وی با بیان این که ما قبل از آن که برداشتن گام‌ها برای کاهش تحریم‌ها را آغاز کنیم کارهای زیادی پیش رو داریم و می خواهیم ایران آنچه را که لازم است درک کند، افزود: ایشان (هیات مذاکره کننده ایرانی) افکار و ایده‌های‌شان را به ما داده‌اند و ما هم افکار و ایده‌های‌مان را به آن‌ها داده‌ایم.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: در مورد هر نوع رفع تحریمی که مد نظر ماست، آن چه اهمیت دارد این است که اقدامات ما محدود و متناسب با اقداماتی که ایران در مورد برنامه هسته‌یی‌اش انجام دهد باشد. ما به طور زودهنگام هیچ گامی که نظام و ساختار کلی تحریم‌های‌مان را تضعیف کند بر نخواهیم داشت.

 

وی درباره مذاکرات انجام شده در ژنو بین ایران و 1+5 و دیدار نمایندگان ایران و آمریکا در حاشیه این نشست گفت: در دو روز دیدارها در شهر ژنو، گفت‌وگوهای جدی، ماهوی و محتوایی بین ایران و شریکان ما در گروه ١+۵ صورت گرفت. ما گفت‌وگوهایی فنی همراه با جزییات داشتیم در سطحی که تاکنون بی سابقه بودند. هم‌چنین توافق کردیم که به منظور تضمین ادامه سرعت این کار، در همین سطح در اوایل ماه نوامبر ملاقات دیگری داشته باشیم، و قبل از آن کارشناسان ما درجهت آماده‌سازی تشکیل جلسه دهند.

 

ایر گفت: گروه ١+۵ و ایران درباره مراحل و اقدامات لازمی که ایران باید به منظور رفع نگرانی‌های جامعه بین المللی بردارد گفت‌وگو کردند. هر توافق نهایی باید به جامعه جهانی ثابت کند که برنامه ایران تنها برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده خواهد شد.

 

او اضافه کرد: ما بارها گفته‌ایم، در این مورد، ملاک عمل است نه حرف. مطلوب و مقصود ما اقدامات معتبر و قابل تایید است، که نگرانی‌های جامعه جهانی را برطرف کنند. در این مورد کوتاه نخواهیم آمد و گروه ١+۵ در این رویکرد اتفاق نظر دارد.

 

ایر گفت: همان‌طور که ما می‌دانستیم، کارهای زیادی کماکان پیش روی ما باقی است که باید انجام شود. ما خوب آگاه هستیم که این کار یک شبه نیست و طی این مسیر زمان می‌برد. مسائل مورد بحث بسیارپیچیده، فنی و نیازمند تایید و راستی آزمایی هستند.

 

به گزارش ایسنا، یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران و 1+5 پیش از این در گفت‌وگویی با بیان این‌که اعتمادسازی از طرف دولت آمریکا به معنای تصحیح سیاست‌ها در عمل و برداشتن تحریم‌های ظالمانه است، گفت: ما به دنبال تثبیت این حقوق و برداشتن تحریم‌ها هستیم که به خاطر ایستادگی ملت به آنان تحمیل شده است.

 

سیدعباس عراقچی افزود: ما در طول مذاکرات باید به نقطه‌ای برسیم که همه تحریم‌ها اعم از تحریم‌های شورای امنیت، یک‌جانبه، چندجانبه یا هر تحریم دیگری رفع شود اما این‌که این تحریم‌ها تدریجی یا دفعتا رفع شود بستگی به روند مذاکرات دارد.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین